To je samozrejme nejlepsi situace, v praxi jsem uplne nepricetny kdyz zjevne mala porucha se zanedba a pak vede ke katastrofickemu selhani. Bohuzel svet nefunguje idealne a nedelam si iluze ze by eskalatory potrebovaly takovej overkill. Shori to na lidech a manazerech bude se to lepit za malo penez hodne muziky, a kdyz to konecne podela tak ze to neprojde revizi tak se to pak s bolestmi zaplati. Ve vysledku zustane soucasnej stav, jen nam to bude hlidat ai. Spolu s tim souvisi i to, ze je cim dal mene servisaku a vice vymenovacu dilu.
No vidíte, a ve skutečnosti to takhle funguje u všech strojů. Opotřebení, které je ještě v rámci tolerance, může způsobit větší namáhání a v důsledku rychlejší opotřebení jiného dílu nebo nějakou vážnější závadu. Všude je snaha na tohle přijít včas, takže se to monitoruje mnoha různými způsoby – monitoruje se teplota, časové intervaly, různé vůle, výstupy. Problém je samozřejmě jak odlišit nepodstatné drobnosti od těch podstatných. K čemuž se právě dobře hodí AI. No a tahle firma pro ten monitoring využívá zvuk – což má tu výhodu, že není nutné někam do aktivní části zařízení montovat nějaká čidla nebo se připojovat na vestavěná čidla a pravděpodobně to není nutné kalibrovat na to jedno konkrétní zařízení (a po každé výměně součástky znova).
Podstata je ta, že AI může nepřetržitě sledovat všechny eskalátory za provozu, takže může odhalit závadu dřív, než je zjevná pro člověka. Když se závada objeví dřív, je často oprava snazší – třeba na ní stačí noční výluka a není potřeba eskalátor odstavit na několik dní nebo týdnů.
Když jsem psal o mimořádných odstávkách, nemyslel jsem takové, kdy kvůli nečistotě sepne nějaké čidlo. Myslel jsem takové, kdy je eskalátor odstaven několik dní nebo týdnů, když se čeká na dodání náhradního dílu.
Nikoli. Velmi častý průběh závady u strojů je takový, že je někde jen drobná porucha, opotřebení apod., na co se v provozu nepřijde. Oprava téhle věci je levná a rychlá. Nicméně pokud se na tuto závadu nepřijde (což je při běžném provozu spíš věcí náhody), jsou netypicky namáhány další části, až odejde nějaká významná část, jejíž výměna je nákladná a vyžaduje dlouhou odstávku. Není to záležitost jen eskalátorů, úplně to samé se řeší třeba u průmyslových robotů.
Představte si to třeba jako kohoutek kapající na betonovou podlahu. Je mnohem jednodušší vyměnit těsnění u kohoutku, než pak řešit důlek v betonu, podmáčené zdi apod.
Banda lidí v DPP, co pracuje na eskalátorech denně a banda lidí v DPP, co nakupuje ptákoviny není jedna a ta samá. Dokonce ne všichni z těch, co na eskalátorech pracují o téhle novince vědí víc, než je v novinách. A s těmi lidmi se znám a dlouho jsem s nimi spolupracoval. Proto jsem k tomu skeptický.
Jinak imho dost lidí (nebo minimálně já), diskutuje pod články, které je zajímají, a zajímají je věci, ke kterým mají blízko. Třeba k NHL se nevyjadřuji, protože mě hokej nebere a proto o něm nic nevím. Ale nepřekvapilo by mě, kdyby se v diskuzi objevili lidé, kteří viděli většinu zápasů nebo se na něčem podíleli (nejen jako hráči).
U nas AI mela vylepsit cosi... Vylepsila, ale jen papirove. Ale hlavne ze z toho vypadly pekny barevny grafy, ktere nerekly nic noveho. Respektive nic co by fachmani nevedeli. Bohuzel se manazeri opijeli nad cislickama ale absolutne jim nedochazelo, ze na interpretaci vysledku je potreba fistron. Vysvetlujte netechnickemu burgerflipperovi ( ktery se do pozice dostal omylem) vse okolo mereni, od vhodne metodiky pres provedeni, chyby a odchylky mereni a nakonec i interpretaci a praci s namerenymi daty. Ostatne to, jak se zachazi s daty lze nyni videt realtime na soucasne situaci.
