...To může být trochu problém, protože pokud bude existovat jednoduchá alternativa, která je pro většinu lidí pohodlnější než eIdentita, nemusí se ten podíl dostatečně zvýšit nikdy...
Já bych slovo pohodlí v souvislosti s informačními systémy našeho státu vůbec nepoužíval. Právě jsem prošel procesem registrace pro třetí dávku u rodičů (70+), kteří by ho jinak absolvovali dost těžko. Přihlášení, čekání na PIN1, registrace, čekání na PIN2 (v řádu dnů), rezervace termínu. Není divu, že jsou fronty na očkovacích místech, kde není registrace potřebná. A zavádět povinnou e-Identitu v době, kdy pandemie vrcholí, je naprostá bl++st.
Od února například má fungovat to, že uživatel přihlášení Identitou občana bude moci automaticky stahovat očkovací certifikáty svých dětí
Konečně... už jsem se začínal bát, že to opravdu od 1.1. omezí jen na eIdentitu a certifikáty dětí stáhnout nepůjde nijak. Na druhou stranu, na tom webu se také dodnes píše, že se plánuje možnost vyzvednutí certifikátu na Czechpointu a že to půjde někdy od léta 2021, takže je jejich tvrzení potřeba brát s rezervou.
S ukončením jednorázové registrace přes SMS se podle Dzurilly počítá až na dobu, kdy se počet lidí, kteří se na očkovací portál hlásí přes Identitu občana, zvýší na signifikantní podíl.
To může být trochu problém, protože pokud bude existovat jednoduchá alternativa, která je pro většinu lidí pohodlnější než eIdentita, nemusí se ten podíl dostatečně zvýšit nikdy.
Mimochodem, přihlášení přes jednorázový kód se zadáním e-mailu a čísla telefonu (což je zatím jediná možnost pro certifikáty dětí bez OP) má jednu záludnost. Pokud už je dítě v databázi, protože už nějaký oficiální test absolvovalo, je potřeba zadat ten e-mail a telefon, který je v databázi, což je standardně ten, se kterým jste se registrovali k prvnímu testu, ne k tomu aktuálnímu. Dodatečně jdou sice údaje změnit, ale samozřejmě až po úspěšném přihlášení.
Přihlaste se přímo do NIA (na identita-obcana.cz), tam si v uživatelském profilu přidejte telefonní číslo. Jsou tam dvě možností, pro notifikace a pro sdílení nebo poskytování nebo jak se to jmenuje, tak to druhé.
Také jsem s tím předevčírem zápasil – nikde to neřekne, jak to spravit, je tam jenom jenom chybová hláška, která vůbec nic neříká.
Automatické zřizování datových schránek při prvním použití elektronické identity má začít až od roku 2023, podrobnosti viz náš nedávný článek.
Dodatečně jdou dokonce i smazat, pokud z nějakého důvodu člověk nechce, aby v tom očkovacím portálu byly. Prostě dáte změnu, smažete to, potvrdíte to a červenou chybovou hlášku ignorujete. Při návratu na předchozí stránku tam bude neznámý údaj a už se tam pak touto formou nepřihlásíte :) (přes identitu samozřejmě ano, tam vám tam ty smazané údaje pak propíše z identity).
To jen tak pro zajímavost :).
Asi se čeká na tuto změnu zákona § 5 odst. 1 zákona č. 111/2009 Sb. o základních registrech - znění od 01.02.2022
Psal o tom pan Peterka v tomto článku https://www.lupa.cz/clanky/zpravy-z-depa-1-misto-zmocneni-v-zakone-bude-stacit-jen-zapis-v-registru/