Generování textů pro výuku, překlady z cizích jazyků, příprava testů nebo generování obrázků. To jsou činnosti, ke kterých učitelé českých základních škol nejčastěji využívají nástroje tzv. generativní AI, jako je ChatGPT, Google Bard a další.
Vyplývá to z výzkumu, který mezi dubnem a červnem letošního roku provedlo Centrum prevence rizikové virtuální komunikace Pedagogické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci ve spolupráci s firmou Microsoft. Do výzkumu se zapojilo celkem 2175 pedagogů, 85 % z nich bylo ze základních škol (50,99 % tvořili učitelé 2. stupně, 34,76 % učitelé 1. stupně ZŠ).
Skoro polovina (48,9 %) učitelů souhlasila s tím, že AI je pro pedagogy skvělý pomocník. 82,3 % respondentů pak řeklo, že zavádění AI do škol bude vyžadovat nové znalosti a dovednosti z didaktiky. A 78 % nevěří, že by umělá inteligence dokázala pedagogy zcela nahradit.
Ve výuce o AI s žáky debatuje 50 % oslovených učitelů a pro práci ve škole ji aktivně používá 33 %, vyplynulo dále z výzkumu. „Nejčastěji s její pomocí generují texty do výuky (24,69 %), překládají texty z cizích jazyků (19,91 %) nebo připravují testy (16,55 %). Dále AI využívají pro generování obrázků (16,09 %) a ověřování informací (13,43 %). 12,28 % českých pedagogů rovněž potvrdilo, že prostřednictvím umělé inteligence plánuje výuku,“ konstatuje výzkumná zpráva.
67 % učitelů žákům nezakazuje AI používat, 30 % její využívání reguluje podle konkrétní situace a jen 3 % umělou inteligenci zcela zakazuje. 34 % pedagogů řeklo, že vědí, že jejich žáci s pomocí AI podváděli – například si nechali vygenerovat esej, referát nebo jiný domácí úkol, přeložit text z nebo do cizíhzo jazyka nebo AI použili k vypočítání matematického příkladu.
70 % škol zatím nemá používání AI upraveno ve svých předpisech. A naprostá většina učitelů (87 %) zatím neabsolvovala žádné školení, které by je v používání AI ve výuce vzdělalo.