napiš e-mail mému týmu s vysvětlením, že jsem nemocný
A když tam bude funkce pro analfabety, co neumí psát, bude tam i funkce pro analfabety, co neumí číst? Něco jako "co pýše ten cyp?" A odpověd: "ředitel ti píše samé cypoviny vo ňákých robotech a že máš padáka" ;-)
Ale AI ve wordu, to je sen státního aparátu. To bude ta banda úřednic už opravdu jen vařit kafe a zbytečné formuláře se budou generovat zcela (zbytečně) automaticky!
Jsem přesvědčen, že spoustu toho, co mi přistane v Outlooku, vytvořil někdo zcela bez inteligence - takže ta umělá by byl pokrok. ;oD
Pevně doufám, že to půjde někde vypnout - nejlépe nezapnout! Už nyní mne všechna ta automatická opravovadla nesmírně štvou, když mi pod rukama mění správně napsané jméno aplikace na nesprávné (ale podle "gramatiky" správné), případně přejmenují manažera jen proto, že existuje ve slovníku jen o písmenko jiné, poněkud hanlivé slovo (asi moje chyba, nemám začínat větu jménem...). Taktéž poslat oblíbeným komunikátorem heslo J3 t0 b3jk :-)
skončilo převodem do čitelné podoby a smajlíku, takže rozhodně nešlo soubor rozšifrovat za použití clipboardu.
A když mne šéf káral v e-mailu textem Zase jsi to poslal!
, netušil jsem o co mu jde.
Státní aparát je plný lidí, jejichž kvalifikace je není dobrá ani na zametání nebo výkopy, navíc se jim nechce dělat venku, tak vymýšlí zbytečné tabulky, které by mohli ručně kontrolovat a tvrdit, že je to práce, bez které se státní aparát neobejde...
V realitě bych řekla, že vymýšleči zbytečných tabulek ve státní správě pobírají víc než úřednice za okýnkem, která se buď s těmi tabulkami musí sama popírat nebo musí v lepším případě pomáhat klientům, kteří mají s těmi tabulkami problém nebo v horším čelit rozhořčeným klientům, kteří mají kvůli těm tabulkám problém.
Ale myslím, že to není jen problém ve státní správě, ale i ve velkých korporacích, kde management za obrovské peníze komplikuje život běžným zaměstnancům, kteří mají mnohdy vyšší kvalifikaci než ten management.
12. 1. 2023, 09:27 editováno autorem komentáře
Možná brzy zruší celé školství kompletně, protože lidé budou mít vedle argumentu, že když mají kalkulačku v mobilu / PC, tak přeci je jim matematika k ničemu (včetně té z prvního stupně ZŠ) a ostatní předměty nepotřebují, protože mají Google. A nově budou mít: vždyť nemusí umět psát - mají AI a na čtení textů už spousta aplikací taky existuje. Takže podle odpůrců vzdělání, školy buď můžeme zcela zrušit nebo stačí, aby se na nich vyučovaly cizí jazyky. Na to se těším, protože jestli se to stane a naše generace se dožije vysokého věku, tak se o nás budou na pracovním trhu rvát i v 90 letech, protože tyhle další generace bez škol budou totálně nepoužitelné.
Já, jakožto starý diskalkulik
, kdysi zredukoval veškerou matematiku na tři základní operace: přičíst jedničku, odečíst jedničku, vyhledat v tabulkách logaritmů
nebo jiných. (S čestnou výjimkou násobení/dělení desítkou.)
Když jsem vysvětloval, že "násobení pěti" je vlastně "násobení desíti a dělení dvěma", dostal jsem záludnou otázku, jak vynásobím sedmi. Přitom to je jednoduché: třikrát po sobě vynásobím dvěma (součet stejných čísel, za pomoci "+1") a od výsledku to první číslo odečtu (pomocí "-1"). ;oD
Písemné sčítání, odčítání, násobení a dělení považuji za velmi užitečnou znalost (už proto, že to neovládám). Člověka to naučí určité algoritmy a pokud je pochopí, mnohem snáz později pochopí i mnohem složitější věci.
Je hezké, že to za člověka spočítá kalkulačka (a text napíše AI), ale pak hrozí, že onen člověk bude úplně blbej
.
A krom toho: matematika nejsou počty!
;o)
S tím nemohu souhlasit. Určitá míra byrokracie je potřebná. Ale jsou to právě tupé úřednice, které si vymýšlí věci, na které nemají právo, protože jediné co umí je čmrkat propiskou do chlívečků na vytištěném papíře a dohledat si aspoň znění vyhlášky nebo z ní dokonce vyvodit, co mají nárok požadovat a co ne, je totálně nad jejich síly.
Nás třeba pravidelně buzerují při podávání projektů na věcech, na které nemají nárok. A administrativní zaměstnanci si to obvykle nechávají líbit a systémem padajícího exkrementu to posílají dál, protože jednak málokdo dokáže nebo alespoň chce trávit čas dohledáváním reálných právních ustanovení, ale hlavně se nikdo nechce s úředníkem soudit. Logicky. Trvá to dlouho, úředník ho bude o to víc peskovat a když náhodou úředník prohraje, stejně za to neponese žádnou reálnou odpovědnost a soudní výdaje zaplatíme stejně my z daní. Ten aparát je teď nastavený pro občana nikoliv win-win, ale lose-lose. Tak jako tak bude platit - buď za svou chybu, nebo z daní za chybu státu.
