Co dělá CitySmartGo?
CitySmartGo se zabývá analýzou dat získaných z uživatelských mobilních aplikací za účelem optimalizace poptávkové dopravy (to jsou například vozy taxi).
Nicméně, abychom získali data, museli jsme udělat krok zpět, celý mechanismus trochu pozdržet a udělat Taxi Guide — to je jednoduchá, přesto užitečná aplikace ve stylu jízdních řádů, která najde nejlevnější taxi v Praze, v Brně a v Bratislavě. Díky ní se nám již nyní daří získávat první data; aplikace nám pomáhá lépe určit, jak přesně pokračovat směrem k aukčním mechanismům.
Kdo jste a jaké máte zkušenosti?
V současné době na celém projektu pracujeme tři: já, strůjce myšlenky, Jan Zikeš, student otevřené informatiky na ČVUT; mimo školní projekty mám zkušenost s tvorbou jedné e‑commerce stránky, která dnes již neexistuje; pak Martin Matyášek, také student otevřené informatiky, a Anna Pecková, jež se zabývá grafikou a marketingem.
Na původním konceptu aukčních algoritmů využívaných pro objednávání dopravy jsem začal pracovat přibližně před rokem v rámci bakalářské práce ve škole. Myšlenku přejít ke startupu jsem měl již v počátcích. Nejdříve však bylo potřeba zjistit, zda algoritmy mohou vůbec fungovat.
Na přelomu roků 2011 a 2012 jsem již věděl, že algoritmy fungují, tak jsem se domluvil s Martinem, se kterým jsem už pracoval ve škole na několika projektech školního významu, zda by se mnou nechtěl zkusit udělat startup. Jako posledního člena jsme přibrali Aničku, především kvůli grafice a jejím zkušenostem s marketingem.
Co vás přivedlo k přesvědčení o potřebě CitySmartGo a Taxi Guide?
Prvně jsem si všiml, že je něco špatně, při porovnání taxíků v Praze a v New Yorku. V New Yorku lidé čekají na taxíky fronty, kdežto když jsem vyšel ven z letištního terminálu zpátky v Praze, všiml jsem si fronty taxikářů čekajících na zákazníky. Přemlouvali cestující, aby s nimi vůbec někdo jel. To mě přivedlo k přesvědčení o potřebě aukčních mechanismů, nebo tedy dynamického stanovování ceny obecně. Ta myšlenka začala směřovat k CitySmartGo při prvních konzultacích s vedoucím mé bakalářské práce Michalem Jakobem, který je s námi stále v kontaktu.
Pokud jde o aplikaci Taxi Guide, potřebovali jsme něco, co by lidem přineslo už nějakou nemalou přidanou hodnotu a co by chtěli používat. Připadalo nám, že když jezdíme taxíkem, nezajímá nás s kým, ale prostě chceme porovnat ceny několika solidních společností a z nich vybrat tu nejlevnější. Při bližším průzkumu jsme zjistili, že ceny se velmi liší a srovnávací aplikace chybí. To nám poskytlo příhodnou možnost vytvořit Taxi Guide jako odrazový můstek pro CitySmartGo.
Jak se na Taxi Guide dívají taxislužby?
V tom je prozatím asi největší kámen úrazu. Přímo zatím s nikým nespolupracujeme, nicméně s několika firmami jednáme, ale spíše směrem k následnému rozvoji. Veškerá data, která používáme, jsou veřejně získatelná a aplikace je v současné době pro taxislužby takovou bezplatnou reklamou.
Co se děje v aplikaci Taxi Guide na pozadí?
Aplikace Taxi Guide je opravdu jen první odlehčená verze, která nám spíše slouží k přípravě trhu na další fáze projektu CitySmartGo. Stačí tedy velmi prostý algoritmus používající stávající ceny jednotlivých taxislužeb.
Aukční algoritmus, který přijde v další fázi (na ni potřebujeme určité množství uživatelů, při kterém ji můžeme rozjet) je daleko zajímavější. Zjednodušeně si můžeme každý mobilní telefon představit jako agenta, který se na základě podnětů, jež je možné získat z telefonu (nebo ze serveru), inteligentně rozhoduje a vyjednává o ceně. Aukce poslouží pouze jako prostředek vyjednávání. Z toho jsme schopni vypočítat optimální cenu.
Proč by mělo být pro taxislužby výhodné zapojit se?
Do systému se mohou zapojit jak přímo taxislužby, tak i jednotliví dopravci. Záleží vždy na konkrétní situaci v daném městě a v místní legislativě.
Výhody pro zapojení taxislužeb by byly, že na základě našeho systému budou moci flexibilněji určovat cenu, kterou si mají účtovat a kterou ovšem musí také inzerovat. K inzerci mohou bezplatně využít buď Taxi Guide, nebo i vlastní aplikace či další „real‑time“ kanály.
