Já jsem cílovka, používám FB často na skupiny o cestování, sleduji technologické firmy v rámci práce co mne živí a pak funny různé agregační archeologické skupiny z celého světa. + zprávy. Ale sorry, 12-15 EUR stojí klíčová komponenta pro některá řešení pro business, platební brána, konektor na přepravce, licence na Canvu, dokonce Adobe LR zhruba tolik stojí. Strašně mne ty reklamy serou, respektive nerelevantní nabídky videí, ale dám za to 100 Kč/měsíc. Víc ne. Ta cena je mimo.
To nema ani nic spolecneho s "cilenim" reklam ( to byl vzdy ciste PR blabol, ktereho se drzi vyhradne PR zvanilove ), ale spis s tim, ze obecne firmy kvuli propadu ekonomik omezuji vydaje, a ty na reklamu jsou na rade hnedle v prvni rade.
Mel sem opakovane osobne moznost videt realna data, pri vyuziti dokonaleho zacileni (lepsi uz mit nemuzete, vite co si ten clovek koupil, vite kdy si to koupil, vite v jakem stavu to je) a uspesnost ... pokud za uspech povazujete to, ze ten clovek prijde na nejakou akci, kde mu neco zadarmo date (alespon kus zvance), aniz by si neco koupil, tak sme nekde na 2%, pricemz ani tak nevite, zda prisel na zaklade vasi PR akce. Takze realne 1%. Tech co neco koupi je jeste o rad, spise dva mene.
V tomhle pripade je ovsem treba pripocisti jeste bonus - jako poskytovatel reklamy nejdriv vsem zakaznikum nadelate do bot, do dlani a na hlavu a pak chcete aby poslali penize.
BTW: Ma snad nekdo pocit, ze kdyz jsem si vcera koupil lednici, tak ze si dnes pobezim koupit dalsi? Proto na me na kazdem rohu vykoukne nabidka s lednici ze? Presne takto se totiz ta "zacilena" reklama chova.
Asi bych cekal u ctenaru Lupy kapku vetsi schopnost vnimat veci v kontextu. Treba tim, ze by bylo super, kdyby si uvedomili, ze to, ze maji vsechny ty fejsbuky, lupy, novinky, gmaily a kde co "zdarma" je dano tim, ze inzerenti plati inzerci, ktera jim nejak funguje. Protoze kdyby se nekterym splnilo to prani, aby jim nefungovala, tak bud by bylo vse placene, nebo by to nebylo vubec.
A pokud nekdo rekne "at to neni" pak nechapu, ze ten obsah konzumuje i nyni.
Z dostupných zdrojů to zatím není jasné. Zahraniční média píší v titulcích o "ad-free" službách, ale v textu pak o sbírání nebo nesbírání dat o uživatelích. Budeme muset počkat na oficiální informace.
Jde videt ze problematiku jsi videl z rychliku. Nevim kdes vzal ze investice do reklamy se omezuji jako prvni. To je dost laicky pohled protoze toto roztaci dalsi spiralu propadu.
Druhou veci je efektivita. Pri tech miliardach dolaru co se v tom toci a jake obraty to generuje jsou i ty 2 peocenta monstrozni cislo. Ano pokud vidis tak daleko ze obrat u tebe konci na tisicovce chapu ze te to neohromi. Ale ziskaz 2% obratu “za nic” je genialni.
U mas moznost cileni presneho prinasi velky narust obrat a ver ze v cislech o kterych se ti nezda. Stejne tak jinde.
To s tou lednickoi je fajn priklad. Za ten stav ale nemuze system a moznost cileni ale hloupost toho co tu kominikaci nastavuje.
Tak uzivej a priste se zapoj tam kde tomu rozumis. Byt chapu ze v anonymite je kazdy odbornik.
Narozdil od nekterych zdejsich "diskuteru" mam pristup do databazi desitek svych zakazniku, tudiz naprosto presne vim, za co ty firmy utraceji a jake vydaje snizuji. V prubehu poslednich cca 3 let sem dokonce zazil pokus, kdy firma marketing na 1/2 roku stopla uplne. A vite co se stalo? Obrat ji vzrostl.
Samozrejme, jako vzdy se da diskutovat co bylo pricinou, ale prokazalo to nadevsi pochybnost jednu vec. Vydaje na marketing prodeje nijak neovlivnuji. Je to pouze chymera.
Ostatne, ona firma pak vzala ten budget, a pouzila jej na sluzby zakaznikum souvisejici s jejich oborem podnikani, a ukazalo se, ze to je radove efektivnejsi nez utracet na google, fb a jinde.
Naucte se cist mr negramotny, 2% lidi si nic nekoupi. 2% lidi nejak reaguji a to v pripade, ze jim nabizite konkretni vec ve spravny cas. Pricemz oni by se prisli zeptat/podivat i v pripade, ze je nebudete oslovovat vubec nijak, proste proto, ze si chteji vyhledove novou vec koupit.
Reakce na jine formy reklamy, jsou radove jinde (horsi pochopitelne). Ostatne, opet na zaklade dat ke kterym mam pristup. "ziskani" (protoze i to je se stopadesati otazniky) jednoho platiciho zakaznika, stalo dotycnou firmu cca 10kKc ... ale on v prumeru utratil ... cca 3kKc .... a to se vyplati.
Podotykam k tomu, ze pri pokuse o obhajeni techto nesmyslnych vydaju napriklad zamestnanci PR srovnavali naklady v cenach bez DPH ale prijmy v cenach s DPH ... neuveritelne ze? Uz zamestnanci dotycne firmy nejsou.
Obavam se, ze presne takto ta EU legislativa nefunguje. Ona totiz funguje presne opacne. Pokud vy nabizite nejakou sluzbu (a je jedno jestli zadarmo nebo za penize) tak bydefaut proste presonalizaci pouzivat nesmite. A nesmite ani uzivateli podvrhavat vsemozne dotazniky a formulare kde by souhlas byl defaultne vybran.
A co kdyz to bude by default placena sluzba, ale uzivatel bude mit volbu si kliknout na neplacenou s reklamou?
Tezko rict, mne ta cena prijde pomerne vysoka na to, aby si Meta mohla delat nejake nadeje o zastupech platitich uzivatelu. Mozna vsak jen nedokazu docenit, nakolik lide miluji Facebook nebo Instagram a nesnasi cilenou reklamu (coz je tak trochu paradox).
Meta produkty lidé budou používat i s otravnou reklamou dokud.
1. Bude jim zvedat dopamin ( fake news, conspiracy, flame...)
2. Bude poskytovat informace které potřebují ( terminy a popis pořádaných akcí.A to i když to je lokální hasičská zábava.
3. Bude poskytovat komunikační kanal s konkrétní osobou/osobami (WuP , FB Messenger)