Historie vstupu španělské Telefóniky do skupiny Českého Telecomu se právě dnes dočkala dalšího významného milníku. K dnešnímu datu, tedy k 1. září 2006, končí éra obou dosavadních značek (Český Telecom a Eurotel), a nadále se už bude používat jen jedna „integrovaná“ a nadnárodní značka, a to O2. I my Češi bychom ji prý měli vyslovovat anglicky, tedy jako „ou-tů“, a nikoli tak, jak by velela pravidla naší mateřštiny, jako „o dva“. Průzkumy prý naznačují, že nám to v dnešní záplavě anglikanismů až tak nevadí. A vlastníkům značky to vyhovuje kvůli tomu, že to má zdůrazňovat příslušnost k silné nadnárodní skupině.
Nepleťme si ale nynější mamutí rebranding (změnu značky) se zánikem Českého Telecomu a Eurotelu coby komerčních subjektů, resp. operátorů. Obě původně samostatné společnosti (z nichž jedna plně vlastnila tu druhou) se sloučily již k 1. červenci 2006 a společně se přejmenovaly na Telefónica O2 Czech Republic (podrobněji viz článek Stalo se: konec Českého Telecomu ). Tento nový subjekt však ještě po určitou přechodnou dobu používal pro své produkty a služby původní značky, shodné s původními jmény obou subjektů. Nejspíše proto, že formální přejmenování podnikatelských subjektů je sice pracné, ale změna značky je něco ještě mnohem náročnějšího a také dražšího. Tady už nejde o formální úkony typu změn zápisů v Obchodním rejstříku, ale o kompletní „přemalování firmy“, od letáků a prospektů až po obří nápisy na budovách, včetně změny online identity. V neposlední řadě je třeba tuto změnu náležitě zpropagovat, aby si jí lidé všimli a vzali na vědomí. A to je na celé záležitosti zřejmě to nejtěžší a také nejdražší.
Co všechno se mění
Nicméně dnes už je přechodné období u konce a k dnešnímu dni dochází k avizované změně značky. Český Telecom tak vlastně zaniká již podruhé, tentokráte jako značka (a to samé Eurotel), a teď už bude jen samé O2. I když ale ani to není tak úplně přesné. Ono totiž „kompletní přemalování firmy“ opravdu nejde udělat jen tak ze dne na den, včetně přemalování celého vozového parku, všech budov atd. A tak řada jednorázových změn byla provedena k dnešnímu dni, ale další budou probíhat během září. Do konce září by se takto mělo stihnout na 80 procent změn, další budou následovat do konce roku a některé ještě v prvních měsících roku příštího.
Postupně by tak měly být sjednoceny nejen prodejny a prodejní kanály, ale také zákaznická podpora, kontaktní adresy atd. A časem také přijde jednotný účet za mobilní a pevné služby, jako jeden z praktických projevů „integrace“.
Ze změn, které jsou realizovány „přes noc“, k dnešnímu dni, lze zmínit například změnu firemního URL, e-mailových adres, a také zavedení nové bezplatné telefonní linky (tzv. O2 linky) pro objednávání služeb. Ta má příhodné číslo 800 02 02 02 (lze číst i jako „800 ou tů, ou tů, ou tů“). Nové oficiální webové stránky by měly být k nalezení na adrese http://www.cz.o2.com. V době psaní tohoto článku ještě obsahovaly pouze „bublající upoutávku“, ale v době čtení už by na nich mohl být skutečný nový obsah.
Poznámka Aleš Miklík: v této souvislosti je zajímavé, že doména www.o2.cz telekomunikačnímu gigantu unikla. Stejně tak i www.o2tv.cz, na které běží dokonce nabídka konkurenční služby videa na vyžádání vsetínské firmy Divida, s. r. o. Na druhou stranu 02 stále vlastní třeba doposud nevyužitou doménu www.tvexpres.cz.
Také e-maily na pracovníky Telefóniky O2 Czech Republic dostanou nový obecný tvar, a to jméno.příjmení@o2.com. Změnit by se mělo také pojmenování stávajících služeb, které budou nabízeny i nadále: měly by být prefixovány značkou O2. Takže třeba ze stávajícího Internet Expresu by měl být O2 Internet Expres.
