Hlavní navigace

Galerie, Fenomén nebo Reportéři Speciál. Ředitel ČT popsal chystanou publicistiku

Sdílet

Česká televize, ČT, ilustrační foto Autor: Česká televize

Česká televize vyvíjí několik typů nových publicistických pořadů, které zvažuje například pro pondělní vysílání. Novinky mají zatím jen pracovní názvy a teprve vzniknou pilotní díly, takže ještě není možné říct, kdy se reálně objeví v programovém schématu a na jaké stanici.

Chystané projekty ve středu přiblížil na žádost Rady České televize generální ředitel Jan Souček. Tři pořady vyvíjí divize zpravodajství pod vedením Petra Mrzeny, čtvrtý vzniká pod obsahovou divizí, kterou vede Tereza Polachová. S natáčením pilotních dílů se počítá přibližně na přelomu září a října.

První zvažovanou novinkou je rozšíření investigativního pořadu Reportéři o formát Reportéři Speciál. Každé vydání by se zaměřilo na nějaké téma s celospolečenským dopadem, které ovlivňuje každodenní život diváků. Žánrově by šlo o kombinaci investigativní žurnalistiky a novinařiny popisující principy řešení společenských problémů (solutions journalism). Struktura moderovaného pořadu by byla pokaždé stejná, reportáž by doplnil příběh a rozhovor. 

Druhá případná novinka dostala pracovní název Fenomén. Mělo by jít o aktuální publicistiku se záběrem témat, která nepokrývá stávající struktura publicistických pořadů ČT. Jan Souček jako modelové příklady uvedl vzrůstající násilí ve společnosti, dětskou obezitu, cenu a dostupnost stomatologické péče nebo vzdělávací systém. Pořad by neměl moderátora, byl by pojatý reportážním způsobem.

Třetí pořad by se mohl jmenovat Galerie, Jan Souček ho popsal jako „pozitivní společenskou publicistiku“. Každý díl by byl dokumentárním portrétem jedné zajímavé osobnosti z různých oborů, známé i neznámé. Podle ředitele by byl důležitý „veřejnoprávní přesah“ a důkladné rešerše. „Tento typ publicistiky se u diváků se tradičně těší velkému zájmu,“ vysvětlil Jan Souček.

Čtvrtým formátem by byl „čistě publicistický souhrn týdne s nadhledem a kritickým odstupem“. „Tohle je ten formát, který vzniká mimo divizi zpravodajství a publicistiky. Ale je to námět, který byl zadán pro vývoj v divizi Obsah,“ podotkl generální ředitel. 

Ve vysílacím čase zrušeného týdeníku 168 hodin se od 6. října usadí talk show Lucie Výborné, tedy pořad Výborná show. Jan Souček zdůraznil, že to nemá být náhrada za 168 hodin a zároveň dodal, že Radě České televize nepřísluší probírat, v jakém programovém okně bude uveden konkrétní pořad. 

„Česká televize ani náhodou nechce rezignovat na publicistiku, na kritickou publicistiku, na aktuální publicistiku nebo na zpravodajskou publicistiku, dokonce ani na investigaci. Investigace je základním stavebním kamenem Reportérů ČT. Nikdo Reportéry neohrožuje. To, proč byl zrušen pořad 168 hodin, bylo mnohokrát dokola vysvětleno,“ odmítl výtky radních, zda Česká televize postupně nenahrazuje kritickou publicistiku zábavou. 

Dodal, že 168 hodin nebyla investigativní publicistika, neboť 80 % reportáží byla sociální témata a investigativa od loňského ledna do letošního června tvořila jen 3 % obsahu, v letošním prvním pololetí jen 1 %. 

Našli jste v článku chybu?

Autor aktuality

Novinář se zaměřením na média. Dlouholetý účastník i pozorovatel českého mediálního cirkusu. Pracoval v Marketing & Media, Hospodářských novinách a Českém rozhlase.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).