Přes hranici 27 tisíc předplatitelů se v prvním pololetí letošního roku přehoupl placený Deník N. Za zvýšeným zájmem stály zejména prezidentské volby, po nich se počet platících čtenářů ustálil na 26 tisících. V e-mailu předplatitelům to napsal ředitel vydavatelství Ján Simkanič.
Po loňském roce, kdy se deník poprvé dostal do provozního zisku, registruje za první půlrok 2023 provozní ztrátu 2,3 milionu Kč.
„Nejvíce nás poškodilo přijetí novely autorského zákona, v důsledku které platformy Google a Facebook omezily podobu zobrazení odkazů na mediální obsah. Nejenže se to odrazilo na návštěvnosti z těchto zdrojů, ale Google navíc ukončil svůj program, ze kterého média mohla získávat doplňkové prostředky. Vedle toho výrazně zdražila distribuce tištěných novin a společně s dalšími zvyšujícími se náklady spojenými s nájemným nebo energiemi to dává dohromady velkou finanční zátěž navíc,“ vysvětluje Simkanič.
Další finanční komplikace podle něj může přinést chystané zvýšení DPH na tištěné noviny a digitální předplatné. „Cena našeho digitálního předplatného se přitom za celých pět let nezměnila. Snažili jsme se dosud, aby se vás, našich věrných předplatitelů, zdražování nedotklo, ale nevíme, jak dlouho tomu půjde odolávat,“ dodává.
Deník plánuje rozšířit počet článků, které čtěnářům nabízí v audioverzi. Dosud se o načítání textů starali studenti herectví pražské DAMU, do budoucna chce deník využít i nástroje založené na umělé inteligenci.
Deník N v říjnu oslaví páté výročí svého založení. K této příležitosti redakce chystá celodenní Konferenci N.