Reportáž z konference Evernote: "Externí mozek" míří do firem a spojil se s Moleskine

29. 8. 2012
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

Jaká byla konference firmy Evernote, která se specializuje na práci s poznámkami a obsahem napříč stolními počítači, tablety a mobilními telefony? Které nápady vývojářů obsadili první místa v soutěži Devcup? A dorazí lidé z Evernote někdy do Česka?

Společnost Evernote se zabývá vývojem aplikací, které mají uživatelům umožnit práci s vybraným obsahem a poznámkami na nejrůznějších zařízeních a platformách. Nezasvěcenému čtenáři možná pomůže úvodní video zde. Druhá konference Evernote Trunk Conference, určená všem příznivcům, uživatelům a vývojářům aplikací Evernote, proběhla 24. srpna v San Franciscu.

Program byl tak trochu zahalen tajemstvím a i když byly začátky vystoupení řečníků naplánovány na minutu přesně, všem bylo jasné, že to nejdůležitější, tedy představení novinek, v rozpisu chybí. Akcí provázel obecenstvo vtipnou formou Andrew Sinkov z marketingu Evernote, který si pozornost pomalu se zaplňujícího sálu získal rychlou hrou „kámen, nůžky, papír“. Během několika kol vyřadil většinu lidí z publika (sám pochopitelně prohrát nemohl) a pro dva poslední diváky, kteří měli štěstí a prošli sítem hry, připravil dárek v podobě čtečky od Sony, která umí pracovat s poznámkami a obsahem zvýrazněným prostřednictvím aplikace Evernote. Tím byl zároveň představen první „hardwarový“ partner, tím dalším je Fujitsu a jeho scaner optimalizovaný pro zasílání papírových dokumentů do Evernote.


Autor: Jan Handl

Po ranní rozcvičce na pódium nastoupil Phil Libin, šéf a zakladatel Evernote. Po úvodu a exkurzi do poměrně krátké historie firmy začal představením nového produktu Evernote Business. Jak sám název napovídá, jde o řešení pro malé a střední firmy, které chtějí sdílet informace se svými zaměstnanci. 

Firma původně aplikaci Business připravovala pro potřeby vlastních pracovníků. Jde o první řešení Evernote pro korporátní prostředí s možností sdílení obsahu více lidmi. Zahrnuje nastavení práv uživatelů a poprvé v historii i telefonickou podporu, bez které by se asi toto firemní řešení neuchytilo. Sdílené poznámky zaměstnanců budou podle slov Phila Libina tvořit jakousi paměť firmy, která bude rozvíjena samotnými zaměstnanci. Cena řešení v kabátu Evernote za jednoho uživatele a měsíc má být 10 dolarů. Uživatelé budou muset mít vlastní účet a své soukromé poznámky budou mít od těch firemních jasně oddělené. Evernote Business bude k dispozici v prosinci letošního roku, zatím je možné pracovat s beta verzí.


Autor: Jan Handl

Phil Libin, Evernote CEO

Po ohlášení sladkého tajemství, že se Evernote chystá i na firemní klientelu, se Phil Libin věnoval tématu produktivity, respektive možnostem jejího zlepšení prostřednictvím produktů jeho společnosti. Jmenoval starší aplikace Peek nebo Skitch, nebo novější Hello (aplikace pro správu kontaktů včetně místa seznámení) a nedávno koupené Penultimate (aplikace pro ruční psaní poznámek na tabletech). Evernote se zaměřuje hlavně na oblast sběru informací a poznámek ze všech oblastí lidského života, označení „externí mozek“ je výmluvné. Phil Libin z legrace označil Evernote za „Zyngu produktivity“. Pět minut času je možné trávit třeba hraním her na Facebooku, nebo prací s externí pamětí. Mimochodem, společnost Zynga, specialista na hry a zábavu, má sídlo doslova pár metrů od místa, kde se konference konala.


Autor: Jan Handl

Dalším velkým tématem setkání byli vývojáři. Zájem o Evernote API projevilo více než 15 000 z nich, což je třikrát více než vloni. Jde o otevřenou platformu, na jejíchž základech vznikají stovky zajímavých aplikací a nadstaveb. Evernote se nechce orientovat jenom na Spojené státy, pobočky buduje po celém světě. Pracuje na čínské verzi své základní aplikace, která je značně odlišná od aplikací ve verzích ostatních. Tým Evernote je vskutku mezinárodní, Phil Libin má kořeny v Rusku, stejně jako někteří další členové týmu.

CEO Evernote ve svém projevu prohlásil, že Evernote je stoletý startup, zatím hotový na 4 %. Pravděpodobně nešlo o narážku na gay komunitu v San Franciscu, ale na fakt, že firma funguje čtyři roky. Cílem do budoucna je přinášet uživatelům nejenom „externí paměť“, ale hlavně „externí mozek“. Evernote nechce pouze pomáhat pamatovat si, ale také pomáhat myslet. To je cíl troufalý a odvážný, jehož splnění musí pomoci stovky dílčích úkolů a vylepšení. Jedním z nich je aplikování „type ahead search“ přístupu. V Evernote se uživatel díky nápovědě při hledání nedostává k informacím veřejným, ale k informacím vlastním, které si historicky shromáždil. Práci s obsahem a jeho zvýrazňováním ulehčuje například aplikace Clearly a doplněk do Firefoxu pro lepší čtení textu a Web Clipper, zvýrazňovač a „poznámkovač“.

