E-shop normálně přes web funguje dávno. InKarta ale slouží k identifikaci, nevím, jak byste tohle rozumně řešil přes web – přijde průvodčí, vy vytáhnete mobil, budete doufat, že máte mobilní připojení, polezete na nějaký web, tam se přihlásíte abyste konečně průvodčímu ukázal QR kód, který identifikuje vaší kartu?
teď by to ještě chtělo proškolit průvodčí, aby to uměli interpretovat, já musel stejně vytáhnout klasickou kartičku. Po vzoru jiných zmatků očividně zobrazené aplikace a jízdenky mají jiný formát, než když načtou běžně inkartu a oni tomu pak nerozumí :).
Blbé je, že teď každý bude chtít mít jejich vlastní mobilní aplikace, která pro jistotu bude chtít práva na vše možné (viz Můj vlak) a bude nás špehovat na každém kroku, nevím, jestli to je lepší.
Pro denní dojížděče s InKartou je to dobrá věc, protože pokud si fyzickou kartu zapomenu, musím si koupit normální jízdenku, tj. jako bych vůbec neměl předplaceno. Samozřejmě, dodatečné prokázání na pokladně lze také, ale tam se nejprve za jízdy musí vyplnit defacto hlášení o "černé" jízdě s osobními údaji, což není moc příjemné a docela to trvá. Takhle jen vytasím mobil a ukážu virtuální InKartu.
V tomto kontextu je spíš vtipné přidání stávající InKarty k vašemu účtu... jelikož při jejím vytvoření vygenerovali jakési nesmyslné náhodné heslo, které nikdy nebylo k ničemu potřeba (kdo si ho po těch letech pamatuje, najde k němu podklady..).
Po změně designu eshopu (cca rok nazpět) ovšem toto heslo vyžadovali, pokud jste si InKartu chtěli nastálo do účtu přidat (ať ji není nutné při každé objednávce zadávat ručně). Reset tohoto hesla byl ovšem možný pouze na pokladní přepážce (!!).
Po aktuální možnosti ji mít i v mobilní aplikaci jsem setedy rozhodl kartu znovu přidat (ať ji nemusím tahat s sebou) a na eshopu čd jsem byl poměrně potěšen, že je možno vyžádat si změnu hesla emailem (úžasné!) po zadání několika údajů.
Jaké ovšem bylo mé překvapení, když mi přišlo původní heslo v čitelné podobě... A dotaz známého na facebooku českých drah, zda je heslo opravdu uloženo v čitelné podobě:
"XXXX, dobrý den. S tímto dotazem se prosím obraťte prostřednictvím www.cd.cz/kontaktni-formular na naše zákaznické centrum, které to předá odpovědným osobám. U hesel záleží na tom, kdy jste si zakládal první účet. Děkujeme."
...kdyz si vzpomenu na kupecka, kde bylo v zime asi 40 stupnu... Ale ticho bych take uvital, takze jedine jit do ticheho kupe. Pamatuji si, ze jsem si jednou vybral vagon, ktery byl urcen jako tichy, na dverich cedule, dokonce to hlasili ve vagonu a presto to nikdo nerespektoval. Ani ty po celou dobu kricici deti ;) Takze jedine spunty do usi, to je tutovka.
To samozřejmě můžu, ale nic to nezmění na komplikovanosti a pomalosti. Já potřebuju něco, abych přišel k vlaku přiložil mobil na senzor nebo zmačknul jedno tlačítko a hotovo. Všechno ostatní by proběhlo na pozadí, bez zadávání kódů, pinů, časů, výběru spojení, třídy atd. Záleží na každé sekundě. A v tomhle stále vítězí papírová PID jízdenka, která není vázaná na spoj, trasu a platí pro přestupy v rámci časové platnosti bez omezení a můžu si štípnout na perónu, když není rozbitý strojek.
Dokud tyhle potíže Můj vlak a podobné pokusy nepřekonají, je to pro mně a myslím i hodně jiných lidí mrtvá aplikace. Netvrdím samozřejmě, že v určitých místech a podmínkách to není použitelné (hlavně v případě nějakých výletů a/nebo jednorázových cest na střední vzdálenosti).
