Maximální pokuty za rozesílání spamu by mohly vzrůst ze současných 10 milionů korun až na 20 milionů eur, případně až 4 % z ročního obratu. Počítá s tím návrh zákona o digitální ekonomice, který začaly projednávat sněmovní výbory. Pokud úspěšně projde legislativním procesem, nahradí v budoucnu zákon o některých službách informační společnosti – takzvaný antispamový zákon. Ten upravuje pravidla pro rozesílání obchodních sdělení.
Vysoké pokuty mají za cíl odradit podnikatele a právnické osoby od škodlivého jednání. Pro rozesílání obchodních sdělení zůstává klíčový princip opt-in. Je tedy nutný předchozí souhlas uživatele. U stávajícího zákazníka pak platí opt-out režim. Ten ale návrh zákona mění. Nově bude možné zákazníkovi zasílat obchodní sdělení pouze po dobu dvou let od poslední komunikace. Po této době už by za kontaktování zákazníka podnikateli hrozila pokuta.
Rozhodovací praxe dohledového úřadu považuje za obchodní sdělení všechny zprávy, které slouží k přímé či nepřímé podpoře zboží, služeb nebo image podnikatele. Do této kategorie tak spadají i žádosti o hodnocení nákupu nebo udělení souhlasu se zasíláním obchodních sdělení.