To, co tento hosting nabízel, nebo – lépe řečeno – uváděl na svých webových stránkách, bylo přesně to, co jsme potřebovali. Zpočátku vše chodilo tak, jak má, a byli jsme spokojeni. Když se ale náš web začal těšit velké oblibě a každý den si ho přišlo přečíst několik tisícovek čtenářů, začaly problémy.
Nejdříve jsme se dozvěděli, že autorem slov chvály, která nás na tento hosting přivedla, je sám pan Radovan Kaluža, jednatel společnosti, která tento hosting provozuje. Pod různými přezdívkami tapetoval fórum na jakpsatweb.cz a hojně také využíval častých výpadků na free serverech společnosti Pipni, aby i zde na fóru lákal nespokojené zákazníky, nebo lépe řečeno uživatele, na svůj hosting. Tato forma sebezviditelňování je ve spojení s Banánem už všeobecně známa a například právě na jakpsatweb.cz je kvůli této nehezké praktice slovo „banan“ cenzurováno, takže pokud půjdete na tamější fórum a uprostřed věty najdete pět hvězdiček, je to právě to místo, kde se někdo pokoušel mluvit o Banánu.
Ale k jádru věci: protože se Mobilnaut stal hodně navštěvovaným webem, rozhodl se Radovan Kaluža, že využije naší návštěvnosti ke své propagaci, a začal nám vypínat web. A to takovým způsobem, že po zadání adresy www.mobilnaut.cz se čtenáři zobrazila stránka www.banan.cz. Čili nic takového, že by se zobrazila chybová stránka, že web byl vypnut kvůli tomu a tomu, případně se nezobrazilo vůbec nic.
Poprvé se to stalo (nebo alespoň jsme si toho poprvé všimnuli) 7. března tohoto roku, někdy kolem osmé hodiny večer. Hned jsme se zajímali o to, co se stalo, protože jsme se báli, že nám web zrušili kvůli porušení nějaké podmínky. Jediné, co by k tomu ale mohlo směřovat, byl fakt, že by naši download sekci, kde se nacházelo několik málo souborů, které většinou nepřesahovaly velikost 20 kB, klasifikovali jako download server, který u nich hostovat nemůže. To by ovšem bylo nanejvýš sporné tvrzení, protože pod pojmem „download server“ si většina z nás představí úplně něco jiného. Napsali jsme tedy na technickou podporu.
Během tohoto jednoho „výpadku“ jsem od pana Dalibora Baníka obdržel tři různé e-maily, ve kterých byl pokaždé uveden jiný důvod vypnutí. První e-mail přišel po tom, co jsem se přes webový formulář ptal podpory, co se s naší doménou stalo. E-mail přišel asi po dvaceti minutách s tím, že nějaký jejich robot, který hlídá zátěž serveru nebo něco podobného, odstavil naši doménu kvůli tomu, že máme zacyklené skripty, které nadměrně zatěžují server. Na to jsem argumentoval tím, že skripty tam jsou už přes půl roku pořád stejné a nikdy problém nebyl, a navíc mají na serveru omezení běhu skriptu na 30 sekund, aby takové skripty byly „odstřeleny“. Kromě toho jsem se ale také zajímal o to, který skript konkrétně se zacyklil, abych ho mohl zkontrolovat a případně odstranit příčinu, která vedla k jeho zacyklení. Protože se nejspíš žádný skript nezacyklil, neměl mi Dalibor Baník co sdělit a radši napsal úplně nový e-mail (jakoby ten původní ani nikdy neposlal), ve kterém se o žádném předchozím e-mailu nevyjadřuje a stejně tak se nevyjadřuje o tom, že se nějaký skript zacyklil.
Místo toho uvádí, že web byl robotem automaticky odstaven kvůli tomu, že generuje vysoký traffic (přenos dat). Teď už jsme tušili, že zde něco nevoní. Dva úplně odlišné důvody vypnutí webu? Znovu jsme tedy posílali odpověď s tím, že přenos necelých 1,5 GB denně, který náš web generoval, rozhodně nemůže být nijak extrémní, aby kvůli němu byl pozastaven webhosting s neomezeným trafficem. Asi po hodině od odeslání naší odpovědi přišel nový e-mail od Dalibora Baníka, s opět jiným důvodem. Nyní se vymlouval na to, že na doménu přišlo mnoho požadavků, a proto byla odstavena.
