Hlavní navigace

Brusel pochválil Českou republiku za úpravy mediálních zákonů

24. 7. 2024

Sdílet

Česká televize, virtuální studio 8 Autor: Česká televize

Do mediálního prostředí v České republice byly díky úpravám zákonů zavedeny pozitivní změny. Ve své pravidelné zprávě o stavu právního státu to napsala Evropská komise. Upozorňuje ale na několik dalších nedořešených oblastí.

Od loňského roku Česko učinilo „výrazný pokrok v posilování pravidel a mechanismů ke zlepšení nezávislého řízení veřejnoprávních sdělovacích prostředků, a to s přihlédnutím k evropským normám pro veřejnoprávní média“, všímá si Brusel. Vláda loni prosadila změnu ve výběru členů Rady České televize a Rady Českého rozhlasu, takže už o nich nerozhoduje jenom Poslanecká sněmovna, ale také Senát.

Podle Evropské komise ovšem přetrvávají obavy týkající se finanční udržitelnosti veřejnoprávních sdělovacích prostředků a ekonomických problémů nezávislých médií. České právní prostředí se také neposunulo v oblasti transparentního vlastnictví sdělovacích prostředků. Žádný posun nenastal ani v pravidlech při rozdělování státní reklamy do médií. 

Komise si všimla novely zákona o střetu zájmů, kvůli níž nemohou vrcholní politici vlastnit média s výjimkou internetových. Na druhou stranu stát ponechává bez povšimnutí vysokou koncentraci vlastníků médií.

„Ekonomická situace nezávislých sdělovacích prostředků, zejména těch, která nepatří do žádné z velkých vydavatelských nebo vysílacích skupin, zůstává problematická nebo nejistá, zejména v odvětví regionálního tisku,“ upozorňuje Evropská komise. 

Evropská komise České republice doporučuje, aby pokročila v reformách, které umožní transparentní přístup k informacím o vlastnictví sdělovacích prostředků. Stát má také zajistit pravidla nebo mechanismy pro financování veřejnoprávních médií, které budou vhodné pro poslání veřejné služby a zároveň zaručí jejich nezávislost. 

Kompletní zpráva v českém jazyce je ke stažení na webu Evropské komise (PDF).

Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor aktuality

Novinář se zaměřením na média. Dlouholetý účastník i pozorovatel českého mediálního cirkusu. Pracoval v Marketing & Media, Hospodářských novinách a Českém rozhlase.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).