Ministerstvo průmyslu a obchodu plánuje změnit možnosti reklamace poštovních služeb. V novele zákona o poštovních službách, kterou poslalo do meziresortního připomínkového řízení, nově sice zakotvuje možnost podávat reklamace ztracených nebo poškozených zásilek elektronicky.
Současně však toto právo omezuje jen na odesílatele, resp. adresáta jen v těch případech, kdy dojde poškození nebo úbytku obsahu, nebo pokud toto právo odesílatel na adresáta postoupí.
Stávající zákon reklamace výslovně neupravuje. Současné poštovní podmínky (čl. 43) ale oproti chystané novele umožňují uplatnit tzv. jinou reklamaci jak odesílateli, tak adresátovi. Toto ustanovení se přitom vztahuje na případy, kdy pošta poruší některou svojí povinnost podle uzavřené smlouvy. Například, kdy zásilku sice nakonec v pořádku doručí, ale při neúspěšném pokusu o její dodání listonoš nevhodí včas výzvu k jejímu vyzvednutí do schránky.
Naopak do zákona přidaná možnost podání elektronické reklamace je posunem správným směrem oproti stávajícímu znění poštovních podmínek. Ačkoliv Česká pošta fakticky reklamaci ke konkrétní zásilce prostřednictvím webu umožňuje podat, stávající úprava v poštovních podmínkách se omezuje pouze na osobní návštěvu kterékoliv pobočky pošty.
Projde-li navrhovaná novela legislativním procesem, nově bude možné reklamace podávat i datovou schránkou či e-mailem se zaručeným elektronickým podpisem.