Ciste prakticky to nebude nikdo pouzivat ani za 10 let, a dopadne to presne stejne jako vsechny predchozi hokuspokusy.
Kolik lidi si pamatuje ty hausnumera ktera museli zadat pri prebirani te plastove ciste neelektronicke karticky? Kdyz prohlasim ze presne nula, tak je chyba toho prohlaseni hluboko pod urovni promile.
Mimochodem, zna tady nekdo nejaky smysl toho k cemu se to da(lo) nekdy pouzit?
A presne totez je chipova OP. Kolik jednotlivcu si kvuli te volovine poridi ctecku? A kolik si necha "aktivovat" jeji pouzivani? Zadavanim asi 10 ruznych pinohesel ... do neduveryhodne klavesnice nekde na ourade?
Dojalo me, kdyz jsem zrovna vcera nekde zahledl, ze PCR nebude tu mobilovou OP uznavat ... kdyz OP u sebe nikdo mit nemusi. V zadnem jejim provedeni.
Jen nas to bude stat dalsi desitky miliard.
Martin P:
Příští rok budu měnit občanku a budu tvrdě vyžadovat plastovou a to ze dvou důvodů: 1/Nemám a nikdy nebudu vlastnit nesmysl typu ,,chytrý" šmatlafoun, který pokud selže, nebo mi ho někdo ukradne, mi bude, jako náhrada občanky, zejména v cizině, na dvě věci.
2/Pokud jde o volební právo, tak podle mne by právo volit a být volen měl mít jen ten, kdo v této zemi opravdu, (ne jen papírově), trvale žije a platí zde daně! Nevidím nejmenší důvod, proč by o tom, co se bude v této zemi dít, měl rozhodovat někdo, kdo žije v jiném státě a do státního rozpočtu nedává ani pětník! Ať si volí do zastupitelský orgánů země, ve které žije a ve které platí daně a do toho, co se děje zde, ať nekecá!
Chápu to správně, že tady žádáte, aby všichni Slováci, Němci a Poláci měli u nás hlasovací práva, pokud u nás žijí dlouhodobě a platí u nás daně? Já bych asi proti nebyl, smysl mi to dává. Zároveň dáme limit na důchodce, kteří už daně neplatí, když se to tedy zohledňuje pro jiné, že ano?
Já pro to teda důvod vidím. Každý svéprávný občan by měl mít možnost rozhodovat alespoň o jednom státě. Dokud nemá občanství jiného státu, musí mít možnost volit alespoň u nás. Přináší to mimo jiné jinou perspektivu, protože mohou porovnávat se státem, kde žijí. Je ostuda, že to dávno není automatické.
Ohledně toho fungování - lidem se říká, že nebudou muset nosit klasickou občanku, protože se prokáží tou elektronickou. Jenže se už neřekne, že pro prokázání totožnosti mezi občany to sloužit nebude, a to ani v té pozdější unijní verzi.
Tedy klasickou občanku to nenahradí. V případech, kdy si musejí dva občané prokázat totožnost (například pokud se stali účastníky dopravní nehody - § 47, odst. 3, písm. f zákona č. 361/2000 Sb.), elektronická občanka nepomůže, protože občan typicky nebude mít oprávnění provést kontrolu (nebude zapsán v seznamu akceptantů) nebo ani nebude mít potřebné zařízení (telefon apod. s aplikací). Pokud někdo nebude klasickou občanku mít, bude se muset použít jiný způsob prokázání totožnosti (např. u té nehody zavolat policii i v případech, kdy taková povinnost jinak není).
Kecut:
Hnutí ANO zjistilo, že jde o N. N. (nepřipravený nesmysl), takže to zařízlo, čímž ušetřilo občanům této země spoustu trampot, kterými nás teď oblaží ,,pokroková" pětidemolice.
Bude to, jako obvykle; s velkým humbukem se to zavede, pak se to bude dva roky ,,dolaďovat" a ,,zdokonalovat" (Raději ani nechci vědět, kolik peněz se v tom zbytečně utopí) a pak to hezky potichu vyšumí do ztracena.
Vřele doporučuji si před publikací svých dojmů nejprve přečíst, co to vlastně elektronická občanka je a jak má fungovat (dobře popsáno např. zde: https://www.lupa.cz/clanky/digitalni-obcansky-prukaz-v-mobilu-se-blizi-aneb-jak-budou-fungovat-ceske-edoklady/). Má to nějaké výhody (např. že kontrolující subjekt nemusí vidět všechny mé osobní údaje) i nevýhody (třeba že vydavatel dokladu se dozví, kdo a kdy mě kontroloval).
Za mě má stát spoustu důležitějších věcí k řešení a já osobně se bez toho určitě obejdu. Jiní se zase nemohou dočkat, ale do zahraničí stejně ještě dlouho fyzický doklad potřebovat budou. Prostě jedna z dalších zbytných věcí dnešní mobilně digitální doby. Jak praví klasik, můžeme s tím nesouhlasit, ... atd.
