Pokud začne Facebook v Austrálii blokovat sdílení zpravodajského obsahu, poškodí sám sebe, nechal se slyšet australský regulátor v souvislosti s reakcí americké firmy na plánovaný krok australské vlády schválit zákon, který by po společnostech Facebook a Google požadoval, aby se dělily o své inzertní příjmy s mediálními společnostmi na základě australského systému autorských honorářů. Informuje o tom agentura Reuters.
Facebook na začátku září v reakci na chystaný krok oznámil, že chce na svých stránkách blokovat sdílení australského zpravodajského obsahu, pokud bude skutečně zákon schválen. „Pokud daný návrh vstoupí v platnost, přestaneme umožňovat vydavatelům a lidem v Austrálii sdílet lokální i mezinárodní zprávy na Facebooku i Instagramu,“ prohlásil tehdy na korporátním PR blogu ředitel Facebooku pro Austrálii a Nový Zéland Will Easton.
„Pokud tak firma učiní, oslabí to také samotný Facebook,“ prohlásil nyní během telekonference s novináři Rod Sims, předseda Australského výboru pro ochranu hospodářské soutěže a spotřebitele (ACCC) a naznačil, že bránit Facebooku v podobném kroku by bylo porážkou demokratických principů země. „Když lidé nebudou moci získat zpravodajské informace na Facebooku, půjdou si pro ně jinam,“ dodal.
Austrálie zdůvodňuje chystaný krok vzrůstající potřebou ochrany nezávislé žurnalistiky. Australské ministerstvo financí tvrdí, že se k němu uchýlilo v reakci na zoufalou situaci na mediálním trhu, kterou výrazně prohloubila i současná pandemie nového koronaviru a s ní související propad inzerce. Za uplynulé desetiletí mělo v Austrálii zaniknout asi 3 000 novinářských pracovních míst. Tyto škrty jsou dávány do přímé souvislosti se ztrátami z inzerce, o kterou mediální společnosti přišly právě na úkor obou zmíněných společností, které zobrazují náhledy jejich textů, ale nic za to neplatí.
Australská vláda na chystaný zákon upozornila v dubnu. Novela obsahuje nová pravidla, která budou definovat vztah mezi tzv. „digitálními platformami“ a mediálními podniky. Ta by měla zahrnovat právě i sdílení příjmů z reklamy souvisejících se zpravodajským obsahem. Pravidla měl za úkol do konce července předložit Australský výbor pro ochranu hospodářské soutěže a spotřebitele (ACCC). Schválení připraveného návrhu by ukotvilo právo australských médií vyjednávat s oběma firmami o poplatcích za sdílení jejich obsahu.