Jak bude nová značka propagována?
Jak bude nová značka vypadat, nejspíše již víte. Bublající reklamy na přicházející nový proud komunikací už nějakou dobu běží v různých médích. Ovšem ta pravá kampaň má teprve vypuknout až ode dneška. Kromě klasických forem (reklama v tisku a na Internetu, billboardy či televizní spoty) má dojít i na netradiční formy. Třeba na „O2 anděle“, kteří budou chodit po ulicích krajských měst a rozdávat lidem drobné dárky.
V Praze bychom se zase měli dočkat interaktivních ozvučených reklamních ploch
, umístěných na některých tramvajových zastávkách. Možná budou také nějak bublat. Majitelé mobilů s Bluetooth si z nich prý budou moci stáhnout (po celé září zdarma) skladbu od skupiny Leftfield, kterou Telefónica využívá ve své kampani představující novou značku O2.
Další, již dlouhodobější součástí propagace nové značky mají být pokračující sponzorské aktivity Telefóniky O2 Czech Republic, zejména v oblasti sportu. Po čtyřletém generálním partnerství hokejové extraligy přešel v sezóně 2003/2004 ještě Český Telecom do role hlavního partnera, a v této pozici by měla pokračovat i nová Telefónica O2 Czech Republic. Stejně tak by měla nadále podporovat i národní mužstvo. Novinkou by mělo být sponzorování první poloprofesionální skupiny roztleskávaček, působících pod názvem „O2 Chearleaders“.
Sponzoring by však měl směřovat i do dalších oblastí. Ze sportovních to bude například snowboarding a také motorismus, kde by měl vzniknout nový „O2 Prima Team“.
Pokud se ptáte na to, kolik bude celý rebranding stát, nejste sami. Tato otázka na včerejší „představovací“ tiskovce samozřejmě padla, ale konkrétní odpověď na ni nezazněla. Takže lze vyslovovat jen různé odhady – které ale raději přenechám kvalifikovanějším. Ale málo to určitě nebude. Sám zaznamenávám spíše signály o tom, že kvůli vysokým nákladům na rebranding už nezbývají peníze na to či ono, od investic do rozvoje sítě až po zkvalitňování poskytovaných služeb.
Nové služby: zatím jen v hrubých obrysech
Součástí propagace nové značky budou i nové služby, dostupné také od dnešního dne. Včera ale měla Telefónica O2 Czech Republic „plné ruce práce“ s komunikováním přechodu na novou značku, a tak na nové služby zbylo jen minimum prostoru. Nicméně už na příští úterý je ohlášena další tiskovka, věnovaná právě těmto novým službám, kde by měly být sděleny zbývající detaily.
Pojďme si tedy naznačit alespoň to, co je známo už po včerejšku. Jde o hrubé obrysy tří novinek:
- nové IPTV služby, s názvem O2TV,
- dvou „revolučních“ mobilních tarifů,
- bonusu za souběh více služeb od Telefóniky O2 Czech Republic.
Kromě těchto služeb by měly časem přijít i další novinky. Ty ale zatím nebyly nijak specifikovány.
O2TV
Ohledně nové služby IPTV od Telefóniky O2 Czech Republic jsou po včerejšku známy tyto konkrétní skutečnosti:
- bude se jmenovat O2TV;
- bude mít dvě základní programové nabídky (O2TV Zábava a O2Kino) a šest doplňkových nabídek, které bude možné kombinovat vždy s jednou ze základních nabídek;
- cena základní nabídky je 460 korun bez DPH (547 korun s DPH). V případě souběhu s O2Internet Expresem jen 377 korun (449 korun včetně DPH);
- základní nabídka O2TV Zábava zahrnuje tyto stanice: ČT1, ČT2, Prima, Nova, Markíza, STV 1, ČT24, CNN, BBC World, Jetix, Minimax, A +, Spektrum, National Geographic, Discovery, AXN, Zone Romantica, Zone Reality, ČT 4 Sport, Galaxie Sport, Eurosport , Eurosport2, Óčko, MTV Europe;
- základní nabídka O2TV Kino zahrnuje: ČT1, ČT2, Prima, Nova, HBO, HBO2, Cinemax , Cinemax2;
- film z videotéky (neboli film v rámci Video on Demand, na 24 hodin), přijde na 9 až 70 korun bez DPH.