Je především v pořádku, že to někdo konečně dotahuje do jasného konce. Demagogie typu "to stejně nikdo nevyužije" je opravdu úsměvná. Je spíš potřeba říct, že například hnutí ANO mělo toto také ve svém volebním programu. A místo toho velké nic. Gratuluji a děkuji Pirátům, tohle je věc, co od politiků očekávám. Dotahují věci do konce.
DPH platí pouze plátci daně, spotřební daň pouze oprávnění skladovatel (oficiální termín). Pokud myslíš to, že nakupujíc něco, kde někdo za ně platí DPH, tak do toho se snad počítají i turisti a kdokoliv, kdo tady nekapuje, to jsi problém pěkně otočil.
Ty se tady snažíš nastínit nové řešení krkolomnými, nelogickými, chybnými konstrukce, to je přesně definice demagoga.
PS: podle IP adresy to spíše vypadá, že tady nežiješ ty než já :)
Příští rok budu měnit občanku a budu tvrdě vyžadovat plastovou a to ze dvou důvodů:
To je velmi inovativní, že budete tvrdě vyžadovat něco, co ze zákona ani jinak nejde. Co budete tvrdě vyžadovat dál? Abyste mohl v ČR po silnici jezdit vpravo? Abyste tu mohl platit daně?
zejména v cizině
V cizině vám ta občanka v mobilu bude na dvě věci, i když mobil mít budete. V článku máte výčet, kde a od kdy bude elektronická občanka akceptována, z ciziny tam není nic. V cizině (EU) budete moci elektronickou občanku použít teprve až se zavede eWallet v EU.
Zbytečná navíc je celá lidská civilizace. Elektronická občanka umožní těm, kteří ji chtějí používat, obejít se v některých případech bez plastové občanky a vystačit si s mobilem, který už stejně mají u sebe. Podobně, jako je to třeba u dopravních systémů nebo platbou kartami – na to všechno můžete mít extra plastovou kartičku, ale někteří lidé místo toho raději používají mobil a bez zbytečných plastových kartiček se obejdou.
Pokud to bude fungovat jako ta unijní varianta, tak se skutečně nedozví. To má být základní vlastnost. Zjednodušeně řečeno to bude fungovat jako očkovací certifikát, tedy v aplikaci budou uložena podepsaná data dokládající určité skutečnosti (např. jméno a příjmení, věk, nebo i jen to, jestli člověk dovršil 18 let).
Držitel si vybere, co chce poskytnout ověřující straně, a to z aplikace odešle. Ověřující strana si v kontrolní aplikaci zkontroluje podpis a zobrazí obsah dat. Rozdíl bude ovšem ten, že očkovací certifikát mohl kontrolovat kdokoliv (stačilo si průběžně stahovat certifikáty ke klíčům, kterými to bylo podepisováno), kdežto tady bude nějak (detaily bohužel neznám) omezen přístup k těm certifikátům, aby se k nim dostal jen ten, kdo bude zapsán do seznamu.
Podle mě je toto omezení zbytečné, protože každý může mít občas důvod nechat si někým prokázat totožnost, takhle to bude nutit lidi nosit přinejmenším někdy i fyzický průkaz, případně (třeba u dopravní nehody) volat policii i tehdy, pokud by to jinak nebylo potřeba.
na výběru daní to okamžitě zanechalo jasně viditelnou a hlubokou stopu takovou stopu bych chtěl opravdu vidět, protože EET nebylo v provozu už dva roky před ustanovením téhle vlády, není důvod proč by to mělo znamenat stopu, když už stejně nejela.
Krom toho nikdo nikdy nespočítal kolik vlastně EET přineslo do státní kasy, ono to ani asi pořádně nejde, minulá vláda poskytovala čísla, která nebyla očistěna o inflaci a ani sezónnost, krom toho pokaždé jiná.
Proč tady tak okatě opakovaně lžeš a šíříš nesmysly, konspirace a cíleně chybné informace? Tady argumentuješ, že to zanechalo viditelnou stopu, ale nevěřím, že nám tu stopu někdy ukážeš, žádný zub nejde ani v těch číslech vidět (to se na ně pravidelně koukám).
Jirsák:
V ČR už nenakupuji vůbec nic, (Polsko, Německo) a co jsem si koupil domácí pekárnu, nechodím už do obchodu ani pro pečivo. (Suroviny vozím z Polska), takže platím pouze jednou za rok povinné ručení a zálohy za bydlení plus koncesionářské poplatky. (Pevně doufám, že další vláda zavede stejný způsob financování veřejnoprávních médií, jako ta slovenská).
