ty náklady jsou poměrně vysoké, aby si to každý provozoval sám, údržba té techniky není levná na pracovní sílu, to jsou i ty podstatné náklady pro ČT. Např. vyvolání mokrou metodou už v ČR nikde jinde není. Byla by škoda tohle zrušit, to že ty se filmu nevěnuješ, neznamená, že se mu nemohou věnovat ostatní.
Ať si Česká asociace kameramanů místo protestů vezme filmovou laboratoř pod svá křídla a hradí její provoz ze svých příjmů.
Proč já mám jako koncesionář platit poplatky na nějakou laboratoř?
Já mám platit za nezávislou zpravodajskou činnost ČT.
Zábava ať je klidně komerční, lístky na kulturu tedy do kina platím, do divadla platím, na koncerty platím... tak proč mám dotovat vznik spousty pořadů, které nesleduji? Zaplatím si jen to, na co se chci podívat.
Klasické volání suroviny ještě tuším pořád běží ve Zlíně, ale jedou myslím jen černobílé negativy. Ono pokud laborky nejedou pořád, požírají samy sebe a stanou se ekonomickou sebevraždou. Jistě, točit a fotit na filmovou surovinu je úžasná věc. Ale ať už milujeme vůni filmu sebevíce, je to o workflow, o penězích a hlavně o čase. Chápu asociaci kameramanů. Točení na film učí plánovat, hodně přemýšlet, šetřit. To se s digitálem nemusí, však se nepotřebné záběry smažou a "nic" to nestojí. A kde je realita? RED, Arri, BlackMagic, Sony a v poslední době také špičkové bezzrcadlovky. Peníze a čas určují, na co se bude točit. A i když se nám to možná nelíbí, zpracování filmů bude záležitostí těch nejbohatších a největších studií. Obávám se, že ČT to zcela pragmaticky nebude. A jen tak mimochodem, vždyť už ty denní práce ani nebude pomalu kde promítat!
14. 6. 2022, 10:18 editováno autorem komentáře
Dobrý den, kameramani se hold budou muset naučit jezdit do Zlína. Famu tam stejně posílá černobílé materiály, tak bude i barevné. Když tam mohou jezdit americké produkce, tak proč ne mladí filmaři. Ano nejspíš to bude za jiné peníze, ale když se zeptáte občanů ČR zda chtějí platit náklady na studium zahraničním studentům, tak asi všichni víme co odpoví. Jsem fanoušek a milovník klasického filmu, ale aby občané platily ztrátový provoz, jen proto, že si to nějaká asociace přeje ( myšleno všeobecně) nemá žádnou logiku ani budoucnost.
14. 6. 2022, 19:22 editováno autorem komentáře
To ale pořád ignorujete ten zásadní problém, že požadujete, aby provoz kompletně platila ČT, která to pro svou vlastní novou tvorbu nepotřebuje prakticky vůbec. Nanejvýš nepřímo, když se podílí na produkci nějakého filmu (a ani tam ne vždy), ale co z vlastní tvorby ČT se dnes točí na film? Je to smutné, ale ČT si tuhle formu dobročinnosti za současné situace, kdy jí nezadržitelně klesají reálné příjmy a naděje na zlepšení je mizivá, už nemůže dovolit. Takže se buď najde někdo jiný, kdo to zaplatí, nebo to skončí, stejně jako skončila spousta jiných aktivit, které už nikdo nechtěl financovat.
Zrovna podpora české filmové tvorby patří mezi zákonné úkoly ČT
Podpora české filmové tvorby je ale něco jiného než podpora technologie natáčení na klasický film. A i když se to tradicionalistům nelíbí, ty dvě věci spolu souvisejí čím dál méně.
Takže možná bude skvělé, když si studenti a budoucí kameramani vyzkouší práci na filmovou surovinu, kterou nejen sami naexponují, ale také vyvolají.
Podle mne by bylo skvělé, kdyby si budoucí programátoři vyzkoušeli práci s asemblerem. Ale asi bych po nich nechtěl, aby děrovali data do děrných štítků :-) Přesto je zajímavé, když se tato technologie pro výukové účely zachová v nějakém muzeu.
No vidíš a já přitom dotuji divadla, abys právě ty mohl koupit lístek za lidovou cenu, víš, že velká část našich divadel se pouze z lístků neuživí? Proč mám já platit tvoji zábavu?
