E-shopy mohly letos naposledy v rámci slevové akce Black Friday uměle navyšovat slevy. Novela zákona o ochraně spotřebitele, která tyto praktiky zakazuje, totiž jen těsně nestihla vstoupit v platnost. Přesto podle analýzy Hlídačeeshopů většina e-shopů přešla na nová pravidla a zobrazovala reálné slevy počítané z nejnižší prodejní ceny v období 30 dnů před akcí.
K dvojici CZC.cz a Alza.cz, které reálné slevy zobrazovaly už při loňském Black Friday, se přidaly další velké e-shopy. Podle nových pravidel už postupují Mall, Datart, TS Bohemia, Electroworld, Benu, Pilulka a AAAauto. Vede to ale zároveň k tomu, že uváděné slevy na těchto e-shopech jsou prakticky poloviční oproti loňsku.
Na druhé straně jsou e-shopy, které novou metodiku zatím nerespektují. Podle Hlídačeshopů je na chvostu Okay.cz, Notino, Lidl či Mironet. Například u Okay bylo možné v rámci Black Friday zakoupit Bluetooth reproduktor Trevi XR 9A5 reálně zdražený o 36 %. Produkt byl zařazený v Black Friday akci s „cenou po slevě“ 803 Kč. Dále je uvedena cena před touto „Dodatečnou slevou 10 %“ 892 Kč a přeškrtnutá doporučená cena výrobce 1499 Kč. Nicméně prakticky celý říjen před akcí prodával Okay.cz tento produkt za 600 Kč.
Dalším podobným případem je teplovodivá pasta Arctic MX-4 2019 na Mironetu. Produkt firma zařadila do akce Blue Friday, kdy se jeho cena každý den mění. Prakticky po celý říjen stál 73 Kč, s výjimkou pár dní, kdy jej Mironet zdražil na 128 Kč, ale z této ceny firma vypočítala slevu. Takže pokud se v neděli prodával za 76 Kč s vyčíslenou slevou 41 %, reálně došlo opět ke zdražení.
E-shopy mají na úpravu svých systémů tak, aby odpovídaly novým pravidlům, poslední měsíc. Zákon by měl vyjít ve Sbírce zákonů do konce roku a 30 dní poté nabyde účinnosti. Potom budou podobné praktiky postižitelné vysokou pokutou.