RIP komentáře? Stahují se nad nimi zlověstná mračna

12. 10. 2015
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Komentáře někdy obohatí obsah, rozvinou debatu, spojí lidi a podpoří nové myšlenkové pochody. Tedy v ideálním případě. Jinak je to nechtěný odpad.

Známý časopis Wired svým čtenářům zatím komentáře neodpírá (debatovat mohou přihlášení přes Disqus), ale přináší zajímavý seznam významných událostí týkajících se postupného ústupu využívání komentářů v prestižních online médiích. Už je to tak, podíváme-li se do diskuze (pokud není zrovna zrušená) některého z prestižních médií, dost často narazíme na bezobsažné blábolení a osobní útoky. 

Po diskuzích obohacujících a rozvádějících obsah většinou není ani památky. A to nemluvím jenom o našich médiích, ale i o těch světových. Zdá se mi, že čestnou výjimkou jsou silně oborově zaměřené weby, které čtou opravdoví zájemci, kteří se chtějí něco dozvědět a popovídat si o tom, nejde jim o to, aby si vyšlápli na ostatní diskutující.

Pojďme tedy k těm aktuálním zprávám o dění v médiích co se komentářů týká. Technologický a vědecký web Motherboard (spadá pod křídla Vice) komentáře zrušil a nahradil je tak trochu „oldschoolovým“ řešením vyžadujícím po čtenáři, aby editorovi napsal e-mail. 

Reddit založil zpravodajský web Upvoted a komentářovou sekci rovnou vynechal. Léta zažitá praxe se prostě mění, komentáře už nejsou kořením online obsahu. Jak roste počet čtenářů, stoupá i počet těch, kteří si chtějí v komentářích zazlobit.

Bloomberg, The Verge, The Daily Beast další se teď komentářů zbavují. K nám tato móda zatím nedorazila, na našem písečku se stále podivujeme nad psychickým stavem některých komentujících, bavíme se komentáři, ale jen málokoho nenapadlo, aby se komentářů razantně zbavil. Proč taky? Přinášejí návštěvnost a mnohdy jsou díky své ubohosti daleko zajímavější, než samotný původní obsah.

Vraťme se ale k výčtu, který Wired hezky seřadil do časové posloupnosti:

  • 24. září 2012: The Atlantic rozjíždí web pro byznysmeny Quartz bez komentářů, o rok později komentáře začínají suplovat jakési anotace. 
  • 24. září 2013: Popular Science nechává komentáře zmizet a argumentuje tím, že až příliš ovlivňují veřejnost. Jinak řečeno – proč nechat komentující, aby v komentářích šířili svoje nesmysly. 
  • Srpen 2014: CNN potichu vypíná komentáře během protestestů ve Fergusonu. 
  • 7. listopad 2014: Reuters zakazuje komentáře kromě názorového obsahu. Sociální sítě jsou prý pro diskuze lepší. 
  • 20. listopad 2014: Re/code také prohlašuje sociální sítě za lepší prostředí k debatám. A navíc, jistě je všem jasné, že za to, co někdo napíše na Facebook či Twitter, nemají zodpovědnost. 
  • 15. prosinec 2014: The Week končí s komentáři. 
  • 16. prosinec 2014: Mic.com, web pro mladé, ukazuje, že fóbií z komentářů netrpí jenom tradiční média. 
  • 27. leden 2015: Bloomberg končí s komentáři. 
  • 6. červenec 2015: The Verge prohlašuje, že na léto vypíná komentáře. Mnohé články nemají diskusi umožněnou doteď.

Tento krátký, ale výživný exkurz do aktuálního dění je velmi poučný. O tom, že se dá bez komentářů žít, jsou přesvědčeni lidé z nejrůznějších typů médií. Zpravodajské agentury i názorová média s komentáři končí. Příznivce směřují na sociální sítě nebo po nich chtějí, aby jim prostě do redakce poslali e-mail.

Šalamounské řešení

Pokud bych měl tu moc  v některém médiu rozhodnout o tom, zda komentáře zrušit či ne, vyřešil bych to šalamounsky. Nenechal bych komentovat všechny veřejně, ale vytvořil bych místo (ať už formulář nebo e-mailovou adresu), kam by bylo možné komentář poslat. 

Editor by si každý den udělal pár minut a podíval by se, zda se v těchto modifikovaných komentářích neurodilo něco zajímavého. Pokud ano, editor by z toho vytvořil další text, který by vydal a na který by se jistě nabalila nějaká další polemika. 

Toto řešení by mělo dvě hlavní výhody – eliminovaly by se urážky a bezcenný balast, který diskuze obvykle zaplavuje. Ale o zajímavé pohledy čtenářů by médium nepřišlo – naopak by získalo další extra obsah, který by byl jistě obohacující, a počty zhlédnutých stránek by také rostly.

Autor článku

Autor je kromě jiného publicista, více informací najdete na LinkedIn. Na stránkách iNazor.net odkazuje na své články pro Lupu a další média. Ze všech vymožeností moderní doby má nejraději Twitter, zajímá ho historie a píše HistorieBlog.cz.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).