Amazon ve Spojených státech v ostrém provozu spustil službu Rufus. Jde o chatbota a osobního digitálního asistenta v mobilní aplikace a na webu postaveného na prvcích umělé inteligence, který dokáže odpovídat na dotazy zákazníků. Nejde pouze o základní předpřipravené konverzační stromy, jak u chatbotů tohoto typu známe už několik let, ale o zkušenost podobnou té z ChatGPT a podobných aplikací.
Amazon Rufuse natrénoval na produktovém katalogu, uživatelských recenzích, komunitních otázkách a odpovědích a obecných informacích z celého webu.
Robot tak umí poradit s výběrem produktu, technickými parametry, srovnáním a tak dále. Mohl by by sloužit jako náhrada konverzace s nepružnými živými poradci nebo poradnami, kde e-shopy často používají komunitu a ověřené odborníky.
Firma neuvedla, kdy se chystá Rufuse nasadit v Evropě. Případná podpora češtiny je veliká otázka, Amazon totiž u nás přímo nepůsobí, i když zde má dvě distribuční centra, a služby zdejším zákazníkům nabízí skrze německý Amazon.de. Vstup do Evropy podle zákulisních informací nebude jen tak, firmy typu Amazon totiž musí řešit evropskou regulaci (AI Act), což nasazení novinek kolem AI zdržuje. Evropa pro tyto firmy už často ani není zase tak vysoko na seznamu.
Rufus byl natrénovaný pomocí infrastruktury v cloudu Amazon Web Services. Ten Amazon původně vytvořil pro interní účely v rámci e-commerce expanze, nakonec ale došlo k vyčlenění pro všechny zákazníky. Amazon nicméně dál AWS intenzivně používá a kromě jiného si do serverů navrhuje vlastní čipy. Mezi ně patří i čipy pro umělou inteligenci, jmenovitě Trainium (trénování) a Inferentia (inference).
Amazon podle informací Lupy pro tvorbu Rufuse využil 80 tisíc těchto čipů, a to v instancích Trn1 a Inf2. Pracuje se s miliony tokeny za minutu.
Lze očekávat, že se podobné AI služby jako Rufus začnou objevovat v dalších e-commerce službách a webových službách. V Česku například na AI modelech pracuje Seznam.cz a chce je integrovat do více služeb.