To jsou jen kecy, zakon neni zadny testovaci provoz. Pokud stat ze zakona vydava nejaky doklad, tak je to proste platny doklad. Tecka. Pokud takovy doklad platny neni, tak je to doklad falesny, a ten kdo ho vyda ma dostat 20 let.
A jak sem psal vejs policie vubec nema co neco neuznavat, protoze policii musi stacit, kdyz ji rekente ze ste franta voprsalek. Zadny doklad nejste povinen mit u sebe.
Error:
Rodič na rodičovské dovolené je, stejně, jako důchodce, cosi, jako ,,státní zaměstnanec". (ano, je to velmi nepřesné, ale je to zhruba tak). A vysokoškoláci, stejně, jako důchodci, platí DPH a spotřební daně. Něco jiného je milionář, který platí daně v Monaku, těm bych právo volit opravdu sebral, stejně jako lidem s dvojím občanstvím, kteří tu trvale nežijí. Takže jestli jetu někdo demagog, tak jsi to ty.
Klidni se. Každý provozovatel aplikace, která ověřuje elektronickou občanku se musí u DIA akreditovat a splnit určité technické parametry. Elektronická občanka jako doklad není omezen platností, je ale omezeno, kdo může provést technické ověření. Stejně tak to platí třeba u použití čipů v občankách, také je nemůže ověřovat kdokoliv a kdykoliv, ikdyž platnost mají neomezenou.
v té aplikaci ty údaje nejsou lidsky čitelné, je tam QR kód a pokud si ho policie neumí technicky přečíst, jsi povinný v zákonných důvodech prokázat svoje iniciály jiným způsobem, třeba ústně, jde-li to, ale při řadě úkonů nestačí ústní prokázání, ale musíš se prokázat dokladem.
tady byl spíše problém legislativní i na Evropské úrovni a dohodnutí všech stran. Poskytovatelů mobilních aplikací může být více, nemusí být jediný.
Je to postavené tak, že do budoucna se může dělat ověření ryze offline bez přístupu k internetu, ale to zatím teď použité nebude.
16. 11. 2023, 12:02 editováno autorem komentáře
Plastovou občanku budou muset mít všichni občané ještě dlouho. Elektronické občanka je jenom způsob, jak se někde, kde jste se dříve mohl prokázat jen občankou nebo pasem, prokázat i jiným způsobem. Takže sebou budete muset mít občanku méně často, než dnes – pokud místo toho budete mít aplikaci v mobilu.
Aneb je rozdíl něco mít a něco používat.
Drtivá většina věcí, které nám dnes velmi usnadňují život, vznikla jako zbytné „hračky“, které používalo pár lidí. Internet, web, mobilní telefony. Je dobře, že takovéhle věci stát konečně zavádí dobrovolně, aby se vše vyzkoušelo s lidmi, kteří jsou ochotní takovéhle novinky zkoušet, a postupně to začnou používat další lidé, když uvidí, jaké to má výhody. Je to podstatně lepší, než když stát něco rovnou nařídí používat velké skupině lidí – jako třeba datové schránky.
Error:
Ano, plátce DPH sice nejsem, ale pouze teoreticky, protože DPH se mi připočítá k ceně nákupu. Stejným způsobem platí spotřební daň všichni, kteří tankují u čerpacích stanic. Takže: Plátci daně sice nakupující teoreticky nejsou, ale prakticky tyto daně platí, protože ti ,,papíroví" plátci jim daň připočítají do ceny nákupu!!! (Jinak řečeno, pokud nakupujete potraviny v Polsku, zaplatíte nula peněz za DPH, neboť v Polsku se momentálně DPH z potravin neplatí - u nás to, bůhvíproč, nejde,) a pokud máte účet ve správné bance, která nevybírá poplatky za vedení účtu ani za výběr z bankomatu v zahraničí a platíte v hotovosti tamní měnu, vyjde vás nákup o minimálně40-60% levněji, než u nás. (o kvalitě raději nemluvit; farmářské ručně dělané vysoce kvalitní máslo vyjde v Biedronce na max. 20 Kč za 250g!)
Sarkasticky poznamenáno budeme se dívat na Pražskou burzu a rozpočet na ten zázrak, jaký to přinese... ...na jednu stranu je dobré aby to bylo. Stejně jako neomezena volba občanů v zahraničí a nejen to.
Na druhou to neobsahuje reflexy kolika procent občanů se to týká a jak hmatatelný bude celospolečenský přínos.
Osobně bych čekal že vzdělaný občan ignoruje tu "omáčku" v politice která myslí že slibuje něco co nemůže politik slíbit . Protože všechny procesy v řízení státu nějakou dobu trvají. Tedy nasadit to nějakou dobu trvá. Stát není firma, která to bude testovat předem a jen po konci výběrka, podepíše smlouvu a přesunu to z bety to do produkce.
