Ilustrace: Nenad Vitas
S kampaní na Facebooku se dá zajít hodně daleko. Tak alespoň komentují opravdu netradiční kousek do sbírky zvláštních kampaní na Facebooku na webu The Next Web. Princip je jednoduchý. Připravíte kreativu s pěknou paní a řeknete fanouškům, že ji za určitých okolností mohou svléknout. Stačí „lajkovat“ a sdílet. Ne, nebojte se, moc daleko to zajít nemůže, protože jak známo Facebook nemá nahotu a nahotinky rád.
Ano, rýpavci se jistě už hlásí u monitorů a hulákají: „Prosím, prosím, tlačítko Like nemůže být použito k vyhodnocování soutěží!“ Můžeme spekulovat, zda jde o soutěž nebo ne. Ale pravdou je, že pro mnohé fanoušky může být polosvlečená modelka výhrou.
Motivovat fanoušky lákáním na svlečenou modelku je jistě fajn a neotřelý nápad. Ještě více humbuku se dá očekávat mimo Facebook, v médiích. Ta se budou jistě při zmínkách o podobných kampaních předhánět v odsuzování uživatelů Facebooku. Jak se mohou do něčeho takového pustit? Copak je opravdu Facebook semeništěm hříchu a rejdištěm hampejzníků nejhrubšího zrna? Ano, je, a to bez přihlédnutí k podobným kampaním, které se snaží přitáhnout pozornost novým způsobem.
Feministky začnou řvát, že je to uráží a že je ta kampaň cílená na chlípné muže. Jistě mají pravdu, ale už nepřiznají, že by samy rády na Facebooku svlékly nějakého pěkného modela. A to rovnou do naha, pravidla nepravidla.
Facebook se sice snaží působit dost puritánsky (důsledně bojuje s nahotou), ale přitom neví, že se na něm dějí jiné zajímavé věci. Domlouvá se tam nemanželský sex, a ti největší chlíváci si tam prohlížejí fotky dětí. Ale to samozřejmě není pouze záležitostí Facebooku, ale Internetu jako takového a života vůbec.
V kampaních nejen na Facebooku se kreativita vyplatí. Lze zde vypozorovat přesah mimo největší sociální síť a nedivil bych se, kdyby se tato tématika (striptýz na Facebooku) díky glose, kterou právě čtete, dostala do hlavních zpráv největší soukromé televize. To by bylo soustíčko.
Každopádně by si tato kampaň (pokud by probíhala u nás) zcela jistě vysloužila nominaci na cenu Sexistické prasátečko. Pokud nevíte, o co jde, tak vězte, že se jedná (kupodivu) o výběr nejvíce sexistických reklam. Poučení z této případové studie můžeme shrnout do dvou vět. Nápad na Facebooku prodává, a to i mimo Facebook. Útok na skryté myšlenky mužů (kolik že procent času tráví přemýšlením o sexu?) funguje. Závěrem je ale třeba podotknout, že počet fanoušků zmíněné stránky je až tragicky nízký. Je snad všechno jinak? Řekla si snad většina mužů „fuj, tuhle sprosťárnu nepodpořím“?