Vánoční sezóna posunula opět hranici, kterou musí tuzemské e-shopy zvládat. Podle statistik agentury Acomware stouply tržby obchodů během prosince meziročně o 21 procent. Na rozdíl od minulých let se ale začalo nakupovat později.
Zákazníci stále více věří, že e-shopy doručí zboží včas před Štědrým dnem. Nebojí se proto nakupovat o něco později. Například ve dnech mezi 15. a 21. prosincem uskutečnili o čtvrtinu objednávek více než ve stejném období o rok dříve,
vysvětluje Jan Penkala z Acomware.
Růst se odvíjel od průměrného počtu objednávek za den, který se oproti zbytku roku zvýšil o 157 procent. A vzrostla i průměrná cena objednávky – o celých 20 procent,
komentuje Jan Laštůvka z analytického startupu MonkeyData.
Dále čtěte: Jiří Hlavenka: Mají české e-shopy právo na zisk?
Zároveň ale dodává, že konverzní poměr se u e-shopů během prosince snížil o 22 procent. A to i přes 18procentní zvýšení investic do PPC. Když to porovnáme s loňskými svátky, jsou konverze sice o celých 10 procent vyšší, ovšem při 76procentním růstu investic. Silně konkurenční prostředí tedy vede k tomu, že PPC používá stále více firem, a tím se také snižuje jeho návratnost. Imprese Facebooku se však zvýšily čtyřikrát, což jen potvrzuje jeho důležitost,
dodává Laštůvka.
Rostl i zájem o nakupování mobilem. Podíl nákupů přes mobilní zařízení na obratu byl i letos velmi silný, zhruba okolo 13 %. Jen v předvánoční sezóně u nás zákazníci utratili přes mobilní zařízení až 85 milionů korun. Oproti stejnému období v loňském roce jde o 18% nárůst. Průměrná výše objednávky byla letos 601 korun, což je o téměř 100 korun více než na klasickém webu,
tvrdí Alice Krásná z Aukra.
Zákazníci e-shopů se přestali bát i netradičních způsobů placení. "Za listopad a prosinec naše tržby vyrostly čtyřnásobně. U některých e-shopů, které naši službu lidem nabízejí, jsme se podíleli na jejich obratu až 30 procenty,“ říká Michal Šmída projektu Twisto.cz. To umožňuje zákazníkům platit za zboží až po vyzkoušení.
Tržby přes deset miliard
Odhadovaný skoro čtvrtinový nárůst potvrzují i první výsledky obchodů. Holešovická Alza.cz už přispěchala s čísly za loňský rok, které ukazují šestadvacetiprocentní růst tržeb s tím, že počítadlo se zastavilo na 13,9 miliardách korun. Rozšiřování prodejní sítě přivedlo do našich prodejen o 40 procent více zákazníků než v předchozím roce,
komentuje mluvčí Alza.cz Šárka Jakoubková.
E-shop totiž loni začal budovat velké showroomy a rok ukončil s pětačtyřiceti prodejními místy po Česku a Slovensku. Zároveň Alza rozšířila nabídku digitálního zboží – spustila videotéku a koupila projekt Publero, díky němuž mohl obchod začít prodávat i předplatné novin a časopisů.
Podobnou jízdu předvedl i konkurent ze sousedství – Mall.cz. Náš fiskální rok končí 31. března, takže na finální čísla je ještě brzy, nicméně tržby skupiny NR Holding narostly meziročně (porovnání duben – prosinec) o 35 %,
počítá mluvčí obchodu Michala Gregorová. Zisk skupiny loni skončil při osmimiliardových tržbách na 9,5 milionech korun.
O internetové nakupování by měl růst zájem i letos. Předpokládám, že růst bude pokračovat i nadále nastaveným tempem – tedy mezi 13 a 15 %. Podíl na obratu maloobchodního prodeje se bude blížit 7 %,
říká šéf APEK Jan Vetyška.