Omezení přijímaná kvůli nemoci COVID-19 mají dopady i na tuzemské internetové společnosti. „Krizové scénáře jsou hotové, většina firem jede v úsporném režimu,“ uvádí například skupina Miton, pod kterou spadají projekty jako Bonami, Glami, Scuk.cz a řada dalších.
Problémy hlásí i Slevomat, který z velké části žije z turistického ruchu a zážitků. „Přešli jsme na 50procentní pracovní týden. Primárně proto, že nechceme propouštět. Práce je teď pro mnohé méně, jak jsou zavřené hotely a restaurace, takže nás to ani moc nebrzdí. Ale třeba zákaznická péče jede úplně beze změny. Slevomat opustilo 10 kontraktorů (celkem nás je 300). I tým mobilního vývoje. Aplikaci nějakou dobu bude stačit údržba. Klukům jsme obstarali nabídky z několika spřátelených firem, chceme, aby mohli zůstat týmem a časem se i vrátit. Je to reakce na fakt, že prodeje cestování a lokálních služeb jsou téměř na nule. Vyrostlo zboží, ale to nás nevytrhne. Vyrábíme si tím runway, než se otevřou služby a ubytování,“ uvádí pro Lupu šéf Slevomatu Ladislav Veselý.
Omezení turismu a pracovních cest dopadlo i na startup Mews Systems, který koncem loňského roku získal investici 33 milionů dolarů a byl oceněn na pět miliard korun. „Problém hotelů se přenesl i na Mews,“ uvádí firma pro Lupu. Podle informací Lupy jde z celkového stavu čtyř stovek zaměstnanců o zhruba 150 lidí.
Miton pak na blogu zkouší i optimistický výhled a rozepsal se o technologických trendech, které po odeznění viru nastanou. Predikce Ondřeje Rašky jsou následující:
- Víc času online. Zpravodajství, messaging, sociální sítě, e-commerce, gaming…
- Co se dělalo offline, bude se víc dělat online. Kulturní akce, terapie, speed dating, přátelská setkání.
- Online vzdělávání a kurzy. Nové školy čistě online.
- Rychlejší přesun retailových vertikál do onlinu. Potraviny, nábytek, drogerie, zahrada, kutilové, galanterie…
- VR a „4D“ pro komunikaci a přenášení offline do online. Gaming, práce, vzdělávání, prodej (prohlížení nemovitostí, aut,…), vztahy…
- Home-delivery a take-away. Zahuštění sítě výdejních míst a boxů.
- Gig economy na manuální i intelektuální práci. Méně lidí má klasický full-time, přes appky dělají konkrétní zakázky.
- Smart home a komunikační technologie. Kamera v kuchyni, ovládání hlasem, jako bychom byli s druhým člověkem ve stejném obýváku… Hologramy?
- Tech-supported mindfulness. Meditace, hudba, dechová cvičení. Biohacking a odpovědnost za vlastní zdraví a imunitu.
- Smart wearables. Chytrý prsten nebo hodinky jako cesta k posílení imunity a prevenci nemoci (včasné varování), garantované výhody při permanentním trackingu lokace.
- Přímé dárcovství a mizení prostředníků. Odborníci publikují na vlastních platformách a nahrazují média (Substack, Patreon,…), umělci streamují svůj content.
- Vše co podporuje nezávislost lidí a posílení místních komunit. Nákupy, sousedská výpomoc, urban farming, rozvoj komunit.
- Subscription mobility. Pro co největší nezávislost (na MHD) a efektivitu (optimalizace nákladů).
- Lokální cestování autobusy a vlaky. Protože se bude méně létat.
- Akcelerace eLegal a eGovernmentu. Méně budeme chodit na úřady a k notářům/právníkům, elektronické smlouvy, přiznání, hlasování,…
- Bezkontaktní platby, Face ID