Mám k dispozici úplnou nabídku DVB-C od UPC a velmi často se spokojím i s SD mazanicemi, které jsou vysílány některými tématickými stanicemi. Zejména čb materiál a desítky let staré dokumentární filmy by stejně nevylepšilo ani 4k. Přesto si nemyslím, že si tím kazím zrak, hodnota autentického materiálu je nade vše.
Přečti si, cos napsal včera v 16:53 :"Filmový materiál o Slánského procesu byl restaurován a nikoliv jenom digitalizován. Do digitální podoby mohl být klidně převeden z analogové Bety, na které je samozřejmě také uložen, když se běžně používal ve zpravodajských šotech nebo různých dokumentech". Ano, nově objevený filmový negativ byl restaurován a potom zdigitalizován do 4k. Čili žádný "klidný" přechod z Bety se v tomto případě nekonal, protože jako celek vlastně dříve veřejně neexistoval.
Je mi úplně jedno, kdo je majitelem tématické stanice WAR TV, podobně je mi jedno, pokud se na tuto stanici dívám jen já sám a též mi nevadí to, že původní dokumentární filmy nejsou nově přepsány. Nepatřím mezi ty, kteří sledují jen formu vysílání, musí mít vše v HD, mně v první řadě jde o obsah.
Nemám víc, co bych na toto téma ještě musel dodávat, ani nemusím reagovat na všechny tvé demagogie.
Ano, nevidomí opravdu HD využívat nemusí. Nutnost platby pak nemá smysl řešit, protože kdo nemá stovku měsíčně, ten nejspíš nemá ani elektriku, natož aby si pořídil televizor :-)
č/b materiál se do HD digitalizuje celkem běžně a je s podivem, že takový velký fanda ČT jako ty, to ještě nezjistil, když právě ČT tímto způsobem zpracovává celou řadu takových materiálů (z dokumentů např. proces se Slánským). Dalším subjektem, který dělá totéž, je NFA. A samozřejmě v zahraničí je to také běžná věc.
Já se ani moc nedivím, že v tom 43% domácností nemá jasno. Zrovna dnes se mě na to ptali rodiče a taky jím pořádně neumím poradit.
Aktuálně mají jednu z prvních LEDek na trhu. Má to 32" a je to DVB-T1. K tomu používají nějaký HDD/DVD DVB-T1 rekordér. Nahrávají pořád něco.
Jsou přesvědčení, že správná TV se musí vejít do díry v nábytku, která pamatuje CRT televize. OK, nějaký malý naprostý lowend, co se tam vejde, by asi koupit šel, ale taky to musí umět nahrávat a aby byli spokojeni, tak to musí umět nahrávat i z jiného multiplexu, než který hraje. Na trhu jsou dvoutunerové řešení, ale to se bavíme o TV za 30 tisíc a výš, s čímž nemají problém, ale má to uhlopříčku od 150cm nahoru a s tím mají problém.
Tak ji říkám, ať si nechají kabelovku. Stejně dodnes mají nějakou analogou nabídku, co bylo kdysi k internetu povinné a nakonec za to chtějí snad symbolickou korunu, takže to zůstalo. To ne, že tam nejsou polské programy.
OK, zaplaťte si vyšší nabídku už v digitalu a používejte zpětné vzhlédnutí. To je jen týden a to nám nestačí.
Koupit novou malou DVB-T2 TV a k tomu ještě jeden STB na nahrávání? Nepřipadá mi to ideální, ale nevím, co jim poradit jiného.
Samozřejmě, že je důvod HD nevyužít, třeba nenáročnost diváka, nebo nutnost platby.
Poznámka, že se může i č/b materiál zdigitalizovat, je snad míněna žertem?
Proč se tak třeba upravil Chaplinův Diktátor je snad jasné, ale že by si měl TV divák něco digitalizovat, to nemůže být myšleno vážně. Ani TV stanice obvykle nemají k dispozici filmový pás a ani důvod něco tak nákladného zbytečně provádět s běžnými záběry, určenými jen pro milovníky historie, přírody a pod..
Digitalizace, restaurování a upscaling vždy to samé není.
Ano materiály se digitalizují aby se neopotřebovával originál a byly kopie a teoreticky se to zachovalo pro budoucnost.