Zrovna podpora české filmové tvorby patří mezi zákonné úkoly ČT, nikoliv pouze a jen zpravodajství.
Nežijeme ve společnosti, kdy si platíš pouze co využíváš, ale peníze se rozdělují mezi jednotlivé agendy bez ohledu, jestli to zrovna ty využíváš či nikoliv, solidární systém se tomu řiká. Pokud se ti nelíbí, můžeš se odstěhovat, ale argumentovat tím, že zrovna ty to nevyužíváš, tak to zakážeš využívat všem ostatním je dost sobecký argument.
On asi bude problém spíše v tom, že tento nenahraditelný provoz by za normálních okolností generoval zisk - zpracování filmu je stále hodně potřeba. Česká televize měla tu výhodu, že filmy zde vyráběli "za náklady", pro ostatní šlo o běžně komerční provoz.
Jenže omezení vlastní výroby znamená, že by platili provoz laboratoře, která v posledních třech letech (s utlumenou výrobou) byla ztrátová. Ekonomicky dává smysl si říct: plná digitalizace vyjde levněji, než provoz laboratoře, prostě už nebudeme na klasické filmy točit a nemá smysl čekat, až se zase zlepší situace a laboratoře na sebe vydělají
. Problém ale je v tom, že jde o v podstatě nevratný proces.
A žádný investor nebude chtít odkoupit vyčleněné laborky, které ještě nějakou dobu ziskové nebudou - a když, tak ne natolik, aby zaplatily vstupní investici.fakticky je to pro ČT jen rozhodování, jestli si tuhle investici podržet (a platit ztrátový provoz ještě pár měsíců) nebo definitivně zahodit (včetně možného/pravděpodobného budoucího zisku). Přijde na to, jestli bude rozhodovat "ekonom" nebo "filmař".
Takže by se to třeba převedlo na Národní filmový archiv a studio by se někam přestěhovalo, aby nezabíralo prostory v budově ČT?
Třeba - pokud tedy o to bude NFA (nebo kdokoli jiný) stát. Nemyslím si, že by vedení ČT tu laboratoř chtělo rušit z nějakého zvráceného kazisvětského rozmaru, takže by neměli mít problém s tím, když to převezme někdo jiný. Aspoň pokud právníci nepřijdou s tím, že by bezúplatný převod vybavení a materiálu odporoval nějaké směrnici o efektivním hospodaření.
Tak to ale není, to jste špatně pochopil. ČT ze zákona dělá program (y) v celé šíři a spektru pro obyvatele ČR. To je dáno zákonem. Myšlenka platit jen to, na co se dívám, je stará a v podstatě je to princip on-demand televize. Tento systém ale nikde nefunguje tak, aby se vyplatilo jej provozovat právě v té šíři a rozsahu, o kterých mluvíme. Takže ano, vy platíte také za to, co vás nebaví sledovat, stejně tak jako jiní zase platí to, co zajímá vás a oni to vidět vůbec nechtějí. Je to stejné, jako byste tvrdil, že chcete silnici jen z místa A kde bydlíte, do místa B, kde pracujete a kam jezdíte. A ostatní cesty vás nezajímají a ať je platí někdo jiný. Nebo byste mohl chtít platit jen tu nemocnici, do které chodíte.
No úlet je právě v tom, že tady existuje už zainvestovaný (z hlediska technologie dávno zaplacený) běžící provoz, jehož provozní náklady navíc v reálu nejsou nijak velké a vůbec není vyloučena ani ziskovost, teď byl propad kvůli omezení produkce při covid. Pokud se to bezhlavě zruší, tak už jen přesun jinam by se posunul do investičních akcí, vybudování něčeho od nuly by bylo už úplně mimo realitu.
A náhrada v ČR prostě není, barevný proces ECN-2 v ČR nikdo nedelá (Zlín má jen BW), pro FAMU a další subjekty by to byl obrovský problém. Osobně si mimochodem úplně nemyslím, že je pokles příjmů daný utlumením vlastní produkce ČT, v ní bylo projektů primárně na filmu celkem málo, spíš opravdu poklesl počet externách projektů v minulých letech při covid, do budoucna se to může oživit.
