Ministr dopravy Vladimír Kremlík ve funkci končí. Prezident Miloš Zeman přijal návrh na odvolání ze strany premiéra Andreje Babiše. Důvodem je v posledních dnech kritizovaná zakázka na e-shop pro elektronické dálniční známky, která byla bez soutěže zadána společnosti Asseco Central Europe za cenu 401 milionů korun. Kremlíka má ve funkci nahradit ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček.
Babiš tvrdí, že nebyl o zakázce na e-shop informován, stejně jako dozorčí rada Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI), který za projekt odpovídá a spadá pod dopravu. Premiér uvedl, že by rezignaci měl zvážit i šéf SFDI Zbyněk Hořelica a první náměstek ministerstva dopravy Tomáš Čoček.
Hospodářské noviny připomněly, že Kremlík už na ministerstvu dopravy působil za ministra Aleše Řebíčka. Kremlík v roce 2007 jako vrchní ředitel s odpovědní za právní odbor a IT podepsal spornou rámcovou smlouvu s několika advokátními kancelářemi v hodnotě 450 milionů korun.
SFDI si nadále stojí za svým a uvádí, že zakázka je v pořádku. Babiš s tím nesouhlasí. Ještě v pátek uváděl, že by se zadaná zakázka neměla rušit. Premiér a SFDI slíbili zveřejnění dokumentů a důležitých informací, které nebyly uvedeny ve smlouvě s Assecem. Nyní jsou k dispozici parametry vítězné nabídky s rozkladem ceny, finální návrh architektury, postup výběru řešitele a koncepce systému.
Michal Bláha z Hlídače státu v článku rozebral problematické části celé zakázky. Jde o neinformování vlády, porušení zákona o zadávání veřejných zakázek, oslovení dodavatelů, zveřejnění smlouvy v registru smluv a nesoulad se zákonem a neschválení ze strany Odboru hlavního architekta e-governmentu na vnitru. Hlídač dál spočítal, že elektronické známky mají vyjít dráž než papírové. SFDI zveřejnilo vlastní text, kde tvrzením na Hlídači státu oponuje.
Do aféry se o víkendu začala vkládat také IT komunita. Tomáš Vondráček ze společnosti ACTUM Digital chce uspořádat víkendový hackathon: „Celý systém e-shopu na dálniční známky zdarma naprogramujeme, spustíme a v pondělí nabídneme státu za účasti médií.“ Startuje se 24. ledna v 18:00 v sídle firmy. K tématu se na Twitteru rozběhla zajímavá debata o tom, zda je možné něco takového zvládnout.