Případová studie VašeČočky.cz: Vyplatí se e-shopu zaplatit za mobilní web?

23. 8. 2013
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

 Autor: Isifa
Lidé stále více chodí na web z mobilních zařízení. Vyplatí se budovat speciální mobilní stránky e-shopům? V případě VašeČočky.cz ano, píše jeho majitel Vlastimil Vávrů.

O vytvoření mobilní verze pro VašeČočky.cz jsem přemýšlel od začátku roku 2012. Viděl jsem v ní příležitost, jak u mobilních návštěv zlepšit především konverzní poměr a snížit bounce rate. V té době tvořily mobily asi 600 návštěv měsíčně, což byly malé jednotky procent z celkové návštěvnosti.

Při takto malých číslech jsem do mobilní verze nechtěl investovat příliš mnoho prostředků a času. Responzivní verze webu nepřicházela v úvahu, protože bych kvůli ní musel předělat celý web, což by bylo velice nákladné a podle mých zkušeností by to mohlo vést ke snížení konverzního poměru a finančním ztrátám.

V té době mě oslovili kluci z Tapomat.cz. Nabídli mi vytvoření mobilní verze nezávislé na hlavním e-shopu. Tapomat totiž získává informace o produktech ze zbožového feedu pro Heuréku nebo Zboží.cz. Mobilní verzi proto dokázali připravili během pár dní a na naší straně jsme pouze drobně upravili konfiguraci serveru.

Od 27. 7. 2012 měly VašeČočky.cz konečně mobilní verzi.

Změny v konverzích po 5 měsících používání

Zpočátku jsem výsledkům mobilní verze nevěnoval příliš pozornosti. Proto jsem si nevšiml, že mobilní verze od Tapomatu špatně posílala data do Google Analytics. Od nasazení Tapomatu 27. 7. 2012 do opravy koncem února 2013 tedy konverzní poměr v Google Analytics výrazně poklesl.

Z tohoto důvodu v případové studii prezentuji data až od 1. 3. 2013 do 31. 7. 2013. Výsledky porovnávám se stejným obdobím předchozího roku, tedy 1. 3. 2012 – 31. 7. 2012.


Autor: Vlastimil Vávrů

Tabulka 1: Meziroční změna návštěvností a konverzního poměru u VašeČočky.cz

Z tabulky 1 vidíme, že u návštěv z mobilních zařízení konverzní poměr narostl o 57,56 %. To je čtyřikrát vyšší růst v porovnání s konverzním poměrem nemobilní návštěvnosti (+14,4 %). S tím souvisí i více než dvojnásobný nárůst mobilních tržeb (+51 % vs. +126,4 %) a transakcí (+57 % vs. + 126,5 %).

Můžete namítnout, že transakce i konverzní poměr z mobilů by meziročně narostly i bez mobilní verze. Například díky tomu, že si lidé koupili modernější telefony s většími dotykovými obrazovkami, na kterých jsou schopni nakoupit i na e-shopu bez mobilní verze.

Proti tomuto argumentu ukáži čísla z obchodů Čočkovník.cz a VašeŠošovky.sk (slovenský klon VašeČočky.cz se stejným designem, nákupním procesem atd.). Tyto obchody nemají mobilní verzi a konverzní poměr se meziročně změnil téměř stejně u mobilní i nemobilní návštěvnosti (+32,5 % vs. +31,1 % u mobilů v případě VašeŠošovky.sk). Viz tabulky 2 a 3 níže.


Autor: Vlastimil Vávrů

Tabulka 2: Meziroční změna návštěvností a konverzního poměru u Čočkovník.cz.


Autor: Vlastimil Vávrů

Tabulka 3: Meziroční změna návštěvností a konverzního poměru u VašeŠošovky.sk.

Zobrazení stránek, bounce rate

U mobilních návštěv ve srovnání s desktopovým webem více narostl i počet stránek na návštěvu a průměrná doba trvání návštěvy (viz tabulka 4 níže). Překvapilo mě, že míra okamžitého opuštění (bounce rate) se meziročně zlepšila u mobilní i nemobilní návštěvnosti zhruba stejně (+11,7 % vs. +15,6 % u mobilů). U VašeČočky.cz tedy mobilní web výrazně nepomohl snížit počet návštěvníků, kteří utekli hned z landing page.

Tabulka 4: Meziroční změna počtu stránek na návštěvu, průměrné délky návštěvy webu a bounce rate VašeČočky.cz.

Pozitivní vliv mobilního webu potvrzují i údaje o nárůstu zobrazených stránek při téměř shodné návštěvnosti. Průměrná doba na stránce se změnila minimálně. Viz tabulka 5:


Autor: Vlastimil Vávrů

Tabulka 5: Meziroční změna zobrazených stránek, průměrné doby na stránce webu VašeČočky.cz.

Má mobilní verze smysl pro můj e-shop?

U VašeČočky.cz tvoří mobilní návštěvy aktuálně malé jednotky procent z celkové návštěvnosti. Podle měření od společnosti Gemius ale průměrně v Česku tvoří 6,4 % zobrazených stránek.

Pokud o mobilní verzi e-shopu přemýšlíte, nejdříve si z Google Analytics zjistěte návštěvnost e-shopu z mobilů. Můžete k tomu využít report, který jsem pro vás připravil (po kliknutí vyberte v Analytics profil, který chcete analyzovat). Můžete si pro srovnání vybrat stejné období v minulém roce podobně, jak to popisuji výše.

Výsledná tabulka vám ukáže mobilní návštěvnost vašeho webu, konverzní poměr a další statistiky. Tvoří mobilní návštěvnost alespoň jednotky procent z celkové návštěvnosti? Nakupují u vás lidé přes mobily už nyní? Roste mobilní návštěvnost mnohem rychleji než návštěvnost z desktopu? Potom může mít vytvoření mobilní verze vašeho e-shopu dlouhodobě smysl.

Závěr

Po spuštění mobilní verze VašeČočky.cz jsem si nenastavoval žádné cíle nebo metriky, kterých by měla dosáhnout. Chtěl jsem ji především rychle vytvořit a otestovat, to vše bez dopadu na desktopovou verzi webu. Pokud by se mobilní verze neosvědčila, mohl jsem ji jednoduše kdykoliv vypnout.

Výsledky mobilního webu mě příjemně překvapily. Při nákladech v řádech jednotek tisíc jsem získal mobilní verzi, která mi za sledovaných 5 měsíců přinesla navíc minimálně 140 transakcí a 110 000 Kč v obratu. To vše pouze u jednoho e-shopu VašeČočky.cz, který má návštěvnost z mobilů relativně nízkou.

Nyní plánuji nasadit mobilní verzi na všech zahraničních verzích svého e-shopu, kde mobilní návštěvníci tvoří mnohem větší část z celkových návštěv. U těchto webů předpokládám nárůst obratu v řádech větších statisíců až jednotek miliónů korun.

Návštěvnost z mobilů na mých webech stále roste. I když zákazník nenakoupí na mobilu, věřím, že mu mobilní verze pomůže vybrat zboží, které třeba následně objedná z desktopu.

Mobilní platformu Tapomat používám již více než rok. Za tu dobu mě natolik zaujala svými výsledky, že jsem do firmy před 3 měsíci vstoupil také jako investor.

Autor článku

Autor je podnikatelem, mimo jiné spolumajitelem firmy Maternia, která provozuje e-shop VašeČočky.cz a další obchody s kontaktními čočkami. Najdete ho na blogu či na Twitteru.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).