Ta funkčnost nevyžaduje víc než běžnou webovou aplikaci, která funguje na všem.
Pořád jste nenapsal, co přesně myslíte tím „ta funkčnost“, a jak byste to konkrétně realizoval jako webovou aplikaci. Zejména když přihlédneme k tomu, že to musí fungovat i bez připojení k internetu (což už webové aplikace také umí, ale je otázka, kolik by to pak mělo uživatelů).
Pekna moznost, ale ja zustavam radeji u papiru, pripadne karty z ryze praktickeho duvodu a tou je kapacita baterie meho telefonu. Verim ale, ze je to pro spoustu lidi prijemna moznost.
Jinak pamatuji si na prezentaci CD pred cca 3 roky, kde rikali, ze jen 5% lidi nakupuje jizdenku elektronicky. Nevite aktualni cislo?
Kdyby radeji prisli s navratem kupeckovych vozu, kde si clovek muze zhasnout, nemusi poslouchat nejakyho retarda co v druhe pulce openspace vozu telefonuje, protoze je neschopnej zaridit si to v praci, nebo nejaky urvany decko apod...
Tedka v zime jsou ty retardovqany openspace vozy taky lahudka, kdyz se otevrou dvere, navali se dovnitr zima, misto toho aby to zastavily dvere neexistujiciho kupe...
Vzhledem k tomu, že se obvykle pohybuju v pásmovém provozu - který kromě PID zavedla už většina krajů, tak úplně postačí mít předvoleno na aplikaci například vybraná pásma, kterými obvykle cestuji. Ta se pak odečtou na senzoru při nástupu do vlaku nebo jiného prostředku. Ostatně takto funguje většina městských a krajských karet už teď (akorát to ne a ne fungovat na ČD, tam musí mít halt furt něco speciálně nepraktického).
No a pokud budu chtít jet na větší vzdálenost, neřkuli vlakem do zahraničí, tak si samozřejmě už klasickým postupem navolím tuto speciální trasu (a případně dám do předvolby číslo dvě, pokud to aplikace umí - ideálně viz aplikace CGTrans) - a přiložím ke čtečce (kdyby to teda šlo). Nebo to nechám zpracovat přes bankovní aplikaci se zadáním PINu nebo otisku tak, jako to už umí MůjVlak. Například když pojedu do Ostravy, obvykle to vím už nějaký čas dopředu, jízdenku bych si tak zakoupil v aplikaci aspoň den předem, podobně jako letenku. Srovnáváte dvě úplně odlišné situace. Dálkové cestování je srovnatelné s leteckým provozem, je to o dost jiný režim cestování. Tam se MůjVlak hodí, o tom žádná, už jsem to psal i výše.
Nevím proč muset vlastnit tupé omezené zařízení u kterého je navíc značně problematická bezpečnost, jen proto že je moderní na každou blbost dělat zbytečnou proprietální aplikaci (která pak slídí v datech které nejsou potřeba pro danou službu). Ta funkčnost nevyžaduje víc než běžnou webovou aplikaci, která funguje na všem.
Ono ČD je stále podivný podnik. Po té co jim ÚOOÚ zatrhnul povinné zadávání čísla osobního dokladu na elektronické jízdenky, kontrolují jméno snad všude. Jezdím vlakem poměrně často do zahraničí a nestalo se mi, že by tam někdo snad chtěl vidět nějaký doklad k jízdence. To jen tady i na trase Kotěhůlky - Horní Dolní musí ČD vědět pomalu i velikost bot :-)
Po zkušenostech s touto aplikací (Můj vlak) už od Českých drah nechci nic. Papírová jizdenka (štíplá v automatu) to jistí! Ještě hodně dlouho to bude relativně levné a bezkonkurenčně nejrychlejší řešení (mimo aplikaci typu předplacený kupon nahranou přímo na kartě).
K čemu je mi virtuální karta, pokud stejně musím platit přes nějakou bránu nebo u pokladny atd. Ať si byrokrati trhnou a a stejně tak třeba pražský magistrát.