eGolf má mnohem lepší dojez a rychlejší nabíjení. Hlavně kdo má na eGofla ten +/- milion s DPH opravdu nebude mít problém s nabíjením.
eGolf, Bolt, Volt, Ampera, Leaf ,i3 atd... ...jsou určené jako třetí auto "do rodiny" kde hlavní auto je minimálně něco nového z D , nebo E segmentu .
Jen u EV je drobný problém s Rogers' bellovou křivkou. Kde počet lidí v množině inovátoři a early adoptéři je moc nizký, pro nakopnutí trhu pro nižší ceny a pak vyšší počet prodaných\vyrobených kusů pro další skupiny skupiny které jsou součástí trhu.
Jinak nejen co se týká elektromobilů , pro žádnou automobilku nebudou cílovka "borci" co kupují 20let starou TDI Audinu, nebo jinou protézu na malé sebevědomí.
Vskutku? To je zajimave, ja mel za to ze fyzikalni zakony se vztahuji i na elektromobily ... a ono pry ne.
Pokud je mi znamo, tak onen "az" dojezd, je (stejne jako spotreba kterou mate v technickem prukazu) uvazovan za idealnich podminek - tudiz rozhodne netopite, nechladite, jedete po idealne rovne silnici, se specialnim obutim za idealni teploty kolem 20 stupnu a mate zcela novy akumulator.
Mate-li pak elektromobil s aku rekneme 70kWh, tak 80% dela nejakych 56kWh, takze pokud neco takoveho chcete ziskat behem 30 minut, potrebujete v 230V siti neco kolem 500A. Ovsem v "siti" toho elektromobilu, pri nejakych +- 50V ... je to zhruba 2,5kA. Pri 10A/mm2 na to potrebujete "vodice" s prurezem 250mm2 - 25x10mm.
O redukci poctu cyklu v pripade pravidelneho dobijeni takovymto zpusobem ani nemluve, bez potizi se zivotnost redukuje na 30% bezneho stavu.
Aby bylo jasno: Elektromobil, jako takový, považuji za výbornou věc, protože elektromotor je pro pohon vozidel to nejlepší možné řešení a pokud by se kabina temperovala pomocí Peltierových článků, čili v zimě topit, v létě, přepnutím polarity napájení, chladit, bylo by to ideální, technicky jednoduché a vysoce blbuvzdorné přibližovadlo s minimálními nároky na servis. Jediné, co to všechno kazí, je zásobník energie, který je, přes veškerý pokrok, příliš málo kapacitní, příliš velký a těžký a má nepřijatelně malou životnost. A na tom se ještě dlouho těžko něco změní. Bohužel o tom, že bude možno zásobník elektřiny, ať už akumulátor, nebo kapacitor, doplňovat průběžně za jízdy,si můžeme nechat jen zdát. V Praze sice jezdí elektrobus, který má na konečné krátký úsek trolejí, takže když objede kolečko, vrátí se pod dráty a dobíjí, ale takovéto řešení je pro osobní automobily nerealizovatelné.
Wow! This could be one of the most useful blogs we have ever come across on thesubject. Actually excellent info! I’m also an expert in this topic so I can understand your effort. 192.168.1.1 login | hotmail sign up | Crear cuenta gmail | 10.0.0.1 ip address
"Protože fyziku neochčiješ a je úplně jedno, jestli ten výkon získáš pálením nějaké hořlaviny, nebo vybíjením baterie, pořád do té cesty těch X kW musíš investovat."
"Já jsem spálil 8 litrů směsi N 95/ E 85 1:1 za 26 Kč/ litr, takže 208 Kč a on propálil 110 kW po 5 Kč, takže 550 Kč."
Nějaké vysvětlení, proč si benzínový motor s účinností cca 40% vystačil s 64kWh a elektrický, který má účínnost min. dvojnásobnou, potřeboval 100kWh by nebylo?
A počítáš s tím, že po ujetí max. 100 km budeš zoufale shánět nějakou třífázovou zásuvku, potom minimálně dalších 6 hodin nabíjet, v zimě klepat kosu, protože baterie topení neutáhne; když vystydne, sníží se její kapacita až o 70%, (podle toho, jak moc mrzne) a po pětistech cyklech nabití/vybití klesne její kapacita natolik, že ji budeš muset vyměnit, což vyjde na polovinu ceny nového auta? Dokud nebudou k mání dostatečně ,,objemné" kapacitory, jsou to vyhozené peníze, každopádně mají elektromobily pořád ještě tolik ,,much" že se nevyplatí do nich investovat, problém je v tom, že na ty mouchy běžný uživatel přijde až po skončení záruky.