Cela lapalie s AI vedla k tomu, ze na zaklade toho co vylezalo z chytreho stroje zacali vyhazovat lidi, presouvat pozice a tlacit na ruznych mistech.
Vysledky se meritelne zlepsovaly...ale jen na papire. To si vsak nikdo nepripoustel, zvlaste kdyz se za tohle uvalila hromada penez. Nez to cele prasklo, bylo uz pozde.
Proto ta skepse u eskalatoru, ktery je sice narocne zarizeni ale lety pomerne vychytane ( servisni plan, prohlidky, mereni dulezitejch param) a co vic na nektere provozni aspekty se proste prdi jako na placatej sutr protoze to je stejne jedno, zvlaste kdyz to zmerite ,spocitate a dokonce vymyslite lepsi reseni ale vzhledem k narocnosti se to proste dela uz leta takhle a hotovo.
Kdyz vidim, co je obcas schopen vypustit kdejaky vyrobce elektroniky nebo mechaniky.. a to je fuk jestli jde o vytahy, auta, letadla... Tak si myslim ze AI je v tomto pripade prinejlepsim haseni problemu ktery zacina uz na vyrobni lince/rysovacim prkne. Pripadna obycejna striska nad eskalatorem, aby do nej vylozene nechcalo a rekneme cistici zona, kde by mely propadnout drobne kaminky aby se dal nedostaly, budou uzitecnejsi.
Že existují lidé, co údržbě eskalátorů rozumí více než já je pro mě pochopitelné dobře, děkuji za optání.
Že existují lidé, co rozumí údržbě eskalátorů víc, než lidi z DPP, pro které je to denní chleba, to už je mnohem záhadnější věc. A úplně nejzáhadnější pro mě je, jak se banda těchhle lidí vzala v diskusi na Lupě :-)
No nevím, možná jsou tam odborníci na zvuky, ale ne odborníci na eskalátory:p
Eskalátory prochází pravidelnou údržbou a to se s AI měnit nebude. Pokud si na druhém eskalátoru všimne závady AI nebo člověk je jedno, stanice se zavře tak jako tak. A většina mimořádných situací, kdy se zastavují eskalátory, není způsobena vadnou součástkou, o které se nevědělo, ale buď nějakou nečistotou, co sepne čidlo, nebo se opotřebí hřebeny či stupnice, a když chybí více zubů vedle sebe, tak se eskalátory zastaví a díl se vymění.
Tohle je nejspíš dílo managerů (dost možná ve spolupráci s magistrátem), co chtějí být in a líbí se jím buzzwords, ale o praxi toho tolik neví.
Vážně netuším, jak sebechytřejší mikrofon zabrání kamínkům a ostatním nečistotám, aby nespínaly bezpečnostní čidla.
Ty mimořádné odstávky eskalátorů v pražském metru se tedy podle vás dělají proč? To se někdo nudí, tak se rozhodne, že nějaký eskalátor úplně zbytečně na několik týdnů zavře a nechá ho rozebrat a složit? A když má jo dobru náladu, tak takhle odstaví jeden eskalátor z trojice z nástupiště do vestibulu, když na druhém eskalátoru probíhá pravidelná údržba. To je pak totiž ještě větší prča, musí se zavřít celá stanice.
Stejně je to pozoruhodné, že odborníků na predikci závad ze zvuků za pomoci AI máme plnou republiku, když jenom tady na Lupě v diskusi se jich sešlo několik – akorát zrovna ta firma, která se tím zabývá minimálně už několik měsíců, žádné takové odborníky nemá. Takže se chudáci teprve z diskuse na Lupě dozvědí, že to vůbec nebude fungovat.
Neskutečná pitomost. Eskalátory musí mít pravidelné revize, včetně defektoskopických kontrol. Měří se on line kde co, včetně provozních teplot převodovek, tolerancí na schodnicích atd. Dále se další kontroly provádí v nočních výlukách kdy eskalátory nejezdí. Umělej mozek je v tomto případě úplně k ničemu.