AKTUALIZACE 3. 6. 2020 11:52 – Podle oficiálního prohlášení BI zůstává firma nezávislá. „Bohemia Interactive v minulosti vedla jednání o možné strategické spolupráci a může k tomu dojít i v budoucnosti,“ doplnil podnik.
AKTUALIZACE 3. 6. 2020 10:40 – Bohemia Interactive prozatím nevydala oficiální vyjádření, podle nových informací od představitelů společnosti ale k prodeji do rukou Tencentu minimálně prozatím nedošlo.
Původní zpráva:
Čínský internetový kolos Tencent údajně koupil majoritní podíl v tradičním českém herním vývojářském studiu Bohemia Interactive (BI). Web The Information uvádí, že Číňané za 260 milionů dolarů (asi 6,2 miliardy korun) v Bohemce získali 70 až 80 procent, některé zdroje Lupy informaci potvrzují. BI stojí za tituly jako Operace Flashpoint, ArmA nebo DayZ.
Bohemia Interactive v loňském roce vygenerovala tržby ve výši 1,5 miliardy Kč, což představuje historický rekord. Prodejům vládl třetí díl vojenské akce ArmA 3 následovaný DayZ.
Česká firma byla s Tencentem, který je v současné době zřejmě největší videoherní společností na světě, v kontaktu už nějakou dobu. Bohemka vydala titul Ylands podobný Minecraftu či Roblox, se kterým chtěla uspět v Číně díky vydavatelské podpoře právě s Tencentem. Čína má regulovaný trh s videohrami, kdy je například nutné schvalovat různá „kulturní specifika“ a lokální vydavatel je pro něco takového v podstatě nutností. Pro Lupu o tom v rozhovoru mluvil Jan Herodes.
Tencent, mimo jiné provozovatel aplikace WeChat s mobilními platbami WeChat Pay (1,2 miliardy aktivních uživatelů), do evropských herních studií už několik let pravidelně investuje. Získal stoprocentní podíl v Riot Games (League of Legends), 40 procent v Epic Games (Fortnite), 11,5 procenta v PUG Company (PlayerUnknown's Battlegrounds) a po pěti procentech drží v severoamerických mološích Ubisoft a Activision Blizzard. Další podíly má ve Funcomu (29 procent) nebo Supercellu, tvůrcích Clash of Clans (84 procent za 8,6 miliardy dolarů).
Tencent také investuje v Hollywoodu a podílí se na produkování západních filmů. Podíl má i v Redditu. To, společně třeba s vlivem na Blizzard, budí emoce a kontroverze ohledně cenzury. Tencent se také podílí na vývoji úspěšné mobilní verze Call of Duty. Má i úspěšné domácí tituly typu Honor of Kings (Arena of Valor na západě).
Bohemia Interactive se tak stává dalším českým herním studiem, který v poslední době získal zahraniční kapitál. Warhorse Studios loni získala Koch Media (THQ Nordic), Beat Games stojící za Beat Saberem zase koupil Facebook. 2K Games v minulosti zase například koupilo Illusion Softworks (Mafia).
Vedle Bohemia Interactive stojí samostatná společnost Bohemia Interactive Simulations. Ta vyvíjí vojenské simulátory, které používají armády různých zemí. Jde ovšem o oddělené společnosti.