Petr dnes 13:24
Ono když je v zimě + 10°C, tak je to o něčem jiném, než když je - 20. Já jsem si dal s jedním nešťastníkem závod z Prahy do Turnova a zpět po dálnici a skončili jsme už v Turnově. Dohrabal se tam z posledních sil půl hodiny po mně, auto strčil do stodoly na chalupě, připojil do zásuvky a zpátky jsem ho svezl, protože neměl čas tam do druhého dne zůstat. A finanční bilance? Já jsem spálil 8 litrů směsi N 95/ E 85 1:1 za 26 Kč/ litr, takže 208 Kč a on propálil 110 kW po 5 Kč, takže 550 Kč. Ona i3 se na 130 km/h vyškrábe s bídou po rovině a když se musí šlapat na plyn na doraz, tak se v té baterii udělá okamžitě pořádný vír. Kdyby se mohl courat šedesátkou po okresce a s kopců brzdit rekuperací, tak by tu baterku tolik nevycucl, ale dobíjet by musel stejně. Protože fyziku neochčiješ a je úplně jedno, jestli ten výkon získáš pálením nějaké hořlaviny, nebo vybíjením baterie, pořád do té cesty těch X kW musíš investovat. Jenže ten spalovací motor má v nádrži k dispozici mnohem víc energie, než elektromotor v baterii, navíc jede s plným výkonem i když máš v nádrži poslední litr paliva a životnost toho spalovacího motoru, (6 let záruka bez omezení ujetých km) je také mnohem větší. Baterka půjde do kopru po max. 3 letech a za ekologickou likvidaci a nákup nové zaplatíš mnohem víc, než za G. O. spalovacího motoru.
Hoši, než začnete mínusovat, zopakujte si fyziku a zejména ohmův zákon a vzorce pro výpočet výkonu. A uvědomte si jednu věc: Běžné auto má dnes motor o výkonu 70 - 90 kW a váhu přes jednu tunu. Elektromobil, pokud má být aspoň trochu užitečný, bude potřebovat kufr pro zavazadla a prostor pro baterii, která také něco váží, takže počítejte s tím, že bude vážit kolem 1,4 tuny a pokud nemá na silnici překážet, tak jeho pohonná jednotka bude muset být schopna těch 90 kW, aspoň na chvíli, dát. Výkon, jak známo, je součin napětí a proudu, z čehož plyne, že pokud nemá proud při max. výkonu přesáhnout 500 A, což maximum, které je řídicí elektronika schopna s odřenýma ušima krátkodobě zvládnout, potřebujete baterii o napětí minimálně 180 V. Pokud jde o kapacitu baterie v Ah, (uvádět kapacitu baterie v kW je naprostý nesmysl), tak pokud má aspoň ty tři roky vydržet, musí mít minimálně 5.000, (slova pět tisíc!)Ah. Ano, pro běžný provoz stačí mnohem méně, ale pokud má ta baterie vydržet, musí být dimenzovaná nikoli na průměrný, ale na maximální odběr, jinak její životnost, čili počet cyklů nabití/vybití, velmi rychle klesá. Což je sice všeobecně známo, ale všeobecně se na to dlabe, protože pro obchodníky a výrobce je ,,kurvítko" které zákazníka nutí každé tři roky baterii vyměnit, velice žádoucí. Jak se budou ty vyhozené baterie ekologicky a bezpečně likvidovat, sice nikdo neví, ale zatím to nikoho nezajímá, protože ještě nejsou plné skládky. Takže počítejme dál: pokud tady někdo tvrdí, že s 30 kW výkonu ujede 200 km, jaké jsou náklady na provoz? Dejme tomu, že s novou baterií a šnečím stylem jízdy, kdy nepředjíždím, ale jsem soustavně předjížděn a jedu tak pomalu, že brzděním rekuperuji i ze sebemírnějšího kopce, těch 200 km opravdu ujedu a v baterii mi zhruba 1% energie zbyde. Na plné dobití budu potřebovat výkon minimálně 40 kW. Ze zásuvky 230 V/16 A vyždímu max. 3,45 kW, takže dobíjet budu 11,6 hodin. Z třífázové zásuvky dostanu 3 x 25 A při 400 V, Ale protože výkon po usměrnění těm 3x25 A neodpovídá, musím počítat s max. 10 kW a tudíž čtyřmi hodinami nabíjení. za 1 kWh, pokud mám běžný tarif, zaplatím, podle dodavatele, se všemi paušálními poplatky celkem 4 - 6 kč za kWh. takže celková částka za dobití bude obnášet 160 - 240 Kč, což je sice zhruba polovina ceny benzinu, ale vzhledem k životnosti baterie a ceně nové, je to ekonomicky velice nevýhodné.
