S novými sociálními sítěmi se roztrhl pytel. Většina z nich bude brzy zapomenuta, uživatelé si je prostě nenajdou a neoblíbí. Jedna z novinek, která má dobrou šanci na úspěch (hovoří se o ní jako o novém hudebním Pinterestu), je služba This is My Jam. Jde o síť jednoho songu. Ano, čtete dobře, sdílíte jen a pouze jednu jedinou písničku. Pokud možno tu, která vám zrovna zní neustále v hlavně a nejlépe vystihuje vaši náladu. Prezentujete se jednou písničkou a okukujete, jaké písničky a nálady mají ti ostatní. Jejich vlajkové písně si samozřejmě můžete také pustit a hodnotit. Jestli jsem nedávno označil Pinterest za novou hvězdu sociálních sítí, těžící z jednoduchosti, tak nevím, jak vyseknout poklonu projektu This is My Jam. Jde to ještě jednodušeji?
Ale není té jednoduchosti až příliš? Spokojí se uživatelé s tím, že se prezentují pouze prostřednictvím jedné písničky? Není pak té socializace málo? Pokud se podíváme na oficiální návod, najdeme v něm jenom dva stručné odstavce. Pokud mají některé sociální sítě problém s tím, aby je uživatelé pochopili, tak This is My Jam je na tom přesně opačně. V tomto případě je jednoduchost na místě a jistě se vyplatí. Na lajkování a followování jsme zvyklí z jiných sítí, nic dalšího se učit nemusíme.
MARTIN BELAM se na svém blogu zamýšlí nad tím, zda si This is My Jam uživatelé najdou a oblíbí v konkurenci Last.fm, Spotify a iTunes. Oceňuje nápad a pořád dokola omílanou jednoduchost. Jde o trochu něco jiného – pokud máte dostatek přátel (migrovaných z Facebooku a Twitteru), můžete si z jejich jamů (tento výraz pro titulní písničku uživatele se asi chytí) udělat playlist. Bude to playlist nálad a pocitů jednotlivých kamarádů v síti. Jste schopni vyjádřit svoji náladu a momentální životní postoj jednou písničkou? Dost možná. A to je právě to největší lákadlo, status v podobě písničky totiž ještě nikdo masově nerozšířil, možná ani nevymyslel. Martin Belam popisuje, co provozovatele čeká – soudy, žaloby, vyhrožování. Jde o ostře sledovaný obsah a studia asi nebudou nadšená, že se někde objevují jejich písničky bez povolení nebo nějakých plateb. S tím se musí počítat, zvlášť, když většinu obsahu budou tvořit upirátěné empétrojky a videa na YouTube.
Zajímavé je, že „jam“ má trvanlivost sedm dní. Pak musíte nastavit nový, nebo budete mít kvůli neobsazení z ostudy kabát. Systém tak poněkud násilně nutí uživatele, aby na web chodili alespoň jednou za týden. Malá i větší média jsou nicméně nadšená, na This is My Jam vstoupil třeba Guardian se svojí hudební rubrikou. Autoři projektu v jednom z rozhovorů (stojí za přečtení) tvrdí, že přemýšlet o monetizaci projektu je zatím příliš brzy. Zdá se, že jde o hudební nadšence, kteří si hýčkají svůj nápad a jsou ochotni si připustit, že vydělávat chtějí až za pár let. Až budou mít dost uživatelů, kteří by byli například ochotni kupovat hudbu za peníze. To je ale asi hudba daleké budoucnosti.
Mimochodem, dva z klíčových lidí projektu byli dlouhá léta zaměstnáni v Last.fm, takže zkušenosti s tímto byznysem mají bohaté a asi dobře vědí, co je čeká. Přehlížení a možná dokonce i nenávist hudebních megafirem, které nebudou chtít spolupracovat a svoji pozornost podobným projektům projevují prostřednictvím žalob. Zatím je hlavní ambicí projektu zaujmout hudební fandy novým konceptem a autoři si pravděpodobně nehodlají dělat předčasné starosti. Vždyť počet uživatelů jejich služby se na začátku roku počítal na desetitisíce, nyní jich budou maximálně stovky tisíc. K přechodu z uzavřené bety na pozvánku do bety otevřené došlo před pár dny.
Pokud chcete dát přátelům najevo, jaký je váš momentálně nejoblíbenější song, můžete vložit video na Facebook nebo tweetnout link. ano, to je obvyklá cesta, jak to děláme nyní. This is My Jam přináší specializovanou, jednostranně zaměřenou službu, která to bude mít stoprocentně v džungli sociálních gigantů těžké. Je jasné, že její uživatelé se budou rekrutovat hlavně ze skutečných hudebních fandů. Tedy těch, pro které znamená hudba životní styl, ne pouhou kulisu k práci či jiným činnostem.
Recenze jsou pro autory projektu příjemné, neobjevují se očekávatelné názory, že jde o hloupost, kterou nebude nikdo používat. Zkušení recenzenti se ale také mohou mýlit. The Next Web považuje This is My Jam za elegantní způsob, jak odpovědět na dotaz „jaká je tvoje nejoblíbenější písnička“. Lifehacker také nepomlouvá, stejně tak nejnovější recenze (či spíše zmínka) na serveru ReadWriteWeb.
Otázkou je, zda bude uživatelům stačit jenom jeden song od každého kamaráda. Konkurence přináší větší výběr, možnost přehrávat mnoho playlistů a žánrů. Pokud budou milovníci „jamů“ k nové síti přistupovat jako k nástroji, který jim představí vkus a momentální rozpoložení kontaktů, může slavit úspěch. Jisté je, že na This is My Jam nebudou uživatelé přecházet, ale budou ho používat souběžně s ostatními hudebními službami. Co si budeme povídat, jedna písnička je totiž opravdu málo…