Nakupování na internetu je v Česku běžné, dobírku postupně vytlačují platební karty, a nastupuje nakupování z mobilních zařízení. Každoroční výzkum, který pro Asociaci pro elektronickou komerci (APEK) zpracovává agentura Mediaresearch, přináší zajímavý pohled zákazníků na fungování tuzemských e-shopů.
Na základě letošních čísel, která bude APEK podrobně prezentovat tento čtvrtek na konferenci E-Business Forum 2014, to nicméně vypadá, že česká e-komerce přežila uplynulý rok bez větších změn a otřesů.
„Z našeho pohledu je nejdůležitější, že zákazníci využívají internet k nakupování nejen jednorázových záležitostí typu elektroniky, ale také k pravidelnému nákupu zboží denní spotřeby. Česká e-komerce tak potvrzuje svoji důvěryhodnost a také e-gramotnost českých zákazníků,“ říká výkonný ředitel asociace Jan Vetyška.
Oblečení a boty
Studie, která vznikla internetovým sběrem dat v průběhu července a srpna na vzorku 1750 respondentů, ukazuje, že v rámci internetové populace nad 15 let je nakupování na internetu běžnou záležitostí.
Jen 4 % respondentů online nákupy nikdy nezkusily, naopak 5 % nakupuje nejméně jednou týdně. Většina se ale samozřejmě pohybuje mimo tyto extrémy – 29 % dotázaných nakupuje online aspoň jednou měsíčně a 25 % aspoň jednou za čtvrt roku. Nejaktivnější jsou samozřejmě mladší ročníky: skoro dvě třetiny respondentů ve věku 25 – 34 let na internetu nakupuje více než desetkrát za rok.
Češi podle studie na internetu nejvíce nakupují oblečení a obuv, následují počítače a sportovní vybavení. Elektroniku nakupují výrazně více muži, ženy zase vládnou u oblečení a kosmetiky. Mezi službami nejčastěji online utrácíme za letenky či jízdenky na vlak, autobus a další dopravní prostředky, mobilní služby a aplikace.
Nejznámějšími e-shopy jsou podle dotázaných Aukro, Alza a Mall, které si asi většina lidí s oblečením přímo nespojuje. Jan Vetyška v tom ale rozpor nevidí: „Aukro, Alza a Mall jsou dle našich výsledků mezi zákazníky nejznámější obchody. Jistě se shodneme na tom, že především Alza a Mall mají své reklamní kampaně velmi výrazné a dlouhodobé, proto je také jistě znají i ti, kteří na internetu vůbec nenakupují. A dále musíme dodat, že ze zmíněných tří subjektů nenabízí oblečení pouze Alza,“ vysvětluje.
Nesmrtelný bankovní převod
Pomalý posun je vidět u nejpoužívanějších platebních metod. Do čela „žebříčku popularity“ se posunula platba převodem z účtu, kterou loni nejčastěji využilo 32 % respondentů. V čele žebříčku vystřídala dobírku, jejíž obliba postupně klesá. Postupně stoupá používání platebních karet, které preferuje 22 % dotázaných (loni to bylo 19 %).
Bankovní převod přitom lidé stále označují ze nejkomfortnější způsob platby (27 %), v těsném závěsu se drží karty (25 %) a dobírka (24 %). Mobilní platby přes služby typu Mobito či MasterCard Mobile označilo za nejkomfortnější jen 1 % respondentů.
„Češi jsou sice nadále konzervativnější, než je tomu v Západní Evropě a USA, nicméně posun je v poslední době znatelný. Dobírku preferují zákazníci, kteří chtějí minimalizovat riziko něčeho neočekávaného – mají větší pocit jistoty úspěšného nákupu. Popularitu bankovního převodu ovlivňuje pak několik faktorů. Mnoho obchodů například využívá přesměrování přímo do internetového bankovnictví zákazníka, na slevových serverech například můžete obvykle nakoupit pouze pomocí platební karty či právě převodu,“ upřesňuje Vetyška.
Nákupy z mobilu i z tabletu
Třetina lidí, kteří aspoň jednou ročně nakoupili online (33 % dotázaných), byla s výsledkem naprosto spokojena. Naopak 16 % mělo vysloveně špatnou zkušenost – jako nejčastější problém uvádí příliš dlouhou dobu doručení, nespokojenost s doručeným produktem nebo problém s dodáním zboží.
Čtvrtina respondentů, kteří nakupují aspoň jednou ročně a zároveň vlastní smartphone nebo tablet, z něj už aspoň jednou nakoupila. 13 % z nich využilo k nákupu smartphone, 9 % tablet a 5 % k nakupování používá obě zařízení. 19 % z nich má ve svém přístroji staženu aspoň jednu aplikaci e-shopu, 7 % jich má dokonce více.
Je čtvrtina mobilních zákazníků hodně nebo málo? „Podle mého názoru se jedná již nyní o solidní číslo, které má významný dopad na trhu. Samozřejmě očekáváme, že mobilní komerce dále poroste. A to mimo jiné společně s tím, jak bude dospívat dnešní ‚mobilní‘ mládež, která svůj smartphone využije maximálně. Nutným požadavkem je samozřejmě dobré m-řešení, které umožní zákazníkovi nakupovat pohodlně i přes mobilní zařízení,“ myslí si Vetyška.