Česká obchodní inspiekce (ČOI) se při své kontrole poprvé zaměřila na to, jestli e-shopy dodržují zákaz diskriminace zákazníka na základě toho, ze které země pochází – tzv. geoblockingu. Ten je v Česku nezákonný od léta 2019, kdy vstoupil v platnost zákon implementující evropské nařízení o zákazu geoblockingu.
První kontrola ČOI se týkala pěti e-shopů. „Inspektor v roli spotřebitele provedl objednávku, kde vyplnil fakturační údaje na adresu v České republice. Doručovací adresa bylo místo v zahraniční zemi, které odpovídalo doméně předmětného e-shopu,“ popisuje kontrolu v tiskové zprávě.
Dva e-shopy objednávku odeslaly. „U třech internetových obchodů byl obchodníkem omezen přístup spotřebitele k on-line rozhraní z důvodů souvisejících s místem bydliště nebo místem usazení spotřebitele. Spotřebiteli nebylo umožněno uskutečnit objednávku s fakturační adresou v České republice,“ dodává ČOI.
Podle serveru Aktuálně.cz šlo o dva prodejce sportovního oblečení a jednoho prodejce spodního prádla. Obchody se měly podle ČOI provinit tím, že si zákazník z Česka mohl koupit zboží jen na české verzi e-shopu, kdežto slovenská mutace webu mu nákup neumožnila.