![Datová schránka, datové schránky, GOV](https://i.iinfo.cz/images/581/datova-schranka-datove-schranky-gov.jpg)
Datové schránky se potýkaly s výpadkem jednoho z řídících serverů. Kvůli tomu nebylo možné odesílat datové zprávy. Na síti X o tom informovala o tom Digitální a informační agentura (DIA), která má datovky na starosti.
⚠️ Z důvodu nedostupnosti jednoho ze serverů momentálně není možné odesílat datové zprávy. ⚠️
— Digitální a informační agentura – DIA (@agentura_dia) June 3, 2024
Na odstranění závady pracujeme a omlouváme se za případné komplikace.
Později uvedla, že spustila náhradní server.
Spuštěním záložního serveru byla chyba pro uživatele vyřešena. ✅ https://t.co/0bjr9iTe47
— Digitální a informační agentura – DIA (@agentura_dia) June 3, 2024
Souvisejících problémů je ale – zdá se – více. S nedostupností se potýká také služba Portál občana.
Podle mluvčí DIA Anny Marie Lichtenbergové souvisí problémy s nedostupností serveru pro přidělování časových razítek. Česká pošta na situaci zareagovala spuštěním záložní trasy, čímž Informační systém datových schránek může znovu časová razítka na zprávy přijímat.
Česká pošta však má problém daleko rozsáhlejší než jen server časových razítek. Státnímu podniku vypadly všechny weby, na pobočkách nefunguje CzechPOINT, problémy jsou i s platbami za dobírky v terénu.
Pošta na svém profilu sociální sítě X potíže velmi stručně přiznala.
Omlouváme se za dočasný výpadek webové stránky České pošty a souvisejících služeb, na nápravě pracujeme. pic.twitter.com/9gU73PEK28
— Česká pošta, s.p. (@Ceska_posta_sp) June 3, 2024
Jestli jde o technickou závadu nebo hackerský útok, ani zástupci pošty ani DIA zatím neupřesnili. Stejně tak není jasné, kdy bude obnoven provoz všech klíčových postižených systémů. Výpadek Portálu občana jako výkladní skříně tuzemské digitalizace trvá už řadu hodin.