Stejně stát není firma ani v ukončení těch věcí. Takže končí politik znamená často konec podpory toho co jel. Těžko tak může politik slibovat jaké to bude za xx let tedy dávno po tom co v politice skončí. A jeho nástupce v tom pokračovat nebude .
Tyhle věci je dobré ignorovat a rozlišovat přání od hotové věci. V tom co politici říkají taky není mnohdy čas budou vid dokonavý není... ...ale lidé to v tom rádi slyší a mnohdy zapomínají základy jako délka volebního období, kdo něco navrhuje, schvaluje a kolik lidí pro to potřeba je.
aplikace, která bude občanku ověřovat se dostane k osobním údajům a musí ověření udělat fakticky správně. DIA stanovila proces agreditace provozovatele těchto aplikací a tvoří proces technického ověření fungování, prozatím jsou to jen dveře do budoucna.
Nic ale nebrání tomu, aby se o objevil akreditovaný poskytovatel aplikací, které by je poskytnul vlastně komukoliv, je tam ještě potřeba zajistit podmínku vzdělání toho, kdo tu aplikaci používá, ale k tomu je asi také cesta.
U Covid očkovacích certifikátů zvítězila rychlost nad obezřetností.
Ten důvod je podle mě v důvěryhodnosti. Omezená platnost je prvek, který by měl zajistit, že data budou platná nebo nezneužita. Takto funguji i certifikáty. Také by se mohly vydávat bez časového omezení, ale pak nikdo nezaručí, že bude ten certifikát platný nebo nezneužitý. Prostě kdyby došlo třeba ke zneužití občanky, tak bez nahlášení se to nikdo nedozví. Jakmile platnost skončí, tak přestane být platný. A kdo chce prodloužit, musí doložit, že data jsou stále platná.
Papírová občanka tu důvěryhodnost snižuje, protože pak nelze zajistit, že data na něm uvedena jsou stále platná.
U důchodců je tam drobná výjimka, že mají delší platnost. Asi z toho důvodu, aby nemuseli často řešit byrokracii.
Ten papírový nechali jen pro důchodce, protože se neočekává, že bude chtít něco vyřizovat - půjčku, hypotéku a tak dále. Kdyby se nějaký mladý prokazoval červenou občankou, tak to vzbudí pozornost a hned zalármuje, že půjde o zneužití.
Skutecny prinos EET z pohledu vyberu dani nikdy exaktne vycislen nebyl, vzdycky se mluvilo jen o odhadech. To cislo si proste nekde vycucali z prstu ;-) Spise nez fakta slo vzdy o pocity, ktere mimo jine nereflektovaly dalsi skutecnosti (celkovou ekonomickou situaci v zemi). Dokazovat to skrze teze vsetci kradnu nestaci :D A to, ze politik sermuje nejakym cislem samo o sobe dukaz fakt neni :-)
Martin P:
Politici nemají za své konání žádnou zodpovědnost, takže si mohou beztrestně dovolit to, co by nikomu jinému bez citelného trestu neprošlo. Pokud politik ví, že jeho nápad nemá šanci být dotažen do stadia funkční realizace před koncem jeho volebního období, měl by se s ním svěřit maximálně svému psychiatrovi. Není nic horšího, než když vláda začne vší silou, (kamarádi potřebují korýtka), prosazovat něco, co je už na první pohled padlé na hlavu, utopí se v tom spouty času a peněz lidí, kteří by se mohli zabývat něčím smysluplnějším a další vláda to zařízne! Pokud je jasné, že ty eObčanky budou fungovat jen v takto ometeném režimu, mělo se to uložit k ledu a pak převzít řešení, které za jiné peníze vyvine někdo jiný a EU to akceptuje. Je to stejné, jako s VRT. Zkoumáme něco, co už je všude kolem nás dávno vyzkoumané a, na rozdíl od našeho řešení, (ETCS na Olomoucku), to funguje. Takže to bude stát fůru času i peněz a zcela zbytečně, ale ovčané to zaplatí, tak proč si dělat starosti?
ETCS level 2 nasazovane u Olomouce rozhodne neni zadna specificka cesta. A v podstate to je podobne jako v Belgii, tam take zacli v roce 2019 na nejake mene vyznamne trati - na 30 kilometrech u De Panne. Ale to hadam netusite.. :-)
A u VRT zkoumame hlavne to, kudy to vlastne vest. Protoze jak uz je u nas u liniovych staveb obecne zvykem, vsichni chteji VRT, ale nikdo to nechce mit za svym barakem :-) Holt jestli jsme v necem dobri, tak je to NIMBY.
Pokud by melo vse fungovat tak, ze se zrealizuji jen veci, ktere jde stihnout za jedno volebni obdobi, tak nebudete mit nikdy nic. Ani ty VRT, protoze ty za ctyri roky od prvni carky pastelkou v mape po polozeny koleje proste nezvladnete.