V soutěži WebTOP100 budou už potřetí hodnoceny nejlepší tuzemské e-mailové kampaně. Ty skutečně nejlepší e-maily ale vznikají na západ od našich hranic, kde už zákazníci mají možnost z e-mailu třeba hodnotit zakoupené zboží nebo hlasovat v soutěži.
Pokud jde o e-mailovou komunikaci, čeští e-mailoví specialisté a jejich výtvory sice nezaostávají za zahraničím, zároveň ale nepatří mezi inovátory oboru. Částečně je na vině velikost našeho trhu, která v řadě segmentů neumožňuje využít plný potenciál tohoto komunikačního kanálu, ani nejmodernějších nástrojů, s nimiž dnes dokáže zkušený marketér zázraky. Na druhou stranu: k tomu, aby se ve vašich kampaních objevily top trendy a novinky, často nic z toho nepotřebujete.
WebTop100 je největší soutěž firemních webů a digitálních řešení v ČR, do které se každý rok přihlásí více než 200 firem. Kromě případného vítězství získají i neocenitelnou zpětnou vazbu od odborníků. Vrcholem soutěže je slavnostní vyhlášení výsledků, letos 15. listopadu.
Personalizace pronikla i do obrázků
S pojmem personalizace je e-mail úzce spjat. Řada kampaní, jako například gratulace k svátku, se již stala nedílnou součástí komunikační strategie většiny e-commerce hráčů. Přiznejme si ale, že právě tato kampaň je v principu triviální, protože propsat do e-mailu jakýkoli údaj z databáze či relační tabulky je věc jednoduchá.
Personalizace obrázků v praxi – vaše jméno se může objevit třeba na dresu oblíbeného fotbalového klubu.
Novinkou poslední doby je nicméně rozšíření personalizace také do obrázků. Často se s tímto přístupem můžeme setkat u zahraničních fotbalových klubů nebo v případě sázkových společností. Viděli jste už někdy svoje jméno vepsané jako jmenovku na fotbalovém dresu? Pokud ne, zkuste si podobnou personalizaci vytvořit. V případě obrázků nemusíte skončit u propisování jména či animovaného GIFu, ale můžete vyzkoušet i automatický odpočet, zobrazení obrázku na základě geografické polohy nebo zobrazujte obrázky dynamicky na základě počasí. Ve všech případech se jedná o „nenápadné“ inovativní prvky, které však mohou mít nemalý vliv.
Externí obsah z blogů či sociálních sítí funguje
Vaší pozornosti by neměla ujít ani možnost obohatit vaše e-maily o externí obsah. Nemusíte být zrovna mediálním vydavatelem, abyste disponovali několika datovými XML feedy – klidně postačí váš vlastní blog. Zkuste si vytvořit XML feed, který budete načítat do e-mailu. Ušetří vám práci s obsahem a zajistí jeho aktuálnost i do dalších rozesílek.
Hodnocení zboží v reálném čase přímo v mobilu. Není třeba otevírat žádnou webovou stránku, příjemce jen určí počet hvězdiček.
Z pohledu adresáta vašich newsletterů platí, že jakýkoli generovaný a externí obsah vybízí minimálně k vyzkoušení. Ať již se jedná o feedy ze sociálních sítí, načítání obsahu z webu či recenzí ze zbožových srovnávačů. Budete-li schopni do generování zahrnout i behaviorální hledisko, a tedy dokážete určit, který obsah je relevantní pro konkrétního zákazníka, budete mít navíc funkcionalitu obohacenou o doporučovací prvek, kde máte vyšší konverze oproti necílenému obsahu jisté.
Načítání externího obsahu navíc nemusí nutně znamenat jen ulehčení práce – velmi dobře se dá využít také k podpoře vaší značky.
Obsah e-mailu může ovlivnit i jeho příjemce
U globálních společností jako Amazon či Ticketmaster nejsou výjimkou kampaně obohacené o možnost ovlivnit obsah e-mailu jeho příjemcem. Ten může i doma z gauče pohodlně odeslat hodnocení zakoupeného produktu nebo se třeba aktivně účastnit hlasování v MTV Video Music Awards. Zní to jako sci-fi, ale jedná se o realitu, která má větší budoucnost, než ex post odesílané dotazníky. V těchto případech si už potřebujete osvojit nemalé know-how a inteligentní platformu, která dokáže obsloužit zákazníka napříč prodejními kanály.
Výzva k hlasování v soutěži MTV Video Music Awards. Příjemce přímo v e-mailu vidí aktuální rozložení hlasu a může se sám zapojit.
Pokud se aktivně zabýváte přesahem jednotlivých komunikačních kanálů, možná se vás bude týkat i jedna starší, často však opomíjená funkce. Do automatických programů můžete přidat krok, ve kterém e-mail nahradíte SMSkou. Pracujete-li rádi s publikem na sociálních sítích, můžete si vyzkoušet standardní sdílení, nebo se raději zaměřte na push notifikace a Facebook Custom Audience – řada e-mailových nástrojů již dnes obsahuje plně funkční integraci. Na západ od našich hranic je zase oblíbené sdílení obsahu z e-mailu do WhatsApp. Díky množství kanálů a sítí máte zkrátka jedinečnou možnost poznat chování svých zákazníků a vykročit vstříc hyper-personalizaci a doplňování e-mailu i z jiných kanálů.