Taxislužbám a jednotlivým dopravcům můžeme přinést větší zisky. Taxislužbám se nebude stávat, že v době, kdy nejsou zakázky, je jejich cena příliš vysoká, a naopak v době vysoké poptávky nebudou jezdit zbytečně levněji, než by mohly. I v tom jsou však nějaká zákonná omezení, která musíme dodržet.
Jaké má Taxi Guide první výsledky?
Za prvních deset dní na Google Play jsme získali přes sto aktivních instalací, což, si myslím, není až tak špatné — vzhledem k tomu, že se zatím nedostalo na větší marketing. Velmi kladné hlasy od veřejnosti nás povzbudily do další práce.
Jak bude Taxi Guide vydělávat peníze?
Taxi Guide sám o sobě nemá vydělávat peníze. Vydělávat by měl projekt až v následné fázi: především zpoplatněným API pro taxislužby a zpoplatněnou aplikací pro dopravce.
Má Taxi Guide konkurenci?
Přímou konkurenci zatím nemá. Existuje sice několik aplikací v podobném oboru, nicméně ani jedna neporovnává různé taxislužby na základě odhadu ceny jízdy.
K projektu CitySmartGo má asi nejblíže americký Uber, který se zabývá smluvní dopravou založenou na dynamickém stanovení ceny.
Co dalšího chystáte?
Většina připravovaných věcí se točí kolem platformy CitySmartGo. Samozřejmě budeme pružně reagovat na data získaná z mobilních zařízení a pokoušet se je dále inteligentně využít — ne nutně jen v oblasti taxidopravy. Obecně si myslím, že vzrůstající penetrace chytrými telefony skýtá v dopravě nevyužitý potenciál.
Nebojíte se, že se příliš rozštěpíte?
Přestože jsme již v počátku odbočili z přímé cesty k platformě CitySmartGo, stále před sebou vidíme jasný cíl a víme, kam jdeme. Aplikací Taxi Guide si hlavně připravujeme a ověřujeme místní trh, který chceme v důsledku použít hlavně jako „show room“ pro další odraz směrem do zahraničí.
V čem pracujete?
Sice jsme dlouhou dobu zamýšleli použití některé z technologií a jazyků, které máme rádi a kterým fandíme (to je např. Scala nebo Clojure), ale zvítězil přístup tradiční: nakonec jsme se rozhodli pro klasickou Javu s využitím frameworku Spring a pro nativní aplikaci pro Android, s tím, že následovat bude iPhone.
Věnujete se projektu naplno?
Během léta pracujeme na projektu naplno. Ale jsme všichni stále studenti, takže od konce září to pro nás bude těžší. Na druhou stranu studujeme cíleně opravdu to, co ve startupu používáme. Škola pro nás není místem, kde chceme získat titul, jak tomu většinou v našich zeměpisných šířkách bývá; u nás se všichni řídíme spíše americkým přístupem ke studiu a předměty si zapisujeme tak, aby nám pomohly dále ve startupu. I proto já s Martinem studujeme otevřenou informatiku, jejíž studium jen za vidinou získání titulu by bylo holým šílenstvím.
Máte zatím nějaké náklady? Financuje vás někdo?
Naše náklady jsou zatím opravdu minimální. Všichni si pečlivě rozmýšlíme, za co utratit, především protože jakožto startup zatím příliš financí nemáme. V podstatě se jedná jen o nutné poplatky spojené s vývojem.
Na základní rozjetí jsme využili grantu ze soutěže eClub při ČVUT, jehož součástí byly i tři měsíce zdarma v Node5.
V současné době dále jednáme nebo připravujeme jednání s několika subjekty, nicméně vše je zatím v počátcích.
Chystáte rozšíření do zahraničí?
Původně jsme chtěli Českou republiku úplně vynechat a začít ze zemí, kde je větší penetrace chytrých telefonů a kde jsou lidé zvyklí využívat jejich potenciálu.
Otevřeně musíme přiznat, že se nám to nepovedlo. Pokoušeli jsme se nabízet naši technologii několika subjektům v zahraničí, u kterých jsme chtěli začít a se kterými jsme měli v plánu ji vyvinout, ale zjistili jsme, že se to dělá těžko jen s několika animacemi a simulačními modely. Každý chtěl vidět, kde náš systém funguje a kde si ho může vyzkoušet.
K aplikaci Taxi Guide můžeme říci, že její rozšíření dále by nebylo až tak složité, ale první vlnu rozšíření do zahraničí chceme udělat, až budeme mít i aplikaci na iPhone.
Platformu CitySmartGo bychom chtěli v první fázi testovat v Praze, ale pořád se nechceme vzdát nějakého dalšího města, aby pro nás výsledky pilotu byly směrodatnější.
Jaký máte cíl dlouhodobý?
Především uvést v život aukční mechanismus, protože to skutečně pomůže lidem. Z obchodního hlediska je naším cílem rozšířit Taxi Guide i následnou platformu CitySmartGo, kam to jen půjde.