Mobilní operátor O2 dostal pokutu 50 tisíc korun za nekalé obchodní praktiky v souvislosti s nevrácením volací jistiny. Potrestal ho Český telekomunikační úřad za mylnou informaci poskytnutou operátorkou callcentra. Příkaz, kterým byla uložena pokuta na spodní hranici sazby, je pravomocný.
Úřad trestal případ telefonického uzavření smlouvy z letošního března. Nové služby si u operátora chtěl sjednat klient s problematickou platební morálkou. Kvůli tomu s ním bylo dříve vedeno insolvenční řízení. Operátorka ho proto informovala o nutnosti v takovém případě složit depozit tisíc korun na každou z objednávaných služeb. Zároveň ale dodala, že mu operátor jistiny v plné výši vrátí, pokud nebude mít žádnou pohledávku po splatnosti, insolvenční řízení bude pravomocně skončeno a nezbydou v něm žádné neuhrazené dluhy.
„Ve chvíli, kdy služby budou na vaše jméno, můžete okamžitě požádat o vrácení depozitu,“ zaznělo v nahrávaném hovoru od operátorky, která dále ujistila, že vrácení peněz je pouhou formalitou. „Bavíme se o velmi krátkém čase, že o ty dva tisíce nepřijdete. Ale v tuto chvíli jsou zárukou, že už jste prostě čistý jako lilie,“ dodala. Klient po tomto ujištění depozit složil a o devět dní později se domáhal jeho vrácení. Jenže narazil na zamítavou odpověď. Podle všeobecných podmínek totiž u klientů s insolvenční minulostí je operátor oprávněn držet jistinu po celou dobu trvání smlouvy. Záloha tak může být vrácena na žádost až po ukončení smluvního vztahu.
Neuspěl ani s reklamací, a obrátil se proto o pomoc na regulátora trhu. ČTÚ z vyslechnutých nahrávek dospěl k závěru, že opakovaná ujištění o vrácení depozitu ihned po dokončení sjednání služeb spotřebitele uvedly v omyl a byly tedy klamavé. Za takový přestupek úřad mohl uložit pokutu až 5 milionů korun. Přesto uvedl, že zohlednil výsledky hospodaření za rok 2020, kdy O2 dosáhlo výnosů přes 30 miliard korun, a konstatoval, že uložená pokuta 50 tisíc korun nebude mít likvidační charakter a není nepřiměřená.
Úřadem zveřejňovaný přehled o přestupcích a uložených pokutách končí statistikou za rok 2020. Vyplývá z ní, že přestupky podle zákona o ochraně spotřebitele ČTÚ trestal celkem 23krát a v úhrnu uložil pokuty za 341 tisíc korun. U více než třetiny případů přestupci nepodali proti příkazu odpor a uloženou pokutu rovnou zaplatili.
Přestupkové řízení s operátorem zároveň neřeší problém mylně informovaného zákazníka. Ani pravomocně uložená pokuta O2 totiž automaticky neznamená, že operátor má povinnost dostát slibům svého zaměstnance a zadržovanou jistinu vrátit.