Google opět odkládá konec podpory cookies třetích stran v prohlížeči Chrome

24. 4. 2024

Sdílet

Cookies - klávesnice Autor: Depositphotos

Do konce letošního roku to nestihneme, říká Google v aktuálním vyjádření k postupnému ukončování podpory cookies třetích stran v browseru Google Chrome. Původně oznámený termín se tak posouvá někam na začátek roku 2025. Vzhledem k tomu, že firma v minulosti datum konce cookies několikrát posunula, není ani tento termín jistý.

Firma odklad zveřejnila v rámci oznámení, že tento týden vydá společně s britským antimonopolním úřadem Competition and Markets Authority (CMA) pravidelnou čtvrtletní zprávu o vývoji platformy Privacy Sandbox, která má 3rd party cookies v Chromu nahradit.

Posun termínu zdůvodňuje nutností vzít v potaz reakce regulátorů, vývojářů a reklamního průmyslu. Dalším důvodem podle Googlu je, že CMA si vyžádala z trhu výsledky testování Privacy Sandbox, které má dostat do konce června. Pak bude potřebovat dostatek času na to, aby je vyhodnotila, říká Google.

Jak může Seznam.cz vydělat na konci cookies třetích stran Přečtěte si také:

Jak může Seznam.cz vydělat na konci cookies třetích stran

Média a firmy provozující reklamní systémy se na konec podpory 3rd party cookies v posledním masově používaném prohlížeči, který je podporuje, dlouhodobě připravují. Napříč weby se objevuje snaha přimět uživatele k tomu, aby služby používali přihlášení či dávali souhlas se zpracováním svých dat pro cílení reklamy. 

Například Facebook loni začal dávat uživatelům zobrazovat výběr: buď souhlas dají, nebo musí začít platit měsíční předplatné. Tento postup, zvaný zjednodušeně „pay or ok“, se ale nelíbí úřadům pro ochranu osobních údajů. Velké online služby by měly nabídnout obsah zdarma a bez cílené reklamy, konstatoval Evropský sbor pro ochranu osobních údajů (EDPB). V Česku obdobnou volbu začalo uživatelům na některých svých webech zobrazovat vydavatelství Czech News Center (CNC) a testuje ji také Seznam.cz.

Seznam.cz se na konec cookies třetích stran připravuje i dalšími způsoby. Společně s vydavatelským sdružení CPEx vyvíjí systém Czech Ad ID, který má pro účely cílení reklamy umožnit sdílení anonymizovaných dat o přihlášených uživatelích napříč českým trhem. Konec cookies má ovlivnit také partnerství s weby v rámci tzv. newsfeedu na hlavní stránce Seznamu (firma Internet Info, vydavatel Lupy, je do programu také zapojena – pozn. redakce.).

Konec cookies třetích stran ovlivní i auditované měření návštěvnosti webů v Česku. Sdružení pro internetový rozvoj (SPIR) vypsalo výběrové řízení na provozovatele NetMonitoru, který zajístí měření i bez cookies.

Našli jste v článku chybu?

Autor aktuality

Šéfredaktor Lupa.cz a externí spolupracovník Českého rozhlasu Plus. Dříve editor IHNED.cz, předtím Aktuálně.cz a Českého rozhlasu. Najdete mě na Twitteru nebo na LinkedIn

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).