V tuto dobu už web zase fungoval, ale nějakou náhodou jsem se nemohl dostat do statistik, abych znovu zkontroloval traffic, kvůli kterému původně měl být webhosting pozastaven. Náhoda, nebo snad úmyslné znemožnění mých dalších argumentů? Začal jsem tedy stahovat výpis z logu, abych ho stihl stáhnout dřív, než si na Banánu uvědomí, že mám v ruce ještě tuhle „zbraň“. A samozřejmě, jak jsem si myslel – Dalibor Baník opět lhal. V inkriminované době před odstavením se pohyboval počet požadavků na doménu kolem 20 za minutu. Tolik přístupů je zaznamenáno v případě, kdy se prohlížeč pokusí zobrazit jednu HTML stránku, resp. jeden HTML dokument s 19 obrázky. Čili opět žádné velké číslo. Opět jsem poslal svůj argument, ale odpovědi se mně už nedostalo. Nechal jsem to tedy být s tím, že asi u sebe měli nějakou chybu, nechtěli ji přiznat, a tak se vymlouvali. Hlavně že web už zase fungoval.
Fungoval ale asi jen tři nebo čtyři dny, než se objevily ty samé problémy. Několikrát jsme nechali výpadek výpadkem, protože jsme věděli, že se to samo zase po zhruba hodině a půl nahodí. Jenže výpadky byly častější a častější, a tak jsme znovu psali na technickou podporu. Ani po hodině žádná odpověď, a tak jsem využil kontaktu na ICQ Radovana Kaluži. I když byl online, neodpovídal ani on, až po několika urgencích mi napsal, ať si napíšu na podporu (přitom on sám má u jména uvedeno, že také funguje jako technická podpora). Po tom, co jsem mu oznámil, že tam jsem psal už před více jak hodinou, mi jen odpověděl Prosím, počkejte na odpověď technické podpory
a pro jistotu přešel do stavu offline. Asi po dvaceti minutách přišla odpověď z technické podpory, že teď už je vše v pořádku. Nic víc, prostě jen Už je vše v pořádku
, podpis a šmitec. Následující odpojení našeho webu, které na sebe nenechalo dlouho čekat, nevydržel kolega a oslovil pana Michala Kaděru, druhého jednatele společnosti, který jediný byl online (podpora nám opět neodpovídala na e-maily) s tím, že to je poslední pokus z naší strany řešit celý problém mimosoudně. Někomu se to může zdát třeba i trapné, že jsme takhle chtěli řešit problémy, ale když si platíme něco, co nedostáváme, nechtěli jsme to jen tak nechat. Ale pochopitelně na soudy nemáme peníze, a tak to bylo spíše jen takové strašení. Ale zabralo. Po několika výmluvách, že když podpora neodpovídá do čtyř hodin, že to nic není, že on musel například na odpověď z Českého Telecomu čekat několik dní, konečně uznal, že jejich robot nás vypínal bezdůvodně, že se v našem případě při rozhodování mýlil a robota z kontroly naší domény odstavil.
Mysleli jsme, že máme vyhráno, a docela se to tak i jevilo, protože od té doby nedošlo k žádnému podobnému odstavení. Nějaké výpadky byly, snížená přenosová rychlost taky, ale vždy se to poměrně rychle vyřídilo. V sobotu 29. dubna byla plánovaná odstávka serverů za účelem jejich upgradu. Plánovaná byla tedy ze strany Banánu, informace o této odstávce nebyly zaslány zákazníkům na e-mail, pouze půl dne před odstávkou zveřejněny v administraci a ruku na srdce – kdo z vás, webmasterů, chodí do administrace každý den? Přibližně od 17 hodin tohoto dne nefungoval web vůbec, jenom občas se podařilo po dlouhých pokusech zobrazit jedno z našich diskuzních fór. Nechali jsme to ustát, ale když ani druhý den v 10 hodin nebyla situace jiná, napsali jsme opět na podporu. A nic. Napsali jsme tedy na ICQ Radovanu Kalužovi. I když byl online, opět nám neodpověděl ani po několika urgencích. Po téměř dvou dnech celkové nefunkčnosti webu – a bez jediné odpovědi kohokoliv z Banánu – jsme se narychlo přestěhovali na nový hosting, který byl zřízen hned (nemuseli jsme čekat, než dorazí peníze na účet), díky důvěře pana Tomáše Kapičáka z Mediahostu, který nám ve všem vyšel vstříc s ochotou, kterou jsme u Banánu nikdy nezažili.
Když už jsme měli všechna data přesunuta na nové servery a čekali, až registrátor naší domény provede změnu DNS záznamů, web se na původním hostingu nějakou záhadou konečně zprovoznil a následně přišel e-mail z technické podpory, na který jsem už raději neodpovídal, protože bych už nevydržel v rámci možností být slušný:
Dobrý večer, prosím, zašlete nám konkrétní odkaz na chybnou stránku. Váš web vypadá v pořádku.
