ty náklady jsou poměrně vysoké, aby si to každý provozoval sám, údržba té techniky není levná na pracovní sílu, to jsou i ty podstatné náklady pro ČT. Např. vyvolání mokrou metodou už v ČR nikde jinde není. Byla by škoda tohle zrušit, to že ty se filmu nevěnuješ, neznamená, že se mu nemohou věnovat ostatní.
On asi bude problém spíše v tom, že tento nenahraditelný provoz by za normálních okolností generoval zisk - zpracování filmu je stále hodně potřeba. Česká televize měla tu výhodu, že filmy zde vyráběli "za náklady", pro ostatní šlo o běžně komerční provoz.
Jenže omezení vlastní výroby znamená, že by platili provoz laboratoře, která v posledních třech letech (s utlumenou výrobou) byla ztrátová. Ekonomicky dává smysl si říct: plná digitalizace vyjde levněji, než provoz laboratoře, prostě už nebudeme na klasické filmy točit a nemá smysl čekat, až se zase zlepší situace a laboratoře na sebe vydělají
. Problém ale je v tom, že jde o v podstatě nevratný proces.
A žádný investor nebude chtít odkoupit vyčleněné laborky, které ještě nějakou dobu ziskové nebudou - a když, tak ne natolik, aby zaplatily vstupní investici.fakticky je to pro ČT jen rozhodování, jestli si tuhle investici podržet (a platit ztrátový provoz ještě pár měsíců) nebo definitivně zahodit (včetně možného/pravděpodobného budoucího zisku). Přijde na to, jestli bude rozhodovat "ekonom" nebo "filmař".
No úlet je právě v tom, že tady existuje už zainvestovaný (z hlediska technologie dávno zaplacený) běžící provoz, jehož provozní náklady navíc v reálu nejsou nijak velké a vůbec není vyloučena ani ziskovost, teď byl propad kvůli omezení produkce při covid. Pokud se to bezhlavě zruší, tak už jen přesun jinam by se posunul do investičních akcí, vybudování něčeho od nuly by bylo už úplně mimo realitu.
A náhrada v ČR prostě není, barevný proces ECN-2 v ČR nikdo nedelá (Zlín má jen BW), pro FAMU a další subjekty by to byl obrovský problém. Osobně si mimochodem úplně nemyslím, že je pokles příjmů daný utlumením vlastní produkce ČT, v ní bylo projektů primárně na filmu celkem málo, spíš opravdu poklesl počet externách projektů v minulých letech při covid, do budoucna se to může oživit.
Asi nelze nic namítat, kdyby ČT usilovala o vyčlenění laboratoře mimo její strukturu (či alespoň o částečné financování z jiných zdrojů), ale prosté zrušení vnímám jako chybu a ty komentáře o její faktické nevratnosti jsou bohužel dost pravdivé,
historicky tuhle službu poskytuje ČT již pěkně dlouho, sám zákon o ČT ukládá povinnost podpořit českou filmovou tvorbu a vzdělávání, všechny příjmy z reklam na ČT2 jdou do české filmové tvorby opět ze zákona. Díky téhle laboratoři mohl vzniknout český filmový archiv a zpracovat se staré materiály.
Problém je, že kapacita laboratoře je mnohem vyšší než kolik využije tohle sdružení. ČT to prodávala i komerčně.
Předřečník nikde nepsal, že mu nevadí, že jsou jeho aktivity dotované. Je sprosté předpokládat jeho morální pokřivenost a vkládat mu do úst co neřekl.
Je sobecké a morálně pokřivené nutit ostatní aby ti sponzorovali zrovna tu tvoji činnost, kterou ty považuješ za důležitou, vznosnou, nebo "společensky přínosnou".
Je nesmyslný aktuální systém kdy stát sebere lidem peníze, které by mohli dát na činnost co chtějí a dotují se zájmové činnosti vybraných jednotlivců či skupin a kdo na tom vydělává je hlavně státní aparát přes který to teče a ti vybraní jednotlivci. Ne ti jimž jsou peníze sebrány.
https://www.instagram.com/reel/CfKA-QwjP1x/?igshid=YmMyMTA2M2Y= důkaz místo slibů ..... barevný negativ ve Zlíně