Pražané a Středočeši se po karanténě opět vrátili do ulic, což se projevuje i na využívanosti mobilní aplikace PID Lítačka. Městská firma Operátor ICT, která Lítačku vyvíjí, pro Lupu uvedla, že se tento týden denní počet prodaných jednorázových jízdenek uvnitř aplikace dostal přes sedm tisíc. Appku aktivně používá přes 300 tisíc lidí, celkově jí vyzkoušelo přes půl milionu uživatelů.
Lítačka průběžně dostává nové funkce. Už zobrazuje reálné zpoždění autobusů a letos by dle zástupců Operátora ICT mělo dojít k integraci stejných informací o tramvajích. Doposud se ale nepodařilo získat potřebná data.
Praha má ale jeden ambicióznější plán a chtěla by z mobilní aplikace Lítačky udělat univerzální nástroj pro cestování v rámci hlavního města. Konkrétně se chce pokusit o integraci přepravních služeb jako jsou Liftago, Lime, Rekola nebo Bolt. Lítačka by tak mohla ukazovat ideální spojení a také obsahovat možnost si vypůjčit kolo či objednat auto.
Operátor ICT na původní projekt vypsal veřejnou zakázku za 10,24 milionu korun. Pilotní provoz by mohl odstartovat v první polovině příštího roku.
Přesná podoba případné integrace ještě není jasná a probíhají jednání s jednotlivými společnostmi. „Umíme udělat nativní transakci přímo v naší aplikaci, ale možností je více, třeba přesměrování z Lítačky do aplikace Liftaga a podobně. Je to na domluvě,“ uvádí pro Lupu člen představenstva Operátora ICT Josef Švenda.
Portál Pražana a cesta open source
Operátor ICT pro provoz Lítačky vyvinul back-endový systém nazvaný Multikanálový odbavovací systém (MOS), který nahradil Opencard. K němu se dá přes API připojovat z různých front-endů. Praha chce tento software dodávat také dalším zájemcům. V současné době se pracuje na rozšíření MOSe do Libereckého kraje. Na projektu se pracuje se společností Korid, která v Libereckém kraji koordinuje dopravu. „Chceme MOS nabízet za náklady, případně s přiměřeným ziskem 1,5 procenta,“ popisuje Švenda s tím, že další jednání se vedou s Jihočeským krajem.
Dalším velkým projektem Operátora ICT má být Portál Pražana. Mělo by jít o mobilní i webovou aplikaci, díky které si občané budou moci některé záležitosti s úřady vyřídit online. Pilotní provoz má odstartovat 1. července. Operátor ICT podle informací Lupy získal od ministerstva vnitra a NAKITu software, na kterém je postaven Portál občana. Nasazovat se bude BankID. Městská firma rovněž na Portál Pražana vypsala zakázku na 27 milionů korun.
„Portál Pražana bude transakční částí portálu praha.eu. V cílovém stavu se bude jednat o prostředí, které na jedno místo sjednotí roztříštěné elektronické služby a umožní jeho uživatelům komunikovat z jednoho místa, bez ohledu na to, zda danou životní situaci řeší s Magistrátem hlavního města Prahy, městskou částí hlavního města Prahy nebo městskou organizací hlavního města Prahy,“ píše se v zadání zakázky. Do aplikace Portál Pražana se také mají integrovat současné aplikace Moje Praha a Změňte.to.
Kritické zde bude získat přístupy ke všem agendám, datům, městským firmám a podobně. Operátor ICT proto detailně neuvádí, kdy a jaké funkce chce do Portálu Pražana integrovat. Někde se musí vypořádávat i s uzamčením na dodavatele (vendor lock-in) a dalšími problémy.
Operátor ICT nedávno zveřejnil strategii pro roky 2020 až 2022. V něm mimo jiné za jednu z priorit uvádí boj s vendor lock-inem. U projektového řízení už se tak například používá otevřený OpenProject. Již dříve byla jako open source vydána datová platforma Golemio. „Upřednostňujeme open source řešení, pokud existuje. Obecně chceme jít cestou MOS a pokud možnost open source,“ dodává Švenda.