Hostování na Banánu tedy vůbec nemohu doporučit. Mnoho lidí si například stěžuje na aroganci, se kterou se setkávají uživatelé freehostingu na Pipni. Proti aroganci na Banánu to je ovšem slabý odvar, nehledě na to, že na Banánu si za tu aroganci ještě platíte. Krom toho na Pipni se nemažou na fóru nevhodná témata. Pokud mi tedy nevěříte, že to, co tady popisuji, se může vůbec stát, pak stačí na Googlu zadat vhodná spojení a uvidíte, že na tom s problémy nejsme sami. Zajímavá je i stránka, kde jsou screenshoty z fóra na Banánu. Jsou tam sejmuty obrazovky fór, kde se uživatelé snaží diskutovat o nějakém problému: tyto diskuze následně z fóra zmizely a jejich autoři dostali ban na IP.
Pokud i po přečtení tohoto článku a dalších zkušeností jiných uživatelů, na něž jsem dal odkazy, budete chtít dát peníze tomuto člověku, člověku, jenž si vytvoří web, který se tváří seriózně, ale přitom má jen jediný úkol – vyzdvihovat vlastní hosting a webdesign a hanit všechny ostatní, člověku, který kritizuje webdesigny ostatních, přitom sám tvoří nechutně nevalidní stránky, pak už je to jen vaše věc.
Poznámka redakce: zástupce společnosti Banan.cz jsme samozřejmě požádali o vyjádření, které následuje níže:
Na rozdíl od majitele domény mobilnaut.cz se omezíme na stručná fakta (nebudeme vkládat pocity a emoce) a okomentujeme konkrétní odstavce v článku.
Propagace webhostingu banan.cz jistě nespočívá ve využívání návštěvnosti portálu mobilnaut, která je mimochodem v průměru zanedbatelná. Proto je mírně paranoidní předpokládat, že se vedení společnosti zabývá vypínáním takových webů a využíváním jejich návštěvnosti. K odstavení webu mohlo docházet pouze z důvodu nadměrné zátěže serveru. Stránka, která se po zablokování načetla, je stránkou zobrazovanou při nedostupnosti webu.
Jak funguje blokování webu:Pro lepší představu o blokování se prosím podívejte na vysvětlující obrázek.
Jako viníka robot považuje takový web, který spotřebovává v jednom okamžiku řádově tolik systémových prostředků jako 200 průměrných webů, a to neočekávaně (netýká se webů, které jsou opravdu vytěžující a je s vytížením z jeho strany počítáno). Toto se (jak je z obrázku patrné) provádí pouze v případě nekorektního chování serveru.
Komunikace technické podpory je dle našeho názoru naprosto v pořádku (zde se patrně lišíme v názorech). Jak je možné, že klient obdržel více e-mailů, jak tvrdí, s rozdílnými důvody? Jak je výše uvedeno, k zablokování webu dochází při extrémním zatížení scriptem, při rozesílání spamu, nelegálním downloadu apod. První e-mail tedy informativně upozornil klienta, že k některému z těchto problémů došlo. Jedná se jen o informaci, kde hledat možnou příčinu.
Tvrzení se skripty jsem nic nedělal
je tak běžná věta a bohužel často zjistíme, že nepravdivá, že se k ní vyjadřovat nemá smysl. V tomto okamžiku se dostáváme k zajímavé části: který script mi nefunguje
.
Omlouváme se, ale nepředpokládáme, že k hostingu za 75 korun za měsíc patří i ladění scriptu, implementace webu atd. V okamžiku, kdy klient dostal odpověď, že na doménu přišlo mnoho požadavků, se patrně již technická podpora snažila polopaticky přeložit to, co psala v předchozím e-mailu – tedy nadměrná zátěž. Zátěž nebyla generována legálně, jak vyplývá ze „zbraně“ – statistik.
Pokud se robot mýlil a zablokoval web bezdůvodně, tak si patrně zaměnil jedničku s nulou, nebo naopak. Jinak si nelze vysvětli omyl „umělé inteligence“.
Přechod na nový hosting byl tak rychlý, že ještě dnes 10. května je na indexu mobilnaut.cz tato hláška: Ne všechno je na novém hostingu funkční, se čtením článků ale nejsou problémy
. Buď tedy došlo ke stěhování na „další“ nefunkční hosting, nebo je chyba někde jinde.
Proč tedy hostovat, nebo nehostovat na banan.cz?
Protože chráníme naše klienty před portály, kde ani administrátor neví, co mu který script dělá (aby následně neomezil provoz všech ostatních), protože statistika prodloužených služeb (tedy spokojených klientů) vypadá takto.
Další zajímavou statistikou je např. nárůst / úbytek .cz domén od začátku roku.
Michal Kaděra
jednatel společnosti banan s.r.o.