Hlavní navigace

Čeští tvůrci Beat Saberu generují o miliardy nižší tržby, většinu obchodů převzal Zuckerberg

5. 8. 2024

Sdílet

Beat Saber Autor: Beat Games

Původem česká společnost Beat Games, která vytvořila nejúspěšnější VR hru na světě Beat Saber, z pohledu tržeb přešla do jakéhosi módu stagnace. Firmu v roce 2019 za asi 1,5 miliardy korun koupil Facebook (dnes Meta Platforms), který přes českou entitu ještě nějakou dobu nechal proudit miliardové tržby. Změna přišla ve finančním roce 2022 a pokračovala i loni.

Meta konkrétně v roce 2022 uzavřela s Beat Games novou prodejní smlouvu, vlivem čehož tržby z prodeje v elektronickém obchodu s VR aplikacemi Meta Store (Oculus) začala vykazovat mateřská společnost. Přes českou entitu jdou pouze prodeje v dalších obchodech jako PlayStation Store.

Meta Store, kde lze pořídit tituly například pro rozšířené brýle Quest, přitom podle všeho tvoří největší část prodejů. Tržby Beat Games se po změně smlouvy propadly z 2,3 miliardy v roce 2021 na 434 milionů o rok později. Skutečné celkové prodeje Beat Saberu už neznáme.

Tržby za rok 2023 vyskočily na 496 milionů. Prodej digitálního obsahu se na nich podílel 294 miliony a oproti předchozímu roku byl více méně stejný. Zbytek tržeb Beat Games pochází z platby za výzkum a vývoj, který firma pro Metu realizuje z Prahy ve více než 30 lidech.

“Společnost se zabývá poskytováním služeb v oblasti výzkumu a vývoje pro skupinu Metu a vystupuje jejím jménem jako prodejce digitálního herního obsahu pro vymezenou skupinu zákazníků,” shrnula Beat Games v účetní závěrce.

Zisk po zdanění se loni dostal na 49 milionů korun. Na podobných číslech je firma už od převzetí Metou, čísla tradičně od začátku proudí přes zahraničí.

Beat Saberu se podle odhadů prodaly vyšší miliony kopií a vládne či vládnul různým elektronickým obchodům. Zřejmě jde o finančně nejúspěšnější hru pro virtuální realitu na světě. Celkové tržby jsou minimálně na úrovni vyšších miliard korun, zřejmě ale více.

Beat Games jsou od loňského roku bez tří spoluzakladatelů. Ján Ilavský, Vladimír Hrinčár a Jaroslav Beck studio opustili.

Pro Metu je Beat Saber jedním z hlavních aktiv při budování byznysu s VR a takzvaným metaverzem. Mark Zuckerberg do oboru investoval desítky miliard dolarů. Kromě Beat Games koupil firmu Oculus vyvíjející VR brýle.

Češi mají v Metě také další VR zářez. Zuckerberg nahrazuje interní technologie pomocí softwaru od pražské společnosti LIV. Její nástroj umožňuje spojovat virtuální a reálná prostředí do jednoho, díky čemuž lze tvořit trailery podporující VR obsah.

Marek Španěl (Bohemia Interactive): České hry dotace nepotřebují. Úspěšné tituly dělají silní tvůrci Přečtěte si také:

Marek Španěl (Bohemia Interactive): České hry dotace nepotřebují. Úspěšné tituly dělají silní tvůrci

Našli jste v článku chybu?

Autor aktuality

Reportér Lupa.cz a E15. O technologiích píše také do zahraničních médií.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).