Smrtelné nehody v provozu sportovních létajících zařízení (tvoji "piloti ultralight, motorovych padaku a rogal" a k tomu navíc i i piloti bezmotorových rogal, piloti <bezmotorových> padákových kluzáků, a k tomu všemu navíc i jejich cestující; dále i případné pozemní oběti, k těm ale nedošlo) od roku 2009 do roku 2017 za jednotlivé roky: 2, 0, 3, 1, 3, 4, 1, 5, 1; tj. průměr 2,22 ročně. Kde máš těch 6 - 10 ročně? Pindy!
"Obvykle bez predletove kontroly" - pindy! Ona se většina pilotů nechce zabít, dokonce ani nechtějí platit opravy po nouzovém přistání.
".. a revizi prskoletu" - pindy! Procházejí povinnými technickými kontrolami (obdoba technických kontrol motorových vozidel).
"Systémem zabraňujícím srážkám či systémem automatizovaného přistávání v případě ztráty kontaktu či kontroly nad strojem," - asi nerozumíte psanému textu ;-) Systém automatického přistání při ztrátě kontroly / kontaktu - ale i slabé baterce mají už dnes všechny (lepší nebavím se o hračkách) drony. Není to tedy převzetí kontroly někým. S nekázní uživatelů dronů máte pravdu, doplněk X je pro ně k smíchu a v podstatě nikdo (krom licencovaných) ho nedodržuje. I to je důvod, proč bude nad 250g váhy registrace povinná - a je to dobře protože s koncem anonymity se snad alespoň základní pravidla dodržovat budou.
Tak to jsem upřímně velice rád, zrovna se už několik měsíců chystám a sbírám odvahu k tomu, abych si i já pořídil nějaký ten dron a natočil s ním parádní snímky :-) Mám už vybraný přesně konkrétní model od https://www.modely-rc.cz/ , tak věřím, že to nebude šlápnutí vedle.
Dron je autonomni bezpilotni. Jinak jde o rc: letadlo, virnik, motorizovany padak, tri/quad/hexa/heli-copteru, atp.
Regulace z EU zase dopadne negativne na "klasicke" rc modelare, kteri ji nepotrebuji, kvuli bande trotlu s nebezpecnymi drahymi hrackami, kteri stejne nerespektuji ani soucasnou CR legislativu, vcetne dodatku "x"
Smutne je, ze za 30 let pred prichodem quadcopter nevim o pripadu, kdy by doslo k umrti, tezkemu zraneni ci podstatne materialni skode, kterou by musela resit policie
Proste je potreba rict, ze ve meste a vyhrazenych pasmech letist se letat nesmi, ze cokoliv letajiciho kolmo bez kridel nesmi presahnout bez pilotni registrace vysku 50m a hmotnost 1 kg. Nejake letani s brylemi mimo uzavrene akce na soukromem pozemku s ochrannymi sitemi absolutne NE, letani s kamerou na spec povoleni + prihlasit ke gdpr, a presahnuti vysilaciho vykonu 10mW pokuta 200 000 - a bylo by po problemu.
Co se bohuzel neresi, jsou piloti ultralight, motorovych padaku a rogal. Bez schvaleni a letoveho planu toci vyhlidky nad mestem pod 200m vysky, cely pilotak je o 40!!! hodinach praxe, leti to parkrat do roka obvykle bez predletove kontroly a revizi prskoletu, a kazdy rok jich zemre okolo 6-10ti. A regulace veskera zadna.
Skutecny duvod je, ze quadcoptery nove predstavuji riziko pro nedotknutelne politiky a jejich ochranky, i pro soukrome a strezene pozemky top 100. A to se regulovat musi. Proto ten pozadavek na vybaveni systemem pro prevzeti kontroly a nucene pristani.