Jako ano, porodní bolesti to má, ale pořád to je z mého pohledu s ohledem na okolnosti vzniku toho celého systému (a primárně toho, že ho museli řešit svépomocí a hodně narychlo) docela úspěch. Jednak jsem na podzim čekal, že to vůbec nestihnou spustit a pak že se to rozběhne v nějaké nepoužitelné podobě - a přitom to zatím vypadá, že až na ten první den, který ničemu reálně nevadil, a tenhle výpadek, to vcelku dobře běží. Jako člověk samozřejmě nevidí, jak vypadá to zákulisí, kam jak ty přihlášky padají, jak s nima jde/půjde potom školám pracovat a tak, ale tohle aktuální je - na ty okolnosti - pořád ještě dobré. A hlavně i dobrý předpoklad pro další roky, že se to letos vychytá a bude z toho dlouhodobě použitelný dobrý systém.
Problém se základními registry potvrdila i DIA (viz doplněný tweet v článku).
není výpadek jako výpadek. Celá integrace se základními registry je divně navržená, existuje tam celá řada volání a ne vždy má druhá strana vyřešené správně timeout a znovuposílání.
Bohužel neexistuje referenční správná implementace, ale každý si to nějak dělá sám. Základní registry jsou zatím hodně vratké a rychle se zadýchají.
Jenze ono se u tech duplicit ani nevi, jestli jde o projev vule osoby podavajici prihlasku a nebo jen o technickou chybu elektronickeho systemu. A zatimco u papirove prihlasky to precijen sezere nejaky cas a namahu tu duplicitu vygenerovat a tudiz nelze pochybovat o tom, ze jde o vuli osoby podavajici dane podani... v pripade toho bastlu, co vypotili na CERMATu to az tak jiste neni. Ty duplicity mohly klidne vzniknout tak, ze se ten horkou jehlou spichnuty bazmek na chvili zadychal a duplicita vznikla pouhym
A lhuty problem nejsou - termin je dany pro vsechny stejne, tim ze podam podani driv/pozdeji zadnou vyhodu neziskam. Navic dneska rozhodnutim ministra se ta lhuta o den posunula, ze? :-) Obecne placani o lhutach v tomto konkretnim pripade nema zadny vyznam, jde o pseudoproblem.
A zrovna u tech prihlasek by nemel byt problem formular proste upravovat. A ukladat na serveru pracovni verzi. Uz tim jde vzniku duplicit zamezit. Kdyz to jde i u danoveho priznani, proc by to mel byt problem u prihlasky na stredni skolu? Jenze ani tohle ten kram vyvinuty na CERMATu proste neumel, ze? Clovek musel prihlasku stihnout na prvni dobrou. To jsou ryze technicke veci a s pravem to nema nic spolecneho.
Právě že jsme podávali. Tak to vidím i z tohoto pohledu, plus z pohledu ex-programátora, který spustil pár větších systémů v minulosti a ví, že chyby prostě vznikají a mnohdy i vzniknout prostě musí. Jen jsem zatím u tohoto jejich systému neviděl nějakou, která by ten systém dostala do stavu nepoužitelnosti (a to mi přijde hlavní), spíš to je obří krok směrem k lepšímu v porovnání s minulým rokem (který jsem v praxi sám neřešil, mám ho jen z blízké druhé ruky).
Ani nedokázali ošetřit duplicitu přihlášek.
Zákon jim povoluje to ošetřit? Je ta duplicita přihlášek ošetřena v papírové podobě? Pokud ne (asi těžko), zákon to s největší pravděpodobností ošetřit nepovoluje, protože zákon je psaný podle papírové varianty.
Zrovna duplicitní podání se obecně napříč resorty řeší každý jednotlivý use-case s právníky, jestli se zabráněním duplicity nebudou v nějakém okrajovém případě krátit práva podavatele. Protože duplicitní podání obvykle úřad musí nějak vyřešit, musí vyzvat žadatele, aby řekl, co teda platí. Ale zároveň od podání běží lhůty, nebo naopak podáním je splněna určitá lhůta, takže zabráněním podání můžete žadatele zkrátit na právech.
Představte si jednoduchý případ – první podání by bylo vadné a muselo by být zamítnuto, žadatel si to uvědomí a podá jiné podání, aby stihl lhůtu. Když mu to druhé podání znemožníte a bude muset čekat na zamítnutí prvního podání, je možné, že uplyne lhůta pro podání a opravené podání už žadatel nestihne podat.
e-government není jen o IT, stejně důležité je i právo. A někdy právo ty IT systémy dost komplikuje.
Ono je to zvláštní, ale když se člověk podívá sem
https://www.szrcr.cz/cs/sluzby/dostupnost
tak tam ale žádné výpadky dostupnosti nejsou.