Největším konkurentem je papír

Jak je to s daty uživatelů? Co s nimi Evernote dělá? Pokud vás napadla i tato otázka, tak vězte, že podle slov Phila Libina nejsou data analyzována ani prodávána, nejsou ani předmětem data miningu. Freemium jako byznys model prý funguje dobře, uživatelé si kupují placenou verzi, protože si produkt oblíbili a chtějí ho podpořit.

Jakoby náhodou při zmínkách o konkurenci Phil Libin prohlásil, že za největšího konkurenta pro Evernote považuje papír. Na pódium zve prvního hosta. Přichází menší chlapík a představuje se: „Ahoj, jsem Arrigo Berni.“ Po trapné vteřině ticha řečník pokračuje: „Asi mě neznáte, ale možná budete znát moji firmu, jmenuje se Moleskine.“ Následuje bouřlivý potlesk a po něm představení konceptu Moleskine pro ty, kteří ho náhodou neznají. Pan Berni řekl, že neprodává zápisníky, ale knihy, které píší jeho majitelé. Častými uživateli jsou prý vzdělaní Evropané, kteří se bojí moderních technologií. Přesto 60 % uživatelů Moleskine zápisníků si dělá poznámky i v digitální podobě. Pak přišla aplikace Moleskine pro iPhone, která nebyla tím pravým ořechovým. Následoval rozhovor s Evernote a vznikl nový produkt, spojující Evernote jako místo pro online poznámky se zápisníkem Moleskine zastupující offline poznámky. O projektu Smart Notebook by Moleskine se dočtete v této zprávičce.


Autor: Jan Handl

Arrigo Berni, Moleskine CEO

Spolupráce s Moleskine byla po Evernote Business druhou a poslední velkou věcí, ohlášenou exkluzivně na konferenci. Následovaly prezentace lidí z Evernote, například několikaminutová přednáška vývojáře o tom, jak důležité je mít k produktu pěknou a výmluvnou ikonku. Jinak řečeno, aplikace může být sebelepší, ale když má ošklivou ikonku v online obchodě, je odsouzena k zapomenutí.

Program konference pokračoval prezentacemi ambasadorů, tedy lidí, kteří jsou placeni za to, že Evernote propagují na konferencích, učí s ním pracovat ostatní a ukazují, k čemu všemu je možné Evernote využít. Pro ilustraci, jde o lidi, kteří se profesionálně zabývají realitami, cestováním, designem nebo třeba pletením. Z prezentací ambasadorů vyplynula jedna důležitá rada pro uživatele Evernote, kteří pracují i s jiným obsahem než jsou texty. Tagujte, tagujte, tagujte (nebo se z toho zblázníte, chtělo by se dodat). Tuto radu jsem si později vyslechl i od několika takzvaných „hard users“, tedy lidí, kteří používají Evernote prakticky pořád a ke všemu. Právě tagy provázející obrázky a další obsah jsou klíčem k efektivnímu používání Evernote.

Část konference týkající se developerů a jejich snažení vyvrcholila vyhlášením Evernote Devcupu, tedy soutěže pro developery o finanční ceny. Účastníci konference hlasovali prostřednictvím SMS a Twitteru, svoji přízeň mohli vyjádřit šesti zajímavým projektům pracujícím s Evernote API. Vítězství nakonec oslavili autoři aplikace EverClip. Ta umožňuje urychlení sběru obsahu do Evernote při používání mobilního telefonu. Mě osobně nejvíc zaujala aplikace EV, umožňující posílání poznámek do Evernote přes SMS. Toto řešení ocení hlavně majitelé hloupých telefonů v rozvojových zemích.

Marketing meeting Ai a tvorba obsahu

Mezi hosty a řečníky konference se objevilo několik zajímavých tváří. Jedním z nich byl Jamy Ian Swiss, člověk proslulý svými vtípky a kouzly nejenom v televizi. S přednáškou vystoupil i Chris Guillebeau, autor knihy The $100 Startup a člověk, který procestoval celý svět. Díky tomu, že Evernote používá i s geolokací, může se chlubit titulem „uživatel Evernote, který navštívil nejvíc zemí světa“.


Autor: Jan Handl

Zleva: Jamy Ian Swiss, Phil Libin, Arrigo Berni

Celý den v konferenční hale i mimo probíhal čilý networking, den poté společnost Evernote uspořádala pro novináře a bloggery setkání se svými klíčovými lidmi. Padla také aktuální čísla o počtu uživatelů Evernote. Nyní jich je 47 milionů, z toho cca 1,5 milionu využívá placené služby. Phil Libin se ukázal být příjemným společníkem a statečně vzdoroval návalu otázek. Kromě jiného prohlásil, že se nechystá na burzu (ne dříve než v roce 2015), trochu ho vyděsil „neúspěch“ Facebooku v této oblasti. Na příští rok se prý Evernote chystá na „šňůru“ po Evropě, jedním z vytipovaných míst pro zatím blíže neurčenou (pravděpodobně přednáškovou) aktivitu je i Praha.

Autor článku

Autor je kromě jiného publicista, více informací najdete na LinkedIn. Na stránkách iNazor.net odkazuje na své články pro Lupu a další média. Ze všech vymožeností moderní doby má nejraději Twitter, zajímá ho historie a píše HistorieBlog.cz.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).