Petr,včera 16:18
Neudává se kapacita baterií čirou náhodou v Ah)Ampérhodinách?) Takže pokud chceš být věrohodný, tak napiš kolik Ah ta 32 kWh baterie má,s jakým napětím se v tom autě pracuje a kolik kW má motor hodinově a kolik trvale. Také nebude od věci, pochlubit se s váhou vozidla. Protože chtít od auta s 33 kW hodinového výkonu a váhou skoro tunu, aby jezdilo... To je asi totéž, jak nacpat motor z trabanta do hodně velkého SUV a krmit to z pětilitrové nádrže.
cztomi dnes 13:31
Na ježdění do práce, s tím, že mi zaměstnavatel nechá baterii během šichty zdarma dobít by to smysl mělo, ale víc, jak 80 - 100.000 bych za to rozhodně nedal. Když si představím, že po třech letech to budu muset nějak dopravit do servisu a vypláznout 150 - 200 tisíc za novou baterii, tak mne nadšení pro ,,ekologickou" dopravu jaksi opouští. Jo, kdyby ta baterka vydržela tak 2.000 km stotřicítkou po dálnici a deset let služby a bylo to o 10% levnější, než stejné auto se spalovacím motorem, bylo by to o něčem jiném.
Martin P:
Když budeš baterii vybíjet hodinu okamžitým výkonem 90 kW, čili nějaké napětí x nějaký proud, budeš do ní muset nacpat minimálně 100 - 110 kW nějakého napětí x nějakého proudu. Takže si spočítej maximum, které vyždímeš z domácí třífázové přípojky, (400 V a 3x25 A) a spočti si, jak dlouho to budeš muset krmit a kolik tě to bude stát, protože průměrná cena elektřiny z takovéto přípojky je od 4 do 5 Kč za kilowatt.
Petr 12:00
Omyl. Těch ,,okolo 300 km je v laboratoři, v běžném provozu ujedeš s bídou sto. Nabití na 80% trvá 30 minut pouze ve specializované nabíjecí stanici, doma, kde máš přípojku s max. 3 x 25A budeš muset s těmi šesti hodinami počítat a s 1x16 A (běžná zásuvka), to bude o hodně víc, než 12 hodin. V zimě nejseš omezen jen když parkuješ ve vytápěné garáži; VŠECHNY akumulátory totiž ochlazením ztrácejí kapacitu. A protože topení sežere průměrně 10 kW, což je totéž, jako průměrná spotřeba při jízdě devadesátkou po rovné silnici, sníží se dojezd v zimě minimálně o 50% což tragické je, protože když někde skejsneš, vybije se baterie dřív, než dorazí pomoc, takže nejen že zmrzneš, ale po vyhrabání ani neodjedeš. A i ty njekvalitnějěí Li baterie ztratí po 500 cyklech nabití/vybití minmálně 30, ale spíš 40 - 50% kapacity, takže těch 300 km dojezdu si dlouho užívat nebudeš, ostatně proti 600 - 800 km u benzinu, nebo nafty je to pořád zoufale málo a nevím, kde budeš shánět dobíjení třeba cestou k moři do Chorvatska. Tohle auto je dobré leda jako nákupní taška na popojíždění po městě a na to je i za 100.000 Kč moc drahé, zejména, když parkuješ na ulici, takže když bude baterka poloprázdná, musíš všeho nechat a odjet k nabíječce, protože když necháš baterku týden vybitou, bude na vyhození, pokud rovnou nevybouchne. A také nesmíš bourat, protože ty baterky mají vodní chlazení a když se po bouračce voda setká s náplní článků, tak je auto i posádka okamžitě na odpis. Ony ty PR kecy jsou hezké, a vypadají zajímavě, ale chudák, kdo jim uvěří. Všechno, kromě té bouračky, chudák kamarád na vlastní kůži s BMW i3 vyzkoušel).