Dlouhodobe pouzitelny dobry projekt, kdyz na tom dela par lidi co si urad zamestnal na DPP? ;-) To je takova ta klasika ala "rozbehne se to a pak uz ty lidi nepotrebujem". Vysledky se kolem nas na internetu povaluji vsude mozne... typove projekty v pe-ha-pe-pet, protoze vyvojar to sice v nejaky cas mozna vysperkoval, ale pak uz byl oznacen za nepotrebneho... a projekt jen stagnuje a chodi se kolem nej po spickach. Co na tom, ze uz ani podkladovy system nedostava aktualizace. A na DIA se najimaji lidi podobnym stylem - projekt na dobu urcitou stylem "za dva roky vas uz potrebovat nebudem". Opravdu skvele zaruky pro dlouhodobe pouzitelne projekty... :-)
tak státní správa není homogenní, jedna část může dělat hackatony, druhá brečet nad tím, že nemají dobře vyřešený kritický projekt a že jim nikdo nechce na to dát peníze.
Je škoda, že ty projekty nejsou robustní už od počátku a musí se vylepšovat postupně, zejména pokud ty znalosti existují a nejedná se o nějaký nový výzkum.
Že vy musíte pokaždé to, že něčemu nerozumíte, oznámit s takovou pompou a nadávkami všem okolo.
Zákon neříká, že je možné podat jen jednu přihlášku, je to tam poněkud složitější. Navíc duplicita přihlášek může jaksi přirozeně vzniknout tím, že pošlete na různé školy různé přihlášky. Což sice zákon nepovoluje, nicméně to neznamená, že má o takovém případu rozhodovat svévolně informační systém, musí o tom rozhodovat úředník.
Nebo si představte následující situaci. Ředitel nějaké školy zadá do systému přihlášku vašeho dítěte, i když se vaše dítě na tu školu nehlásilo. Ať už by to byl omyl ředitele, nebo by mu někdo podstrčil takovou přihlášku. Vy byste pak už přihlášku podat nemohl (kvůli duplicitě). Pak by se to vyřešilo, špatná přihláška by se zrušila – ale už by bylo po termínu podávání přihlášek, správná přihláška by v systému nebyla (protože by duplicita zabránila jejímu podání), takže by si vaše dítě dalo rok pauzu ve vzdělávání. Opravdu má být to dítě trestáno kvůli banální chybě někoho jiného nebo kvůli zlému úmyslu někoho jiného?
No pokud se ocekava, ze kdyz se za spravu a rozvoj nabidne 37 tisic hrubeho, tak sezene nekoho kdo navrhne robusni system, tak to se... asi nedockame :-) Obcas se tam objevi neco mozna i rozumnejsiho (i kdyz na Prahu porad zadna slava), ale to jsou zas uvazky na dobu urcitou "po dobu trvani projektu". Asi jakoze po roce 2026 uz nic potreba nebude. Opravdu perspektivni zamestnavatel...
IT se holt platy utrhlo ze řetězu. Stát si to teď musí nějak vyřešit, na jednu stranu chce mít pevné mzdové tabulky, aby nemohlo docházet k nabírání kamarádů za velké peníze (což se stejně děje) a na druhé straně chce (doufám) poskytovat pro občany fungující služby.
Zvýšení mzdy je za mě podmínka nutná, ale nikoliv postačující, i v komerční sféře najdu fušařinu od lidí, kteří berou horentní plat.
Na velkou část potřebných znalostí neexistuje formální vzdělání, kvalifikovanost v komerční sféře se ověřuje pouze přes stejně/více kvalifikovaného kolegu/nadřízeného nebo reference. Ač mezeru v některých dílčích částech vyplňují sami společnosti (např. struktura certifikací u cloudu je na spousty potřeba dostatečná), pořád to je málo.
Stejně jako jsme zvyklí, že máme architekty, statiky jako samostatné profese a stát si je na stavební práce prostě jednorázově najme, tak to tak bude muset asi být i s IT. Nelze čekat, že běžný zaměstnanec v IT, který se stará o správu je schopný i naplánovat a rozkreslit rozvoj a návrh. Dnes to začíná být i problém pro ty dodavatele a prostě nemají dostatečně zkušené lidi.
Nikoliv, platy v nasem state v obecne rovine spise zaostavaji. Zadne utrzeni z retezu se nekona, ba prave naopak. Stejna prace za hranicema je ohodnocena casto lepe, coz se v nekterych profesich projevuje mj. tim, ze lide radeji jdou tutez praci delat za hranice - za lepsich podminek. Tabulky jsou samy o sobe postavene na hlavu - kdy uz dnes nekdy musi nekde uz beztak dorovnavat, aby se to vubec veslo do mantinelu minimalni mzdy.
Problem outsourcingu je v tom, ze institucionalni know-how mizi ven. A ve finale to casto vychazi i draz, nez kdyby si na to ty lidi stat zamestnaval naprimo. Jenomze holt si hrajeme na hromadky - kdy se zvlast resi hromadka penez za lidi a zvlast hromadka penez za sluzby. Stat je dost velky na to, aby mel svoji zastresujici organizaci, co tyhle veci bude resit meziresortne. Ani ekonomicky nedava smysl, aby se na jednotlivych resortech duplikovala stejna cinnost... to je proste mrhani penezi.
