Ztráta přímé kontroly nad tím, u jakého obsahu se zobrazuje reklama zadavatelů, může vést k nečekaným důsledkům: třeba k tomu, že se bannery placené britskou vládou zobrazí na YouTube u videí extremistů.
Rozsáhlou reportáž na toto téma publikoval britský deník The Times (článek je za paywallem) a výsledkem je slušný skandál. Britská vláda v reakci na odhalení stáhla z Googlu a YouTube dočasně veškerou reklamu a požaduje vysvětlení, proč se její bannery zobrazovaly u obsahu vyzývajícího k nenávisti.
Vzhledem k tomu, že část výnosu z reklamy jde obvykle i autorům obsahu, dá se to totiž vykládat tak, že peníze britských daňových poplatníků slouží k financování extremistů.
Bezpečné prostředí pro reklamu
Britská vláda v tom ovšem není sama – podle The Times se u extremistických videí zobrazovala také reklama BBC, Transport for London či firem jako L'Oreal, Honda nebo Sainsbury's.
Kromě vlády tak svou reklamu ze služeb Googlu stáhl ze stejných důvodů také vydavatel britského deníku Guardian nebo BBC a přidaly se i další firmy – včetně britské pobočky globální reklamní agentury Havas. Ta podle Financial Times zvažuje i celosvětové zmražení reklamních investic do služeb Googlu.
Ke změně přístupu Google vyzvala také britská asociace reklamního průmyslu ISBA. Ta navrhla, aby Google okamžitě přestal prodávat reklamní prostor, u kterého nemůže garantovat „bezpečné prostředí pro reklamu“, a aby zpřísnil svá pravidla a zajistil, aby se reklamy zobrazovaly jen u prověřeného obsahu.
Za vše může programatik
Problém zřejmě souvisí s tím, jak přesně (a jak rychle) je Google schopný kategorizovat videa, která na YouTube uživatelé nahrávají. A také se stoupající oblibou tzv. programatického nákupu reklamního prostoru, při kterém zadavatelé cílí například na určité demografické skupiny, aniž by věděli, na jakých konkrétních webech se nakonec reklama zobrazí.
Google na problém reagoval na svém blogu. V oficiálním prohlášení říká, že se snaží reklamy na webech, které propagují násilí nebo extremismus, nezobrazovat a že jeho nástroje ve většině případů fungují. „Jen minulý rok jsme ze svých systémů smazali skoro 2 miliardy špatných reklam, z reklamního systému AdSense jsme odstranili 100 tisíc vydavatelů a zabránili jsme reklamám zobrazení u více než 300 milionů videí na YouTube,“ tvrdí výkonný ředitel Google UK Ronan Harris.
Problém se podle něj týká jen malého procenta případů, které mechanismy Googlu nedokáží včas odhalit. Firma teď podle Harrise své nástroje prověří a během několika týdnů nabídne zadavatelům lepší nástroje, aby měli větší kontrolu nad tím, kde se reklama zobrazuje.