Provozovatel Facebooku a Instagramu musí mít od svých uživatelů jasný souhlas s tím, že může zpracovávat jejich osobní údaje za účelem cílení reklamy. Zpracovávat tato data na základě smlouvy nebo tzv. oprávněného zájmu, jak to firma Meta dělá dosud, už nebude na území Evropského hospodářského prostoru možné. Vyplývá to z rozhodnutí Evropského sboru pro ochranu osobních údajů (EDPB).
Zastřešující organizace, která sdružuje úřady pro ochranu údajů jednotlivých členských států EU, vydala stanovisko zavazující k vydání zákazu irský úřad na ochranu soukromí. Právě v této zemi má Meta svou evropskou pobočku a spadá tedy pod pravomoc irského regulátora. Zákaz má vydat do dvou týdnů.
O tom, že Meta nepostupuje při sběru dat podle GDPR, rozhodl už v červenci Soudní dvůr EU (případ C‑252/21).
Firma na verdikt regovala oznámením, že evropským uživatelům dá od listopadu možnost vyhnout se reklamám na Facebooku a Instagramu, pokud si zaplatí předplatné. To má stát v přepočtu cca 245 korun měsíčně. Pokud platit nebudou, chce jim Meta nadále zobrazovat reklamy cílené podle dat o jejich chování online.
Odvolává se přitom na zmíněný rozsudek, který říká, že uživatelé musí mít možnost používat službu i bez výslovného souhlasu, pokud jim bude za přiměřenou odměnu nabídnuta alternativa.
Je otázkou, zda princip „buď plaťte, nebo nám dejte osobní data“ nenarazí u evropských regulátorů na odpor. Nařízení GDPR mimo jiné říká, že souhlas uživatele se zpracováním dat musí být svobodný. „Při posuzování toho, zda je souhlas svobodný, musí být důsledně zohledněna skutečnost, zda je mimo jiné plnění smlouvy, včetně poskytnutí služby, podmíněno souhlasem se zpracováním osobních údajů, které není pro plnění dané smlouvy nutné,“ dodává v článku 7, odstavci 4.