O tom, jak se bude program chovat, rozhoduje zadavatel a formulují to analytici. Pokud by to programátor naprogramoval v rozporu se zadáním, je to chyba programu – při testování by se to mělo odhalit a vrátit k opravě. Pokud je zadavatelem stát, obvykle chce, aby program fungoval v souladu se zákonem.
Vaše traumata na tom nic nemění.
Nemluvil jsem o ČR vs zahraničí. Dnes půrměrná mzda v IT je s přehledem nejvyšší ze všech oborů, které ČSÚ sleduje, před 20 lety nebyla ani v top 10, před deseti lety byla v top 3. Co je ale daleko horší, násobně převyšuje ostatní obory s počtem let praxe vůči hrubé mzdě. Vývoj hrubé mzdy v IT si jede svým životem vůči ostatním oborům. Popsat to jako utržení ze řetězu je asi správné.
Každopádně platové tabulky na to ještě vůbec nereagovaly a stát v tom tahá za kratší konec, holt je na čase aby to změnil a nestanovoval plat pouze podle vzdělání a praxe.
Nemluvil jsem o outsourcingu obecně, ale o tom, že u některých specifických úkonů/částí dává smysl si na to najmout specialistu, dal jsem příklad architekt, ale prakticky to je podobné jako statik, revizák el. Jsou to specializované obory, protože je potřeba vysoká odbornost, mají své konsece a nikdo netvrdí, že tím vyvádím know-how mimo. Stejně to vidím v IT s návrhem systémů, api rozhraní atd., které běžně dělají sami programátoři při vývoji a výsledky nejsou vždy dobré. Ve státních zakázkách tohle často chtějí jen tak mimochodem od dodavatele a moc se neřeší, kdo to reálně dělá, nikdo se za to extra nepodepisuje.
Je problem i s vyrazne nizsimi pozicemi. Nesezenete poradny zdatny L1/L2 support (ktery da aspon jeden cizi jazyk) . Ti lide jdou radeji delat nabytek, delat skladnika ci jdou za na pracak na rekvalifikaci. Dalsi moznost v pohranici je moznost makat u pasu v Bavorsku nebo v Brne jet opacnym smerem...
IT platy sleduji trh. A to uz poslednich 33 let. Hned po revoluci pamatuji asi dve vlny odlivu mozku prave kvuli platum. Ta treti byla nekdy na prelomu tisicileti.
Nezapominejte na inflaci. Platy v IT ovlivnuje pomerne vyrazne nebot do urcite miry pracujete s globalnim trhem. Muzete pracovat odkudkoliv a mate mnohem mensi vstupni naklady nez treba automechanik kde pocatecni investice je minimalne hned v zakladu aspon mega.
Ten rozdil uz je tak velky ze by uz ani nepomohlo snizit dan z prijmu u vybranych profesi dejmetomu na pulku.
20. 2. 2024, 14:50 editováno autorem komentáře
To jen diky tomu, ze se v IT jednoduseji pracuje distancne, nebo chcete-li preshranicne se platy vic priblizuji k tem zapadnim. U ostatnich profesi to tak snadne neni, clovek se musi fyzicky za lepe placenou praci premistit fyzicky. Problem je nesmyslne nizke odmenovani jako takove. Jestli se neco utrhlo ze retezu, tak zamestnavatele, co by nejradsi uctovali zapadni ceny... za vychodni plat. Ne, za to IT nemuze, ze jinde plati mizerne...
Ad outsourcing - ty cinnosti potrebuje stat na ruznych mistech a casto. Obligatnim problemem je resortismus - kdy si kazdy hraje na svem pisecku - a cinnosti se realne casto duplikuji. A kazdy ten resort (urad) samozrejme s argumentem, ze se mu nevyplati zamestnat specialistu lovi ve vodach soukromych dodavatelu. Pritom by stacilo mit servisni organizaci, co tyhle ad-hoc expertni sluzby poskytuje meziresortne. Drazsi by to nebylo, odpadla by mj. spousta byrokracie se soutezemi (ktera taky neni zadarmo). To, ze politici po takovem reseni nesahnou ma zrejme duvody... v takovem rezimu by se omezil prostor pro prihravani kseftiku firmickam kamaradu.
To je přitom pandořina skříňka, vzdáleně lze dlouhodobě pracovat pouze na živnost (a i u ní to je na hraně zákona), ale to ČSÚ v statistikách nesleduje. Jak zmiňoval Trident, mzdy v IT jsou od 90. na násobku průměrných a to se ještě nedalo pracovat vzdáleně.
Odměňování není nesmyslně nízké, ale inflace ho zvedá tempem pár % ročně, což chvilku potrvá dorovnat západní trhy a vyrovnat cenovou hladinu.
Servisní organizace, mluvíš o Státní tiskárně cenin? :) Ale ano, to je asi i cíl Bartoše, jak jsem pochopil, udělat servisní organizaci, která bude moci mít tržní ceny, ale pořád výrazně od MD sazbou u soutěžených zakázek. Vždyť máme problém i v soukromém sektoru mít erudované lidi pro každou pobočku a musí se to sdílet i v rámci velkých společností a ty si stejně část lidi najímají. Stát jde dlouhodobě v tomhle proti větru, dipsy je pak výsledek.