Rozhodně se tak nedělá proto aby by se to vše vyretušovalo, opravily barvy zvuk atd.... ...zrovna u zvuku je problém že pokud je analog nekvalitní kvalitní digital převodem neuděláte. Nosferatu \ Kabinet doktora Caligariho \ Metropolis \ Kurosava \ Linch.... ....všechny ta staré černobílé filmy mají s tou nedokonalostí svůj význam, ale na Artu nebo Čt2 . Mělo by to stejný význam jak v analogové fotografii se snažit odstranit tvz filmové zrno.
A když to na 4K lidově "vyžehlíte ve fotokrámu" z toho lepší nebo horší film v očích veřejnosti neudělají.
Říci, že restaurování jde ruku v ruce s digitalizací, je úsměvné, protože restaurování do analogu se už neprovádí.
Že něco lze, ještě automaticky nezajistí, že všechny č/b materiály někdo převede do HD. Proto ten důvod, koukat se na to v SD je jen pochopitelný důsledek toho, že to žádná stanice před distribucí nepřevede na HD kvůli šetření něčího zraku. Nebylo možné přehlédnout, že poničený filmový dokument o procesu se Slánským byl v takovém stavu, že ho stát, jako důležitý důkazní materiál, nechal zdigitalizovat, aby byl vůbec schopný projekce. Když je převod č/b do HD taková hračka, bylo by vhodné uvést další alespoň tři, čtyři, či deset případů, kdy se tak u nás stalo. Jinak to jsou jen plky o možnostech technologie, ale ne o hromadné praxi a financování možných zbytečností.
Doplň si nejprve informace a raději neplácej nic o tom, že byly desítky hodin filmů uloženy v analogové Betě. Myslel jsem, že víš jaký je rozdíl mezi filmovým negativem a magnetickým páskem s Betou. Těžko mohla být Beta běžně používána ve zpravodajských šotech v době procesu se Slánským, když televize ještě nevysílala a v kinech se používal klasický film. Tak se nesnaž ohromit svými rádoby odbornými komentáři, když jsi zcela mimo. V dosavadních archivech byl jen zlomek toho, co se našlo po tolika letech ve 20 bednách. Jde zejména o negativy, které byly po restauraci následně zdigitalizovány na formát 4k. Všechny digitalizace filmů jsou milionové akce a tak se dostane jen na ty, které je opravdu nutné znovu uvádět na plátna a obrazovky, protože v kinech už promítačky stejně nejsou. Možná je pro tebe Slánského proces dávno uzavřená věc, třeba jako bývalý, či současný komouš se raději k tehdejším metodám nehlásíš a raději bys zapomněl. p-)
To celé ale nesouvisí s tím, že se diskutuje o tom, zda je nutné historické dokumentární filmové záběry, třeba z období II. sv. války, znovu digitalizovat ve formátu vhodném pro HD vysílání. Jejich hodnota je vidět i v SD variantě a jejich autentičnost se nemusí vylepšovat nějakým restaurováním.
Zajímavá jsou i kampaně. Nova tlačí lidi do placených platforem, a čt v televizi vlastně neřekne nic moc. Jen vyhledejte si na netu...
Výsledek je, že jsem musel zrušit poradnu na svém webu https://www.dvbt.cz protože 95% dotazů bylo stále o tom samém (jaký stb, umí moje tv dvb-t2, mám upc, kostičkuje se mi obraz) a nebylo v mých silách odpovídat na 50 dotazů denně. Bohužel neznalost je taková, že lidi kupuji dvb-t2 anténu a připojí na starou tv a diví se, proč nic nechytnou.
Nepřekvapuje mně že někdo čeká:
- které stanice skutečně v jejich lokalitě přejdou a nepřejdou do T2.
- co IPTV a C a S operátoři nabídnou nakonec
- třeba nepotřebují to co bude v T2
Skoro pro koncového zákazníka, který chce nejvíce ušetřit( "vydělat" v přeneseném slova smyslu) to vypadá koupit "novou" ale technologicky starou placku bez T2. T1 půjdou cenou dolu a pak buď T2 STB nebo S2 STB. V ročních TCO by DVB-C a IPTV vyšel dráž. Neříkám že IPTV nebo C je špatný. Ale pokud ukazatelem cena a to aby vám železo vydrželo co nejdéle nemohou lidi jít cestou .
Jaké restaurování do analogu, když je řeč o digitalizaci? Netahej sem nějaké nesmysly, o kterých se nikdo nebavil.
Filmový materiál o Slánského procesu byl restaurován a nikoliv jenom digitalizován. Do digitální podoby mohl být klidně převeden z analogové Bety, na které je samozřejmě také uložen, když se běžně používal ve zpravodajských šotech nebo různých dokumentech (což pro účely důkazů je dostatečné, nehledě na fakt, že celý Slánského proces je dávno uzavřená věc).
