Zoot na začátku roku nafasoval 150 milionů korun jako investici pro další rozvoj, do módy se ale pouští i další hráči a minulý týden svůj vlastní český e-shop rozjel třeba německý řetězec H&M. “Podle našich informací na webu globálně aktivně funguje přibližně 750 tisíc módních e-shopů. V Česku je to nějak kolem sedmi tisíc,” popisuje cílový trh pro svou službu Adam Bičiště ze SizeID.
SizeID je další z řady agenturních startupů, které vznikly během posledních pár let. Kořeny nové služby tentokrát spadají do agentury Wavevision, kterou založil právě Bičiště. A během vývoje sociální sítě o módě přišel nápad, jak pomoci lidem při výběru padnoucího oblečení online.
“Zpočátku to byl projekt hrazený agenturou. Pak jsme se oddělili a dali jsme dohromady vlastní milion, který by nám měl stačit dostat SizeID na trh. Pak budeme řešit, co dál,” tvrdí Bičiště s tím, že první e-shopy by se s možnostmi SizeID měly začít seznamovat už během následujících týdnů.
Služba funguje tak, že porovnává míry uživatele s velikostními tabulkami jednotlivých značek a dokáže pak v napojených e-shopech odfiltrovat nepadnoucí modely a velikosti. “Jsou tu služby, které řeší podobný problém. My se snažíme jít jinou cestou a vytvořit globální standard, který se lidé naučí používat, a to jak na internetu, tak i v klasických obchodech,” vysvětluje pětadvacetiletý zakladatel firmy.
Ačkoliv SizeID spustilo stránky teprve v listopadu a aplikace se v obchodech objevila před čtrnácti dny, už má sedm tisíc registrovaných uživatelů na webu a necelých patnáct set stažených aplikací.
“Službu stavíme směrem ke spotřebiteli, pokud to bude fungovat, tak to pak můžeme nabídnout i e-shopům,” tvrdí Bičiště. A vypadá to, že to funguje. “SizeID nás zaujalo, určitě je to možnost, která by mohla pomoci, chceme se na to podívat podrobněji,” tvrdí mluvčí Mall.cz Michala Gregorová.
“První e-shopy se začaly ozývat na začátku roku, aniž bychom je nějak oslovovali. Jednáme momentálně přibližně s desítkou obchodů nebo e-shopových platforem,” dodává Bičiště, ale konkrétnější být nechce.
Prodejny s kabinkami
Pro módní e-shopy je podobná služba praktická. Šetří totiž náklady na vracení nepadnoucího oblečení. „Podle našich zkušeností s různými prodejci oblečení či obuvi je množství vráceného zboží někde mezi 10–20 %, toto číslo ale zahrnuje také jeho výměnu,“ odhaduje Jan Penkala z Acomware.
Obchodníci o moc konkrétnější nejsou. “Procento vratek se v našem sortimentu pohybuje v řádech jednotek procent. Jestliže zákazníkům zboží nesedí, mají v každé objednávce štítek na vracení produktu na naše náklady,” tvrdí František Peterka z e-shopu Prodeti.cz a dodává, že se snaží všechny různé velikosti převádět do normovaných velikostí.
“Módní zboží se samozřejmě vrací častěji než ostatní sortiment, protože musí padnout. I proto budeme v polovině dubna otevírat v Praze na Dělnické outlet věnovaný jen značkové módě, součástí budou i zkušební kabinky a vše okolo,” tvrdí Gregorová s tím, že kabinky pak budou postupně přidávat na všechny pobočky.
Podobný model zavedl před časem Zoot ve svých Výdejnách radosti. “Měníme chování zákazníka, který byl dosud zvyklý nakupovat módu pouze offline, a zároveň zvyšujeme naši důvěryhodnost. Zboží je možné si na výdejně ještě před zaplacením vyzkoušet a odnést si domů pouze to, co sedí,” vysvětluje šéf Zootu Ladislav Trpák s tím, že Zoot momentálně provozuje devět výdejen. Na výdejnách odbaví Zoot 55 % zákazníků.
„Služby jako SizeID jsou fajn, dopředu ale nelze odhadnout jejich skutečné uplatnění v praxi. Z pohledu zákazníka navíc existují i další cesty, jak se bránit problému s nevhodnou velikostí zboží. Například Zásilkovna umožňuje balíček na prodejně rozbalit a zboží vyzkoušet, ihned je možné jej také vrátit. Zajímavé pro zákazníky jsou i systémy pro odloženou platbu za objednávku,“ dodává Penkala.
SizeID zaplatí obchody stejně jako poplatky za karty
Podle odhadů Zootu Češi za módu utratí ročně 60 miliard korun a jen 5 % z toho zatím proteče internetovými kanály. Do šesti let by se přitom měl pětiprocentní podíl znásobit na patnáctiprocentní. “Náš obrat i počet zákazníků vzrostl za loňský rok více než dvojnásobně na 220 milionů korun,” tvrdí Trpák, který se Zootem prošlapal hned několik slepých uliček, aby se nakonec trefil.
A jsou to právě e-shopy, kdo by měl živit dnes šestičlenný tým SizeID. “Nechceme uživatele ničím zatěžovat, fungovat by to mělo podobně jako při platbě kartou – náklady ponese obchodník,” vysvětluje Bičiště s tím, že chtějí odstupňovat tarify tak, aby si službu mohly vyzkoušet i ty nejmenší e-shopy. “Nabízíme e-shopům kód pro naše tlačítko nebo přístup do našeho API. U těch větších musíme vymyslet nějakou hlubší integraci,” tvrdí mladý vývojář.
Jak míní Bičiště, během léta by se také mělo rozhodnout další dilema – růst postupně z vlastních peněz nebo přijmout nabídku některého z investorů. “Stejně jako se nám samy hlásí e-shopy, tak to samé mohu říci i o investorech. Dá se říci, že momentálně jednáme s těmi největšími tuzemskými hráči,” říká k budoucnosti s tím, že momentálně hledají shodu na tom, jakou cestou se rozhodnou jít.