A zde je pouze půlhodinová část o portálu občana
https://www.youtube.com/watch?v=CMGvurYJEhw
Nemuzes uzivatelum pokazde menit rozhrani jak nagelovany startupovy frikulin. Kdyz rano najdu rozhrani internetoveho bankovnictvi a objednavek hardwaru uplne jine, take budu nastvany ze ukol ktery jsem slibil sefovi do 20ti minut mi trva 3 a pul hodiny vcetne cekacky na tech supportu aplikace (true story bro, SAP forever). Proto je tam ta akceptace a proto je uprava i umyslne problematicka. Rozhrani datove schranky je nastroj pro uzivatele. A jako takovy musi byt maximalne intuitivni a rozhrani pro uzivatele se musi menit jen do postrannich funkcionalit a velmi citlive a malo. Jsou aplikace ktere jsou 10-15 let stejne a nikdo netouzi je predelavat kvuli modenimu gui.
Dnešní Portál veřejné správy je použitelný spíš omezeně. Navíc ta situace, kdy každý, kdo má datovou schránku, v něm má na webu vystavenou adresu, je sporná. Myslím si, že v budoucnu bude podstatné, aby šlo pomocí webových služeb získávat informace, činit podání a zjišťovat jejich stav. Těžko naše státní správa bude někdy tak pružná, aby udělala webové rozhraní na úrovni doby (viz portál datových schránek). Normální programátor freewaru nebo něčeho jako freemail si nemusí nic nechávat schvalovat od komise starých pánů a udělá to rychle, a když to sám párkrát použije, tak to vylepší k dokonalosti. Zatímco portál veřejné správy se musí naprojektovat, objednat a akceptovat, a od toho okamžiku je každá úprava problematická.
Na toto téma byla minulý týden celodenní konference. Doporučuji shlédnout, záznam zde
https://youtu.be/FJZLZfPx4Vg?t=1h39s