Zdigitalizované a restaurované č/b filmy si jistě dohledáš sám a jako divák ČT si občas z Déčka přepni na ČT2, tam se takových filmů vysílá zdaleka nejvíc. Ale abych ti udělal radost, tak něco málo hodím do placu :-)
Erotikon, 1929
Učitel orientálních jazyků, 1928
Cikáni, 1922
Příchozí z temnot, 1921
Milenky starého kriminálníka, 1927
Ostře sledované vlaky, 1966
Marketa Lazarová, 1967
FW u všech STB je takový čínský, značně odfláknutý. Ale jestli jsou zvyklí nastavovat ten DVD/HDD rekordér, tak to horší nebude :-) 2tunerových STB moc na výběr není, doporučuji objednat po netu a vyzkoušet. Pokud mají kabelovku, je dost pravděpodobné, že je tam k dispozici DVB-T, obvykle i jako přídavek k netu. Pokud si kabelovka muxy sestavuje sama, tak s přechodem na DVB-T2 spěchat nebude. Do analogu bych je rozhodně necpal, když v T2 budou mít aspoň ČT v HD. Ono to i na té staré 32" obrazovce je dost znát. Zpětné shlédnutí je hezká věc, ale jestli jsou zvyklí nahrávat, tak jsou zvyklí sledovat nahrávky třeba po roce a to zpětné shlédnutí neumí.
13. 11. 2019, 20:37 editováno autorem komentáře
Něco v tom DVB-T tam je, to je pravda, ale oni chtějí poláky. HD už neřeším vůbec. Několikrát jsem jim ukazoval, kde tam to HD najdou a oni se stejně dívali na SD, protože se naučili, že pod číslem XY na ovladači a že to je někde lepší, jim bylo fuk. Celkem mě to štvalo, protože jsem v té době za ten FullHD panel oproti 720p celkem připlácel, ale už to neřeším. Zbytečné.
DVD/HDD rekordér je nějaký značkový. Už si nepamatuji, co to je zač, ale to GUI tam je na pohodu. Určitě to nebyl nějaký levný no name.
Na analogovou Betu se běžně převáděly materiály jak z filmů, tak z U-Matic apod., a to právě pro účely zpravodajských šotů a různých dokumentárních pořadů, vysílaných v TV. Takže i ten proces se Slánským v takové podobě existuje, což by pro účely nějakých důkazů zcela postačovalo. Onen digitální přepis a restaurace má tedy jiný důvod. A skutečně nemůžu za to, že ty dané problematice vůbec nerozumíš a všechno se ti motá dohromady.
A zmínka o komouších skutečně pobaví od člověka jako ty, který většinu života prožil máváním na Letné a budováním světlých zítřků. Inu převlečený kabát, že soudruhu? :-)))
Zatímco ty diskutuješ, tak majitelé filmových kopií běžně převádějí materiály do HD a je jim úplně jedno, že nějakému Pamětníkovi stačí SD mazanice, protože podle něho se Zeměkoule rozhodně točit nebude
Tady nejde o rozpor v tom, zda se někdy užíval záznam v Beta, ale v tom, že v době procesu se Slánským se u nás na Betu nic neukládalo, jak výše tvrdíš, čili se ani později nic nemohlo z této Bety digitalizovat. Podezřívat tě z přízně ke komoušům vyplývá z toho, že podle tebe ty zlomky záznamů, které byly dříve k dispozici na všelijakém materiálu prý postačovaly a nestojíš o to, co kompletního se nedávno našlo na negativech. Je to tvůj názor, tak si ho nech, ale netvrď, že naše současná společnost nepotřebuje naší "komunistickou" historii řádně dokumentovat. Ano, jsou tací, kteří by na padesátá léta nejraději zapomněli a ani současné děti se o tom ve škole moc neučí. A ty takovou situaci svými názory jen podporuješ, co z toho tedy plyne?
Zda mi stačí SD mazanice, ti může být lhostejné, ale opravdu nepotřebuji dokumentární záběry z historie lidstva mít dodatečně kolorované, ani remasterované do HD. Tím se na té historii nic nezmění, jen je to asi cool pro tak náročné, jako jsi ty, ale ty o skutečné dokumenty (Slánský) vlastně ani nestojíš. Kdo, co, běžně převádí na HD nesouvisí s tím, že třeba stanice WAR TV, i s dalšími stanicemi pod křídly Československé filmové společnosti, si vystačí s původní obrazovou kvalitou filmů, i když by je mohla vysílat nevylepšené v HD.