Asi nelze nic namítat, kdyby ČT usilovala o vyčlenění laboratoře mimo její strukturu (či alespoň o částečné financování z jiných zdrojů), ale prosté zrušení vnímám jako chybu a ty komentáře o její faktické nevratnosti jsou bohužel dost pravdivé,
Co tu nezaznělo a mělo by: kolik filmů, nebo kolik procent výroby, se stále realizuje na filmovou surovinu? ČT jistě má k dispozici stručná fakta, od kterých se odvíjí jejich uvažování. Vážím si Asociace českých kameramanů,. Nicméně i oni jistě budou uvažovat pragmaticky a i oni jistě moc dobře vědí, kolik toho točí na filmovou surovinu a kolik do digitálních úložišť. Takže možná bude skvělé, když si studenti a budoucí kameramani vyzkouší práci na filmovou surovinu, kterou nejen sami naexponují, ale také vyvolají. Nikde není psáno, že to musí být barevné negativy. Černobílou inverzi dokáží zpracovat v jednoduchých podmínkách za minimálních nákladů, odpadnou jim drahé přepisy do digitálu, odpadnou jim náklady na internegativy a zbude jen to, po čem volají - zkušenost práce s filmem, úcta k materiálu, času, přípravě, organizaci a lidem kolem filmu.
No já myslím, že taková filmová laboratoř pod NFA by dávala smysl, ale také nevím, jestli by o ni stáli a jestli by na její provoz měli prostor a peníze.
A pokud jde o směrnici na bezúplatný převod a efektivní hospodaření, silně pochybuji, že něco takového někde funguje.
14. 6. 2022, 14:38 editováno autorem komentáře
Průměrný čech dá za kulturu 3000kč ročně - to dělá 30mld kč ročně. [1]
Rozpočet ministerstva kultury je 15mld kč a řekněme, že 80% skutečně použije na dotace kultuře, což dělá 12mld kč.
Praha rozdělí 368 milionů[2]. To je cca 400 kč na obyvatele. Praha je bohatá, takže nejspíš dá víc na obyvatele než je reálný průměr toho, co dají menší obce a jiné kraje. Za celou ČR tak tyto dotace dělají 4mld kč.
Součet dotací a toho, co utratí lidé je tedy 46 mld. Dotace tvoří 1/3. Většina kultury se tudíž uživí i bez dotací.
Stačí takhle?
[1] https://www.divadelni-noviny.cz/za-kulturu-utratime-3000-kc-rocne
[2]https://www.praha.eu/jnp/cz/o_meste/magistrat/tiskovy_servis/tiskove_zpravy/praha_rozdelila_kulturni_dotace_ve_vysi.html
historicky tuhle službu poskytuje ČT již pěkně dlouho, sám zákon o ČT ukládá povinnost podpořit českou filmovou tvorbu a vzdělávání, všechny příjmy z reklam na ČT2 jdou do české filmové tvorby opět ze zákona. Díky téhle laboratoři mohl vzniknout český filmový archiv a zpracovat se staré materiály.
Problém je, že kapacita laboratoře je mnohem vyšší než kolik využije tohle sdružení. ČT to prodávala i komerčně.
Předřečník nikde nepsal, že mu nevadí, že jsou jeho aktivity dotované. Je sprosté předpokládat jeho morální pokřivenost a vkládat mu do úst co neřekl.
Je sobecké a morálně pokřivené nutit ostatní aby ti sponzorovali zrovna tu tvoji činnost, kterou ty považuješ za důležitou, vznosnou, nebo "společensky přínosnou".
Je nesmyslný aktuální systém kdy stát sebere lidem peníze, které by mohli dát na činnost co chtějí a dotují se zájmové činnosti vybraných jednotlivců či skupin a kdo na tom vydělává je hlavně státní aparát přes který to teče a ti vybraní jednotlivci. Ne ti jimž jsou peníze sebrány.
Takže se buď najde někdo jiný, kdo to zaplatí, nebo to skončí, stejně jako skončila spousta jiných aktivit, které už nikdo nechtěl financovat.
Takže by se to třeba převedlo na Národní filmový archiv a studio by se někam přestěhovalo, aby nezabíralo prostory v budově ČT?
Podpora české filmové tvorby je ale něco jiného než podpora technologie natáčení na klasický film.
"Film" je trochu nešťastný termín, protože představuje tenký pás a to už přímo nepasuje na polovodičové archivační metody. To by bylo lepší: "Podpora české kinematografické tvorby".