Po kritice, která se snesla na technologii Federated Learning of Cohorts (FLoC), jíž chtěl Google výhledově nahradit funkčnost cookies třetích stran, je tady nový pokus. Google představil Topics, které by po předpokládaném zrušení podpory cookies v Chromu měly vydavatelům a zadavatelům reklamy umožnit cílení inzerce na základě zájmů uživatelů.
Podle Googlu by Topics měly fungovat přímo v prohlížeči. Browser má na základě informací o stránkách, na kterých se uživatel pohybuje, definovat oblasti jeho zájmu (Topics). Ty pak má pod dobu tří týdnů ukládat v zařízení uživatele.
Když pak uživatel přijde na web, který používá Topics API, má dostat informaci o třech oblastech – po jedné za každý z uplynulých tří týdnů. Na základě těchto informací pak mají zadavatelé mít možnost cílit svou reklamu.
Uživatelé mají v Chromu mít možnost své Topics zobrazit, smazat ty, které nechtějí, nebo jejich ukládání úplně vypnout, slibuje Google. Podle firmy mezi Topics nebudou zahrnovat citlivé informace jako je rasa nebo pohlaví uživatele.
Technické detaily ohledně navrženého fungování Topics API jsou k dispozici na GitHubu. Google slibuje, že v dohledné době spustí pro vývojáře možnost vyzkoušet si Topics ve zkušebním režimu a že výslednou podobu technologie přizpůsobí na základě reakcí, které od reklamních firem a vývojářů dostane.
Projekt FLoC tak zřejmě definitivně skončil u ledu. Mediální firmy jej v minulosti kritizovaly s tím, že ve výsledku jen posílí dominantní pozici Googlu, který na jednu stranu ukončením podpory 3rd party cookies ztíží cílení reklamy, ale na druhé straně sám bude schopný dále sbírat o uživatelích velké množství dat.
Evropská komise od loňského roku oficiálně vyšetřuje podezření ze zneužívání dominance Googlu v oblasti displayové reklamy. Skupina německých vydavatelů tento týden podala Evropské komisi stížnost na celý záměr Googlu ukončit podporu cookies třetích stran v Chromu.