Vůbec jsem se nebavil o tom, na co se ukládalo v době procesu se Slánským! To tady tvrdíš akorát ty. A už vůbec jsem netvrdil, že něco není potřeba převádět do HD, a že stačí co bylo uloženo dříve - to je totiž naprosto přesně tvoje stanovisko, že tady vytrubuješ, jak je převod do HD zbytečný, a že stačí co se kdysi uložilo do SD. Než začneš mudrovat, tak si alespoň přečti pořádně svoje příspěvky, protože proti pokroku tady vystupuješ jenom ty sám tím, že obhajuješ SD. Byť ve skutečnosti tvoje příspěvky nepramení z nějakého zájmu o dění, ale čistě proto, aby ses aspoň nějak zviditelnil. Zastánce SD Pamětník, který si doma platí kabelovku s HD aneb káže vodu, pije víno. A v diskuzích pak píše cokoliv, hlavně když na to lidi klikají.
S čím si vystačí JOJ (kam WAR spadá) je otázkou, ale svoji roli v tom nepochybně hraje takřka nulová sledovanost a neochota majitele investovat do nového přepisu, resp. do nákupu již nově přepsaných materiálů. Což je vidět i u CS Filmu, kde se vyskytují příšerné kopie v podobě 2,35:1 ořezáno na 4/3 Pan&Scan, a to pak překlopené do 16/9. To už Československo HD je na tom o poznání lépe, byť ani tam se žádná sláva nekoná.
O to GUI toho rekordéru ani tak nejde, ale nejspíš i tam museli ručně přidávat čas na začátku i na konci. To bohužel u většiny STB je potřeba taky, protože nastavení posuvu začátku a konce proti EPG automaticky jich umí minimum.
Pokud jde o to HD, no tak nejlepší je jim ty programy přesunout na správná čísla. Já to doma udělal taky tak...
A čemu zase nerozumíš? Moje odpověď byla na jakousi tvoji domněnku, že jsou potřeba jakési důkazy. Takže pro tyto účely se klidně mohl jenom zdigitalizovat záznam uložený na analogové Betě a rozhodně nemusel být digitalizován a restaurován původní filmový materiál - jelikož byl, tak důvodem nejsou jenom ony tebou uvedené důkazy, ale prostě fakt, že je potřeba dosáhnout větší kvality.
Na co se díváš ty nikoho nezajímá. Trend je vysoké rozlišení, diváci si ho vyžadují a TV stanice ho nabízí. Ty v tom nehraješ vůbec žádnou roli, takže ze sebe nedělej někoho důležitého a klidně si užívej SD mazanice. A radši už nic nedodávej, protože všechny tvoje příspěvky stojí za starou bačkoru. Nemají hlavu ani patu a po technické stránce je to jedna velká katastrofa taky.
Hm. Řeší se tady třikrát do omrzení HD vs. SD vs. filmový materiál, ale osobně vidím větší útrapy jinde: momentálně je obrovský archiv materiálu natočený v prokládaném 50Hz PALu, a zatím co jsem zahlédl DVB-T2, tak zejména na různých "méně vyhlášených" TV kanálech pozoruju nepodařený deinterlacing. Totéž převod materiálů převzatých z "30-hertzového" světa NTSC a spol., z různých moderních "počítačových" formátů. Vložené duplikované snímky jednou až několikrát za sekundu apod. Odhaduji, že mezisnímková interpolace v čase nebo deinterlacing s využitím motion vektorů je zřejmě doménou kvalitních transkodérů, na které malé televize nemají...
= kvalitní plynulé SD mě uráží ještě relativně ze všeho nejmíň :-)
Transkóding z 50i na 50p by kromě ČT asi zatím měly dělat Radiokomunikace nebo Pařízek, prostě ten, kdo sestavuje mux. OP v 50p zatím neprovozuje nikdo.
Nepodařený deinterlacing může být někdy problémem i u kvalitního transkodéru, pokud už na vstupu je čuňárna. Viz takové RetroMTV, které dělá 50i > 50p >50i s posunutím půlsnímků. Takže z filmového materiálu vznikne prokládaný atd... U malých TV není neobvyklé, když klip přehrají v 60Hz na PC výstup a z něj to nějakou levnou krabičkou konvertují do 50i. Co na tom, že aspoň těch 50p by tam nastavit šlo...