Ovšem na další podstatné detaily si zřejmě musíme počkat až na úterní tiskovku. Například na to, zda nová IPTV služba bude dostupná i na stávajícím ADSL, nebo jen na novém ADSL2+. Oficiální odpověď na tuto otázku včera nezazněla, neoficiální říká, že by se mělo jednat výhradně o ADSL2+. Včera padla pouze zmínka o tom, že dostupnost by měla dosahovat 20 až 25 procent aktivních pevných linek. V tiskové zprávě je uveden o něco vyšší počet:
Služba je nyní potenciálně dostupná na více než milionu telefonních pevných linek v Praze, Brně, Ostravě, Olomouci, Plzni, Liberci, Českých Budějovicích a celé řadě okresních měst.
Další velkou neznámou jsou „ostatní“ součásti ceny za celou službu. Považuji za jisté, že zájemce o O2TV bude potřebovat aktivní telefonní linku, neboli bude muset platit nějaký hlasový tarif, i když třeba nebude vůbec chtít telefonovat. Souběh s Internetem pak už podmínkou nebude (viz rozdílné ceny za O2TV), ale použití set-top-boxu bude nezbytné už z principu fungování IPTV. Bude ale set-top-box zahrnut v ceně služby, nebo bude pronajímán samostatně (rozuměj: za další peníze)? Nebo ho bude možné nějak jednorázově odkoupit? Na to dosud zveřejněné informace nedávají odpověď.
Určitým náznakem je alespoň informace o tom, že bude existovat akční nabídka, v rámci které bude pronájem set-top-boxu za první měsíc stát jen korunu (stejně jako instalace, aktivace a samotná základní programová nabídka). Podle toho by se za set-top-box platil další měsíční paušál. Ale jak vysoký, na to si asi skutečně musíme počkat až na úterý. Nebo je v době čtení článku možná už najdete na nových stránkách na adrese http://www.cz.o2.com.
Nové mobilní tarify
Druhou novinkou jsou mobilní tarify s názvem O2Simple. Změnou oproti dosavadním tarifům je to, že uživatel za svou měsíční platbu dostane volný kredit nikoli v minutách jako dosud, ale v korunách, a může jej využívat jak na hlasové hovory, tak na videohovory a SMS zprávy. Nabízeny mají být dvě varianty, lišící se ve výší povinné měsíční platby uživatele: buď 240, nebo 600 korun bez DPH (resp. 285,60 Kč a 714 Kč včetně DPH). K těmto částkám pak operátor přidá „standardní bonus“ ve výši 20 korun, resp. 40 korun (a v rámci promo akce po šest měsíců přidá ještě další bonus ve výši 60, resp. 160 korun měsíčně).
Pro konkrétní hodnocení těchto tarifů ale opět chybí dostatek dalších informací. Zejména to, kolik budou stát jednotlivé služby (minuta hovoru do různých destinací, SMS atd.) a které služby se budou hradit z kreditu a které se budou účtovat nad tento kredit. Bez těchto informací nelze nové tarify vůbec hodnotit. Dovolím si ale dodat, že nové tarify, postavené na stejném principu, zveřejnil o den dříve Vodafone (jako tarify Nabito). Až budou k dispozici detailnější informace o nových tarifech O2 Simple, bude zajímavé je vzájemně porovnat.
Bonus ze souběhu
Konečně třetí novinkou, která byla včera oznámena, je možnost získat zvláštní bonus ve výši 2000 korun. To v případě souběhu tří služeb od Telefóniky O2 Czech Republic, z nichž jedna musí být mobilním tarifem a druhá tarifem na pevné lince. K získání bonusu v celkové výši 2000 korun si pak zákazník musí objednat nějakou další službu, například O2Internet Expres nebo O2TV. Bonus pak může využít jako slevu z celkového účtu, rozpočítanou do 12 měsíců.
Detaily, například konkrétní výčet služeb, kterých se možnost souběhu týká, včera nebyly zveřejněny. Ale v době, kdy tento článek čtete, už možná budou dostupné na adrese http://www.cz.o2.com/bonus/.