Google se podělí o správu AMP s komunitou, časem by projekt mohla převzít nadace

25. 9. 2018

Sdílet

Accelerated Mobile Pages - AMP Autor: Google

Accelerated Mobile Pages (AMP) jsou příliš velký projekt na to, aby jej mohl mít na bedrech jeden člověk, říká Google a navrhuje, aby se o jeho vedení v novém organizačním systému nově starala také komunita.

„Na vývoji AMP se vždy podíleli vývojáři a organizace, které jej používaly, ale řízení projektu bylo soustředěno do rukou technologického lídra, který ve výsledku rozhodoval o tom, co se bude dělat a jak,“ popisuje dotyčný vůdce Malte Ubl z Googlu. „To může fungovat u menších projektů, ale ne u projektu velikosti AMP,“ dodává.

Google se tak chce o správu projektu nově podělit s komunitou, která jej pomáhá vytvářet (78 % přispěvatelů podle firmy pochází ze společností mimo Google). Rozhodovací pravomoce má dostat řídící výbor (Technical Steering Committee) složený ze zástupců firem, které se na vývoji podílí. Žádná z nich v něm nemá mít více než třetinu křesel.

Řídícímu výboru má pomáhat poradní komise (Advisory Committee), která má zastupovat větší množství vývojářů. A na konkrétních problémech budou pracovat jednotlivé pracovní skupiny (Working Groups). Celý návrh si můžete prostudovat na GitHubu.

Kandidáty do řídícího a poradního výboru mohou lidé navrhovat prostřednictvím webového formuláře. Členy poradní komise se mají stát například zástupci médií (El País, Washington Post a další), e-commerce hráčů (AliExpress a eBay), platforem (Cloudflare a Automattic) a další. Google také slíbil, že do budoucna uvažuje o převedení celého projektu na samostatnou nadaci.

AMP se od svého startu potýkají mimo jiné s kritikou, že jde o pokus jedné firmy změnit webové standardy podle svého a ovládnout to, jakým způsobem se tvoří weby. To, že projekt patří Googlu, je pro řadu lidí zásadním problémem, kvůli kterému AMP nechtějí využívat.

Našli jste v článku chybu?

Autor aktuality

Šéfredaktor Lupa.cz a externí spolupracovník Českého rozhlasu Plus. Dříve editor IHNED.cz, předtím Aktuálně.cz a Českého rozhlasu. Najdete mě na Twitteru nebo na LinkedIn

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).