No rvát se o vás na pracovním trhu sice budou, ale díky demokratickému volebnímu systému si většina zvolí, že vy budete mít pracovní povinnost, ale plat budete dostávat stejný, jako všichni ti, co budou dělat tu strašně užitečnou práci sezení před počítačem a civění na tabulky, kterým nerozumí.
Koneckonců i dnes to k tomu rychle směřuje. Státní aparát je plný lidí, jejichž kvalifikace je není dobrá ani na zametání nebo výkopy, navíc se jim nechce dělat venku, tak vymýšlí zbytečné tabulky, které by mohli ručně kontrolovat a tvrdit, že je to práce, bez které se státní aparát neobejde... V důsledku při zrušení všech těch nesmyslů by stát pravděpodobně fungoval mnohem lépe...
Asi jsem měl štěstí na učitele (u sebe a zatím i u poloviny potomků), takže výpočetní dril nás míjí.
Pokud jde o to poziční počítání, tak mi postupně několik učitelů matematiky vtloukalo do hlavy několik různých algoritmů (než zjistili, že je to marné), takže jsem minimálně zjistil, že existují. Těch principů je opravdu několik - a máte pravdu, že jejich detailní znalost je většině lidí k ničemu; bohatě stačí jeden, kterým člověk udělá odhad výsledku
, aby měl alespoň trochu kontroly nad tím, že to na kalkulačce spočítal správně. (Tímto vzdávám hold svému učiteli fyziky, jehož přibližná matematika
nás provázela střední školou.)
Ale kdo není schopen ani přibližně validovat výsledek, ten by se patřičnému oboru měl vyhnout obloukem - a je jedno, zda jde o matematiku (a šílené excely
), češtinu (a texty generované AI nástrojem), případně třeba fyziku (a ukládání elektrické energie do bezedných baterií
či detekci elektřiny vyrobené jadernou elektrárnou
).
13. 1. 2023, 09:22 editováno autorem komentáře
Filip Jirsák: Stejně jako se nedá dům stavět od střechy, tak se nedají pokročilé znalosti matematiky osvojovat bez základů, kterými jsou například počty. Logaritmické pravítko nahradila kalkulačka, stejně jako brko a inkoust nahradila propiska - pomůcky ve výuce byly nahrazeny modernějšími, ale neznamená to, že se něco ve výuce vynechalo, jen to bylo nahrazeno něčím efektivnějším.
Nebo by ty školy mohly přestat učit hlouposti, které ty děti později stejně nebudou potřebovat, a mohly by začít učit věci, které potřebovat budou. Nemyslím si, že by na pracovním trhu byla významná poptávka po lidech, kteří umí písemně dělit nebo umí vyjmenovat, kolik teček má který druh berušky. Ostatně má generace se už např. neučila pracovat s logaritmickým pravítkem, předchozí generace to také považovaly za zásadní znalost, a nezdá se, že by má generace byla totálně nepoužitelná a firmy zaměstnávaly armády důchodců počítajících něco na logaritmickém pravítku.
Když má někdo kalkulačku v mobilu, neznamená to, že je mu matematika k ničemu. Právě naopak, matematiku potřebuje znát, aby věděl, co má počítat. K ničemu jsou mu počty. Takže by bylo fajn konečně ve školách výrazně omezit výuku počtů a zaměřit se na výuku matematiky.
Problém je, že spousta věcí se efektivnějšími nástroji nenahrazuje a ve výuce zůstává ta neefektivní varianta, kterou nikdo v reálném životě používat nebude. (A vedle toho se samozřejmě učí spousta nesmyslů, která je k ničemu tak jako tak, i kdyby se to učilo sebefektivněji). Pokročilé znalosti matematiky se samozřejmě dají osvojovat bez znalosti písemného sčítání/odčítání/násobení/dělení. Naopak spoustu základů z matematiky lidé vycházející ze škol neznají, protože se místo těch podstatných základů učí algoritmus písemného sčítání (nebo později třeba derivování).
Pochopit princip písemného „počítání“ je něco úplně jiného, než to drilovat a psát na to písemky .en algoritmus, který to lidi naučí, je pro drtivou většinu z nich k ničemu. Jediné, co na tom člověk pochopí, je princip poziční číselné soustavy – a ten se dá vysvětlit i bez těch algoritmů a lépe. Navíc teda většině lidí je nějaká detailnější znalost toho principu stejně k ničemu. A ještě ke všemu je to naopak – když znáte princip poziční číslené soustavy, odvodíte i ty písemné algoritmy.
To jsem psal hned na začátku, že na školách pro samé drilování počtů není čas učit matematiku.
Ale jsou to právě tupé úřednice, které si vymýšlí věci, na které nemají právo, protože jediné co umí je čmrkat propiskou do chlívečků na vytištěném papíře a dohledat si aspoň znění vyhlášky nebo z ní dokonce vyvodit, co mají nárok požadovat a co ne, je totálně nad jejich síly.
Tak to mám přesně opačnou zkušenost. Setkala jsem se i s tím, že úřednice vám řekne - s tímhle vám pomůžu (například pošlu vám vzor nějakého formuláře), ale pšt pšt mám tohle zakázané, i když v zákoně je třeba něco jiného... Nikdy nevíte, jestli to nemá nařízené shora, třeba proto, aby to oddělení vypadalo efektivní, že odbaví velké množství lidí, ale za cenu toho, že se těm lidem nevěnují, jak mají...