Zástupcům kabelových a internetových televizí se nelíbí, jakým způsobem stát vede informační kampaň při vypínání DVB-T. Výbor nezávislého ICT průmyslu, který sdružuje například firmy Poda, UPC nebo provozovatele internetové televize Kuki, státu vytýká, že propaguje jen přechod na DVB-T2 a o ostatních platformách vůbec neinformuje.
„Stát tak de facto zvýhodňuje firmy dvou koncových subjektů, které v Česku provozují terestrické vysílání, před stovkami dalších českých i zahraničních společností, které poskytují svým zákazníkům televizní obsah jiným způsobem,“ uvedl prezident výboru Jakub Rejzek.
Diváci mohou místo přechodu na DVB-T2 zvolit i jinou platformu pro příjem televizního signálu od poskytovatelů placených služeb, například IPTV, kabelovou televizi nebo satelitní vysílání.
„V procesu přechodu na DVB-T2 jsou nejvíce zasaženou skupinou logicky samotní diváci, stát je tak nemůže jednostranně informovat o tom, že si musí koupit novou televizi nebo set-top-box, když tu existuje hned několik dalších možností příjmu televizního vysílání, které na straně zákazníků nevyvolají tyto vynucené jednorázové náklady,“ upozorňuje Rejzek.
„Je to vidět i z otázek zákazníků směrem k našim členům, kdy musíme sami vysvětlovat, že pokud mají kabelovou televizi nebo IPTV, tak se jich přechod na DVB-T2 netýká. Přitom toto by mělo ve svých spotech dodávat ministerstvo,“ dodává.
Kampaň hrazená ze státního rozpočtu podle něj zřetelně vyznívá tak, že neexistuje žádné jiné řešení pro příjem televizního vysílání než pozemní televizní vysílání/příjem. Veškeré kanály kampaně (webový portál, televizí spoty a další) by měly veřejnost informovat komplexně a nebudit ve spotřebiteli dojem, že vypnutím DVB-T vysílání vzniká nezbytná nutnost zakoupit nový set-top-box.
Výbor proto vyzval dopisem ministra průmyslu a obchodu, aby nařídil upravit televizní a rozhlasové spoty a webovou prezentaci tak, aby nezvýhodňovaly pouze jednu technologii vysílání. K dopisu se připojila i Asociace provozovatelů kabelových a telekomunikačních sítí.