Letošní Black Friday bylo první, kdy pro něj v tuzemsku platila nová evropská pravidla ochrany spotřebitele. Velká část e-shopů se na změněné zákonné podmínky připravila. Našly se ale i případy porušení pravidel. Zjednodušeně lze říci, že každý, kdo uváděl větší slevy (přes 25 %), se většinou dopouštěl nekalých praktik, nebo přímo porušoval nový zákon. Konstatuje to zpráva Hlídačshopů.cz.
Nejčastěji šlo o neuvádění minimální ceny u zlevněných produktů. Našly se i e-shopy, které počítají slevu podle doporučené prodejní ceny, nebo dokonce z cen, za které produkty nikdy neprodávaly. Příkladem je tržiště Kaufland.cz, kde u některých „zlevněných produktů“ byla cena nadsazena trojnásobně. Také na webu Pilulka.cz se v Black Friday objevovaly výrobky o cca 26 % dražší než před akcí.
Dále se objevily případy, kdy minimální cena před akcí neodpovídala realitě. Šlo o web TetaDrogerie.cz nebo výrobky na Okay.cz. Pravidla zde byla porušována zjevně systematicky, o čemž svědčí pojmenování proměnných ve zdrojovém kódu. E-shop doplnil v použitém javascriptu dosud používanou proměnnou show_discounts o novou variantu: show_discounts_slightly_more_legal.
Další e-shopy se snaží vyzrát na nový zákon cestou přes používání kuponů. Ty nepracují s minimálními cenami, nebo jejich výše obchodníci nezapočítávají do nejnižší ceny před slevovou akcí.
„Porušování těchto povinností je přestupkem, za který může Česká obchodní inspekce uložit prodejcům pokutu až 5 milionů korun. Za jednání, která dále naplňují znaky nekalé obchodní praktiky, mohou být uloženy i citelně větší sankce, a to až do výše 4 % celkového ročního obratu prodejce,“ říká advokátka Jana Malovcová z advokátní kanceláře Mavericks.
Jakub Balada za Hlídač shopů hodnotí novelu zákona přínosně. „Přesně definuje nekalé praktiky, proti kterým bojujeme už 6 let. Jsme rádi, že největší české e-shopy s námi spolupracují a pravidla vesměs dodržují. Na druhou stranu nechápeme, že další známé e-shopy vůbec nebo ve velkém množství případu stále nereflektují,“ dodává Balada.