Ilustrace: Nenad Vitas
To, že nedávno zemřela zpěvačka Amy Winehouse, vědí asi všichni konzumenti médií a členové sociálních sítí. Někdo tvrdí, že byla talent, další že byla hrozná, najdou se i tací, kteří o ní nikdy neslyšeli. Každopádně média o tom informovala docela dost. Některým lidem se zdálo, že až příliš, vzhledem k tomu, že se tato událost kryla s tragédií v Norsku.
Zpět ke smrti zpěvačky. Bylo jasné, že se vyrojí ne moc pietní vtipy a komentáře. Ty jsem naštěstí nesledoval, ale zaznamenal jsem na BBC kauzičku, ve které se dost necitlivě projevilo PR oddělení britského Microsoftu. Na svém Twitter účtu k XBOXu zveřejnilo tweet „Remember Amy Winehouse by downloading the ground-breaking ‘Back to Black’ over at Zune“ doplněný linkem směřujícím na nákup písničky. I když tento účet na Twitteru měl jenom něco přes 1 700 followerů, docela rychle se strhla lavina s komentáři typu „chcete vydělávat na její smrti“ nebo „koho tenhle tweet napadl“.
Následovala omluva a vyjádření, které by asi všichni followeři tohoto účtu čekali. Dá se říci, že tweety „Apologies to everyone if our earlier Amy Winehouse ‘download’ tweet seemed purely commercially motivated. Far from the case, we assure you“ a „With Amy W’s passing, the world has lost a huge talent. Our thoughts are with Amy's family and friends at this very sad time“ věc docela dobře vysvětlily a omluvily. Je vidět, že i jeden hloupý tweet dokáže hodně. Pomůže kauzičce do BBC, kde se o ní dozví nepoměrně více lidí, než je těch, ke kterým tweet doputuje na Twitteru. Člověk, který tweet vymyslel a zveřejnil, by si teď asi nejradši urazil ruce. Kdyby se sebevíc snažil, aby se o účtu dozvědělo co nejvíce lidí, takový poprask by nevyvolal.
Pokud se podíváme na graf, ukazující vývoj počtu followerů, zůstává rozum stát. Followeři neubyli, naopak docela skokově přibyli. Následovníci sice nadávali a stěžovali si, někteří z nich se určitě pohoršili a odešli. Objevili se ale jiní, nahradili je a je jich víc. Počet followerů samozřejmě není všechno, ba naopak je to jenom zanedbatelný výsledek celé „akce“. PR oddělení si udělalo ostudu a poskytlo další „návod“, jak to nedělat. Přitom šlo o pouhou nešikovnost a možná dočasné pominutí mysli autora tweetu. Nebyl to tweet urážlivý nebo ze škatulky černého humoru. Nejlepší by určitě bylo zpěvačku raději vůbec nezmiňovat. Na druhou stranu ale nevím, kdo by si mohl myslet, že účelem tweetu bylo vydělat.